Full version: Skänka pengar
netaave
Nu till jul börjar de stora patientorganisationerna lägga på ett kol för att få pengar till sin verksamhet, vanligt är också att vissa företag skänker en slant någonstans i stället för att ge de anställda julklappar.

Jag vill ge min syn på det här, sen gör ju var och en som den vill ändå.

Vill man stödja forskning då ska man absolut vända sig till de stora riksorganisationerna.

Vill man stödja så att enskilda sjuka får en bättre tillvaro kan du ta kontakt med en lokalförening i den stora riksorganisationen där du bor, du kan där öronmärka vad dina pengar ska användas till. Du kan också vända dig direkt till en vårdavdelning och ta reda på om de "behöver" något.

När det gäller stöd till sjuka barn så gör man som ovan skrivits också, men man kan också skänka pengar till sjukhusets lekterapi.

Lekterapin är den viktigaste avdelningen på barnsjukhusen tycker jag utifrån den erfarenhet vi tyvärr har fått. Kanske kan tyckas konstigt att jag tycker så, men på lekterapin vårdar man det friska hos svårt sjuka barn.

Där får dom sjuka, deras syskon och föräldrar en andningspaus, kan koppla bort det jobbiga en stund och barnen kan vara "som vanligt", leka med andra barn, spela tv-spel, hålla kontakt med klassen via datorn.

Föräldrarna kan läsa tidningen, fika och prata med andra vuxna.
Inte för intet kallas lekterapin vid ett av våra sjukhus för Oasen.
Knuten till lekterapin är ofta sjukhusskolan, de tar hand om det sjuka barnet och deras syskon under en lång vårdtid.

Skänker man pengar till lekterapin är ingen summa för liten, alltid räcker det till några färgkritor, bokmärken, paljetter eller annat smått som förbrukas i mass där.
Stora pengar från företag och organisationer används till tv-spel, dvd och datorer, viktiga sysselsättningar om man är sängliggande och eller isolerad.

Vad man däremot inte ska göra är att åka dit med begagnade saker, eller köpa saker och åka dit med, för det är inte bra ur smittosynpunkt, transplanterade barn är extremt känsliga, och dom är ju "långliggare".
La Strega
Eller hjälp djuren:
Djurens Rätt

Animal Protection Network

Djurens Rätt hoppas jag de flesta vet vad det är, de jobbar ju inom det mesta med djurrätt.
AnimalProtection jobbar mot katt och hundindustrin i Asien.

Netaave hoppas inte du tar illa upp av mitt inlägg men vill bara poängtera att det finns andra än människor som behöver hjälp...*ler lite*
Virgo
CITAT
Lekterapin är den viktigaste avdelningen på barnsjukhusen tycker jag utifrån den erfarenhet vi tyvärr har fått. Kanske kan tyckas konstigt att jag tycker så, men på lekterapin vårdar man det friska hos svårt sjuka barn.

Där får dom sjuka, deras syskon och föräldrar en andningspaus, kan koppla bort det jobbiga en stund och barnen kan vara "som vanligt", leka med andra barn, spela tv-spel, hålla kontakt med klassen via datorn.

Håller med om det! Ge din gåva till barnsjukhusen.
netaave
CITAT (La Strega @ 20-10-2004, 23:50)
Eller hjälp djuren:
Djurens Rätt

Animal Protection Network

Djurens Rätt hoppas jag de flesta vet vad det är, de jobbar ju inom det mesta med djurrätt.
AnimalProtection jobbar mot katt och hundindustrin i Asien.

Netaave hoppas inte du tar illa upp av mitt inlägg men vill bara poängtera att det finns andra än människor som behöver hjälp...*ler lite*

Djurens rätt är definitivt ingen organisation som jag stödjer!
Här där jag bor har dom släppt ut tamkaniner i det fria samt trakasserat en stackars djuruppfödare på ett kriminellt sätt. Men var och en är ju fria att göra som dom vill.
Virgo
Djurskyddsföreningar kan man stödja, men inte Djurens rätt!
Håller med netaave här oxå!
Cassiopeia
Eller hjälp familjen / barn i andra länder. Hur man än ser det så är vi i Sverige rika och det finns barn som inte får vård när de är sjuka.

