fruberglund
20-10-2004, 19:21
Jag ska täcka mina rabatter med täckbark (ja, jag vet att vissa här inte gillar täckbark men nu har jag redan köpt en massa säckar så nu blir det sånt).
Undrar bara hur man gör om bladen fortfarande är gröna (t.ex mina Montbretia). Ska man klippa bort dem då (det ska man ju egentligen inte göra vet jag) eller ska jag böja ner dem och täcka över (fast då möglar de väl)? Eller kan jag vänta tills de vissnat?
Fast man ska väl täcka innan tjälen och då vill jag ju helst täcka innan snön kommer och det vet man ju aldrig när den gör.
Kanske bara kan täcka runt och fylla på när de vissnat ner?
kerstin z5-6
20-10-2004, 19:30
Täckning är bäst -efter -lätt tjäle o -före snö ... en ibland omöjlig kombination här uppe...
Montbretian är den härdig hos dej ?
Den går ju att övervintra som dahlia annars
Det är hur som helst marken som ska täckas inte hela växten -om vi inte talar om (rosor eller vinterväv )
Bark lägger du runt plantan på marken -ev en liten bit upp på grenar på nysatta känsliga vedartade växter mm
Du kan fylla på senare som du säger när det vissnat ner mer o den släppt bladen
fruberglund
20-10-2004, 19:42
Vet inte om Montbretian är härdig. Det stod det på förpackningen men det kan man ju aldrig lita på verkar det som
Ska prova med att täcka, det kom så fina gröna blad i år men inga blommor. Funderar på att gräva upp hälften och låta hälften vara kvar så kanske några klarar sig i alla fall.
Hur ska det förvaras? Kan jag ha dem i garaget?
kerstin z5-6
20-10-2004, 20:00
Frostfritt ,nästan torrt -de klarar ibland z 3 med täcke,men
är tydligen rätt svåra att få i blom ibland -även om de klarar sig ute
En del Montbretia råd finns om att man därför ska krukodla dem from tidig vår -ge en tidig start sas
Du hittar dem även under namnet Crocosmia
En del säger också att bara den får rejält med snö så kan den klara z 6 !

Jag har inte prövat den ute än -men man kanske ska ?
Hannele
21-10-2004, 14:23
CITAT (fruberglund @ 20-10-2004, 20:21)
Jag ska täcka mina rabatter med täckbark
Då får du gödlsa extra, för täckpark tjäl mycket kväve från växterna.
fruberglund
21-10-2004, 19:54
Jag gödslar väl på våren?
kerstin z5-6
21-10-2004, 19:56
ja
Har haft montbretia men dom klarar inte vår zon 4, gräv upp och förvara knölarna i torvmull.
fruberglund
21-10-2004, 20:20
Kanske skulle gräva upp dem då för de ska ändå flyttas nästa år, ska anlägga en ny rabatt i söderläge där de kanske blommar bättre. Nu har de stått i halvskugga och de blommade aldrig i år, kom endast blad.
Vart får jag tag på torvmull?
Jag det är knepigt att man måste köpa 50 l säck, men annars kan du ta vanlig jord och lägga dom i en kruka, dom är ju inte så stora. Bara dom täcks över, inget vatten och svalt.
fruberglund
22-10-2004, 15:50
Nu har jag plockat upp mina Montbretia. Det var jättefina stora lökar och långa rötter.
Ska jag klippa ner bladen eller låta dem vissna ner av sig själva?
kerstin z5-6
22-10-2004, 18:54
Låt bladen vissna in -gäller alla lökar o knölar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.