Plan International och SOS Barnbyar kan man t.ex. sätta in en slant till. Och skaffa ett fadderbarn i samma veva. wub.gif
Jejja
Jag skickar julpaket med Hoppets stjärna.
I år går paketen till Lettland, och sätter man in pengar skickar de paket till Vitryssland, Rumänien och Lettland. Man väljer alltså om man vill packa ett eget paket till en familj, med mat, kläder, leksaker till barnen osv, eller om man bara sätter in pengar så packar Hoppets stjärna. Man kan även välja att skicka paket till en barnfamilj, eller julklappar till barn på institutioner.

För mig är det viktigast att hjälpa de här fattiga barnen som lever ett helt omänskligt liv, jämfört med våra egna barn här hemma.

Hoppets stjärna
netaave
CITAT (Cassiopeia @ 21-10-2004, 02:05)
Eller hjälp familjen / barn i andra länder. Hur man än ser det så är vi i Sverige rika och det finns barn som inte får vård när de är sjuka.

Plan International och SOS Barnbyar kan man t.ex. sätta in en slant till. Och skaffa ett fadderbarn i samma veva. wub.gif

Här måste jag få protestera kraftigt!
Alla barn i Sverige har det inte bra ekonomiskt, det är fler än man tror som inte får äta sig mätta.
Att få en svår sjukdom innebär för många en ekonomisk katastrof, i barnfamiljer innebär det att båda föräldrarna behövs på sjukhuset och de flesta har bara olycksfallsförsäkringar.
Att som man får göra om barnet är sjukt under lång tid, byta ut sin lön mot ett vårdbidrag på 5200 kr/månaden innebär också en ekonomisk förlust, visst det är nåt man gör utan att blinka för barnet behöver det.

Jag har jobbat i en patientorganisation för dessa familjer och jag vet att de har det otroligt tufft ekonomiskt, tvingas köpa kläder på second hand, ingen semester, överhuvudtaget inget extra, ingen guldkant när man kanske som bäst skulle behöva det.

Det finns många familjer i Sverige med sjuka barn som verkligen skulle behöva en slant till jul.
Likaså finns det säkert många vuxna i låglöneyrken som varit långtidssjuka som också skulle behöva det.
netaave
CITAT (Jejja @ 21-10-2004, 09:17)
Jag skickar julpaket med Hoppets stjärna.
I år går paketen till Lettland, och sätter man in pengar skickar de paket till Vitryssland, Rumänien och Lettland. Man väljer alltså om man vill packa ett eget paket till en familj, med mat, kläder, leksaker till barnen osv, eller om man bara sätter in pengar så packar Hoppets stjärna. Man kan även välja att skicka paket till en barnfamilj, eller julklappar till barn på institutioner.

För mig är det viktigast att hjälpa de här fattiga barnen som lever ett helt omänskligt liv, jämfört med våra egna barn här hemma.

Hoppets stjärna

Här i Uppsala skickas det julpaket till de baltiska länderna varje år, det ordnas gm skolan och vi får en lapp med vad varje paket ska innehålla, få se om jag minns.
tvål
tandkräm
shampo
leksak
bild från Sverige
tablettask
färgkritor
penna
sudd
en personlig hälsning

Förmedlas gm Läkare utan gränser
amaira
Tack för dina tankvärda och upplysande ord Netaave wub.gif .

Engagemanget i sig, behövs, är viktigt, oavsett vart det riktas - vi har alla olika erfarenheter som gör att våra hjärtan ömmar i olika riktiningar - så behöver det vara, tycker jag.

Stor kram/ amaira.
Vitsippan
I julklapp åt någon kan man ge bort "skänka pengar". Skänk pengarna till en organisation ni tror den ni ska ge "kvittot" till hade velat stötta och rama in "kvittot". Perfekt att ge till den man anser har allt redan eller istället för att lägga massa pengar på prylar. Det är mycket uppskattat och en fin gest.
La Strega
Djurens rätt håller inte på med sånt då de är en organisation som enbart arbetar med lagliga metoder som t.ex. lobbying och opinionsbildning.

De som släppt ut och omplacerat "stulna" kaniner heter Djurens Befrielsefront
Animal Liberation
netaave
CITAT (La Strega @ 21-10-2004, 11:08)
Djurens rätt håller inte på med sånt då de är en organisation som enbart arbetar med lagliga metoder som t.ex. lobbying och opinionsbildning.

De som släppt ut och omplacerat "stulna" kaniner heter Djurens Befrielsefront
Animal Liberation

Nej där har du fel, de som gjorde det här kallar sig "Djurens rätt", de är för övrigt åtalade och (alltför lindrigt) straffade för det!
Caprice
Själv litar jag inte på flera av de "stora" organisationerna, typ Rädda Barnen, Uff mfl...
Rädda Barnen har väldigt stora administrativa kostnader, där flygresor, hotell, hyrbilar mm ingår... Och Uff är det ju en privat lurendrejare som står bakom...

Läkare Utan Gränser tex är seriösa.. Hjälpa pandor samt regnskog kan jag oxå tänka mej... SOS Barnbyar likaså...

Att skicka paket med saker till andra länder tror jag funkar bra...

Caprice
pejori
har också skickat paket, och stöder också "läkare utan gränser."
i övrigt håller jag också med netavee, och försöker stödja våra svenska barn i första hand. och terapin är mycket viktig för tillfrisknandet.
det finns för många barn som inte får den vård dom är berättigade till på grund av pengabrist. inplantat, öronoperationer, (utstående öron) m.fl.
La Strega
Netaave: jag är 99% säker på att Du har fel.
Det är inte nån annan organisation du tänker på?
Kan du backa upp detta? visa fakta?
Ewa L
Vi på vår avdelning (17 st) avstod från det traditionella julbordet förra året för att istället skicka pengarna till bättre behövande.

Det råkade dessutom komma med i interntidningen, vilket gjorde att det blev som en upp-/utmaning till andra avdelningar. Det blev mycket pengar till olika behövande organisationer — ingen nämnd, ingen glömd!
netaave
CITAT (Caprice @ 21-10-2004, 13:09)
Själv litar jag inte på flera av de "stora" organisationerna, typ Rädda Barnen, Uff mfl...
Rädda Barnen har väldigt stora administrativa kostnader, där flygresor, hotell, hyrbilar mm ingår... Och Uff är det ju en privat lurendrejare som står bakom...

Läkare Utan Gränser tex är seriösa.. Hjälpa pandor samt regnskog kan jag oxå tänka mej... SOS Barnbyar likaså...

Att skicka paket med saker till andra länder tror jag funkar bra...

Caprice

Men om du ger till lokala föreningar ex barncancerföreningen, hjärtebarnsföreningen eller föreningen för cyctisk fibros där du bor går inte ett öre till omkostnader, de har bara ett konto och direkt från det betalas också hjälpen ut.
Barncancerfonden däremot har administrativa kostnader, den ägs av de 7 föreningarna i Sverige, var från början en ren forskningsfond. Nu sysslar de med lite annat också. http://www.barncancerfonden.se
Cystisk fibrosförbundet vet jag inget om och huruvida hjärtebarnföreningen har en riksorganisation är jag också osäker på.
Lekterapiernas konton tar heller inga avgifter där går skänkta medel direkt in.

Vuxenorganisationerna vet jag bara att Cancerfonden har lokala föreningar likaså Hjärnkraft, så där kan man också hjälpa direkt.

Rädda barnen, Uff, Röda korset, Hoppets stjärna har alla mycket omkostnader, men det måste dom ju ha med den typen av verksamhet. Helt enkelt för att få hjälpen dit där den behövs.
lotta_
Jag kommer att ge pengar till mina barn för de behöver det, och jag kan själv kontrollera att pengarna kommer fram! wub.gif
pejori
CITAT (lotta_ @ 21-10-2004, 17:09)
Jag kommer att ge pengar till mina barn för de behöver det, och jag kan själv kontrollera att pengarna kommer fram! wub.gif

jättebra idé. inga mellanhänder och inga avgifter wub.gif wub.gif
som sagt, ge till dom behövande smile.gif smile.gif
netaave
CITAT (pejori @ 21-10-2004, 17:14)
CITAT (lotta_ @ 21-10-2004, 17:09)
Jag kommer att ge pengar till mina barn för de behöver det, och jag kan själv kontrollera att pengarna kommer fram!   wub.gif

jättebra idé. inga mellanhänder och inga avgifter wub.gif wub.gif
som sagt, ge till dom behövande smile.gif smile.gif

Ja ja men det är ju inte det den här tråden handlar om!
Vi sticker väl också åt våra en slant när dom behöver biggrin.gif och hoppas på att de tar hand om oss när vi blir gamla.
lotta_
CITAT (netaave @ 21-10-2004, 17:21)
Ja ja men det är ju inte det den här tråden handlar om!

OK! Jag kommer inte att skänka några pengar till någon organisation.
lavendel
Hej!
Varför inte stödja nåt som ger människor en chans att själva bygga upp sitt liv!
Sök på Viskogen!
Kan inte påstå att jag gör så mycket..slösar bort mycket pengar på mej själv...men jag har en autogirering till Viskogen varje månad..det känns bra!
Lavendel rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (netaave @ 21-10-2004, 12:59)
Nej där har du fel, de som gjorde det här kallar sig "Djurens rätt", de är för övrigt åtalade och (alltför lindrigt) straffade för det!

Djurens rätt ställer sig inte bakom dylika aktioner! Om personerna sen är medlemmar i Djurens Rätt är ju en helt annan sak!
Om en socialdemokrat gör något olagligt, betyder det att Göran och gänget är för det då?

En djurvän med hjärnan i ok skick skulle aldrig befria djur och sen bara lämna dem att gå en plågsam död till mötes!
Sulawesii
Glömde bort resten jag tänkte skriva: jag gillar bössor! Då kan jag ge lite pengar då och då och det känns inte så mycket i plånboken.
ÅsaF
Jag skänker pengar till WWF några ggr per år för jag värnar om djur och natur. Såg ett program där WWF fick stopp på hanteringen av havssköldpaddor där de skar av skalen på sköldpaddorna utan att bry sig om djurens lidande. sad.gif
netaave
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2004, 18:25)
CITAT (netaave @ 21-10-2004, 12:59)

Djurens rätt ställer sig inte bakom dylika aktioner! Om personerna sen är medlemmar i Djurens Rätt är ju en helt annan sak!
Om en socialdemokrat gör något olagligt, betyder det att Göran och gänget är för det då?

En djurvän med hjärnan i ok skick skulle aldrig befria djur och sen bara lämna dem att gå en plågsam död till mötes!

En djurvän med hjärna skulle heller inte befria djur som är uppväxta hos en uppfödare för det djuret vet ju inget annat, och lider följaktligen inte heller.
En djurvän med hjärna går inte heller bärsärkargång i uppfödarens trädgård och skrämmer livet ur en hel familj, gång på gång!
En djurvän med hjärna klär sig inte i rånarluvor, och demonstrerar mot saker de inte kan ett dugg om.

Finns det överhuvudtaget en djurrättsaktivist med hjärna? Jag har inte stött på någon!
supergnaget
netaave, ursäkta - men nu får du ge dig. Som jag skrev i ett personligt meddelande till dig så får du göra vad du vill med dina pengar, men det är sällan bra att diskutera saker man uppenbarligen inte känner till.

Förbundet djurens rätt är en medlemsorganisation med över 40 000 medlemmar, en organisation som arbetar med lagliga medel för ett samhälle som inte förtrycker djur. Läs gärna mer på www.djurensratt.se om du är nyfiken.

Visst finns det djurrättsaktivister som gör saker som jag, eller Djurens rätt, inte håller med om. Men för det behöver man inte dra alla över en kam. Jag skulle t.ex. inte få för mig att avsluta mitt medlemsskap i Amnesty bara för att det finns människor som beter sig illa.

mvh Peter, medlem i Djurens rätt och djurrättsaktivist med hjärna (och hjärta)
netaave
CITAT (supergnaget @ 22-10-2004, 10:37)
netaave, ursäkta - men nu får du ge dig. Som jag skrev i ett personligt meddelande till dig så får du göra vad du vill med dina pengar, men det är sällan bra att diskutera saker man uppenbarligen inte känner till.

Förbundet djurens rätt är en medlemsorganisation med över 40 000 medlemmar, en organisation som arbetar med lagliga medel för ett samhälle som inte förtrycker djur. Läs gärna mer på www.djurensratt.se om du är nyfiken.

Visst finns det djurrättsaktivister som gör saker som jag, eller Djurens rätt, inte håller med om. Men för det behöver man inte dra alla över en kam. Jag skulle t.ex. inte få för mig att avsluta mitt medlemsskap i Amnesty bara för att det finns människor som beter sig illa.

mvh Peter, medlem i Djurens rätt och djurrättsaktivist med hjärna (och hjärta)

Jo det kanske är fel att dra alla över en kam, och det gläder mig att inte alla är så som jag har erfarenhet av.
Men dom som gjorde det här i Uppsala var ett gäng tonåringar som hävdade att dom arbetade för Djurens rätt!
Har förgäves försökt hitta länkarna från vår lokaltidning, utan resultat, det här är ett par tre år sen.
Varit jättemycket skriverier om det här, framförallt då att man inte kunde skilja på sak och person, d.v.s. yrkesroll och privatliv då man gav sig på och trakasserade och förstörde uppfödarens och hans familjs privata bostad och trädgård som låg långt från där uppfödningen var, hotade barnen m.m.
De tvingades att leva med polisbevakning dygnet runt.
Den här uppfödaren var dessutom ingen pälsuppfödare utan hade sin verksamhet enbart för sällskapsdjur.
*Laika*
Samma sak där jag bor, dom maskerade fegisarna kallar sig i alla fall för medlemmar i djurens rätt. Sen släpper dom tokarna ut minkar åt höger o vänster, med den påföljden att minkarna blir överkörda, svälter ihjäl eller stressas att börja tugga på varann. Nä, bara namnet "djurens rätt" gör att man inte vill skänka några pengar åt det hållet. Det är tyvär den (förhoppningsvis) lilla hopen av rötägg som gör det yttre synligt, sen spelar det väl ingen roll att folk försöker tuta i en att det inte är så. Har man själv upplevt tokarna på nära håll, så finns inga bortförklaringar. Det är tragiskt för dom stackars djuren, som faktiskt har det ganska bra där i sina burar, att bli lössläppta.
Mvh. Laika
Cassiopeia
Netaave: Du kan väl ändå inte mena att du jämför svenska familjer som inte har råd med semester och guldkant med de familjer i t.ex. Lettland där man bor 14 personer i en etta eller länder där barnen får tigga för att få ett mål mat som i Brasilien t.ex., eller som i Ryssland där småbarn säljer sina kroppar för att få råd att äta!
Prata om att vara blind för hur rika vi egentligen är här i Sverige! *upprörd*
Jag har aldrig påstått att det inte finns fattigdom i Sverige men det är ändå en jäkla skillnad mot många andra länder!
Cassiopeia
Den här tråden håller ju på att balla ur fullständigt. Kan inte alla bara vara överens om att det finns många olika saker att skänka pengar till och att alla gör det efter egen förmåga och vad de själva tycker är ett syfte som berör dem just då?

Det är ju alldeles uppenbart vad du Netaave ömmar för men det innebär inte att det är de viktigaste ställena att ge pengar till, jag skulle vilja påstå att alla är lika viktiga. Behövande människor och djur finns överallt, både inom och utom Sverige.
Ärligt talat tror jag att de allra flesta svenskar har fullt upp med att skrapa ihop till julklappar till sina närmaste så den här tråden tycker jag har tagit orimliga proportioner.
Sulawesii
CITAT (Cassiopeia @ 22-10-2004, 15:06)
Den här tråden håller ju på att balla ur fullständigt. Kan inte alla bara vara överens om att det finns många olika saker att skänka pengar till och att alla gör det efter egen förmåga och vad de själva tycker är ett syfte som berör dem just då?

Det är ju alldeles uppenbart vad du Netaave ömmar för men det innebär inte att det är de viktigaste ställena att ge pengar till, jag skulle vilja påstå att alla är lika viktiga. Behövande människor och djur finns överallt, både inom och utom Sverige.
Ärligt talat tror jag att de allra flesta svenskar har fullt upp med att skrapa ihop till julklappar till sina närmaste så den här tråden tycker jag har tagit orimliga proportioner.

Visdomsord, Cassiopeia!
gammelnalle
Men varför bara till jul?????
cic
CITAT (gammelnalle @ 22-10-2004, 19:33)
Men varför bara till jul?????

Ett sanningens ord i rättan tid, käre nalle..
netaave
Jag startade den här tråden med :
"Nu till jul börjar de stora patientorganisationerna lägga på ett kol för att få pengar till sin verksamhet, vanligt är också att vissa företag skänker en slant någonstans i stället för att ge de anställda julklappar."

Jag gjorde det för att det är till jul de brukar börja ringa, och det gör de för att "vi" är extra givmilda då.
Naturligtvis kan man skänka pengar
när och om man vill.
Jag ville bara bringa lite klarhet i hur man kan ge om man tänkt sig det. Det finns så mycket okunskap i det, och då framförallt om till vad (ex lekterapin) man kan ge.
Jag jobbar nu för en liten förening utan statliga bidrag och 90-konto, men har tidigare gjort det för en av de största och märker en himmelsvid skillnad i resurser.
Behoven finns här, nu, där vi bor också inte bara i "fattiga" länder, sen vill jag inte säga att den och den har det värst, jag har upplevt för mycket för det. Visst lider barn i Lettland, men ett barn så sjukt att man inte kan garantera överlevnad, lider också otroligt mycket. Vad som är värst kan ingen säga.
råse-marie
Jag tycker nog mycket som du Netaave smile.gif
Först om att klä sig i luvor och dyl släppa ut djur tycker jag är FEGT och
korkat sätt att " hjälpa djur " wacko.gif Det måste finnas bättre sätt unsure.gif

Sen att skänka pengar eller inte vare sig det är jul eller inte är ju naturligtvis upp till var och en.
Själv hör jag till den gruppen som anser att jag har så mycket även om det inte alltid är pengar unsure.gif men då kan jag hellre avstå från en chips påse ( eller vad det nu kan vara ) och jag försöker att hitta olika saker att skänka till. Jag vill ju naturligtvis att det ska vara en seriösförening där det mesta av pengarna gå till det de är tänkt att göra.

Visst förstår jag att det måste tära på en familj som har sjuka barn så lekterapin var ett bra förslag.

TACK även för förslaget att SLIPPA julbord och eller tråkiga julklappar man ändå inte vill ha ( typ handuk med firma namn på ....JÄTTE KUL!!! sad.gif )
Tänk om alla såna pengar kunde gå till bättre behövande.
Och det kan ju dom flesta av oss vara överens om att det finns dom som har det värre än vad vi har .
Alla som sitter här har ju tilloch med en dator.... sleep.gif

När jag var i lite ( 12 års åldern ) så åkte vi med några av förra årets julklappar inslagna och gav till några gamla som satt ensamma på ett servichus. TRor ni det var popis unsure.gif
JA DET VAR DET!!!! ´
SÅ SKÄNK EN SLANT ELLER HANDLING TILL NÅGON SOM BEHÖVER DET MER ÄN VAD DU GÖR ...
SKIPPA CHOKLAD BITEN ELLER ETT PAKET CIGG BARA FÖR EN DAG......
DET BEHÖVER JU INTE VARA HUNDRATALS KRONOR MAN GER .
många bäckar små...... wub.gif

Sen kan man ju såklart göra det vilken tid på året som helst men det trodde jag alla fattade. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon