kermita
21-10-2004, 09:11
Hej !
Hur gör ni med bottenväxterna (hornsärv, vattenpest) under vintern. Bor i Zon
2, 80 cm djupzon. För 2 år sen lät jag de vara kvar, med mycket halvruttna växdelar att ta hand om på våren. Förra vintern tog jag bort nästan allt, och fick
köpa massor av nya på våren. Växterna växer ju ganska mycket under sommaren, känns tråkigt att behöva köpa nya varje vår.
Visst blir det ruttna växtrester kvar i dammen om man låter bottenväxterna vara kvar, men samtidigt är det faktiskt de som först tar upp näringen och börjar växa i dammen på våren.
Jag skulle inte rekomendera att du tar upp växterna av ovan nämnda skäl, se istället till att ha ett litet hål i isen bara över vintern - om du har fiskar i dammen - så sumpgasen kan komma ut.
MariaS
kermita
21-10-2004, 19:45
Tack för tipset.
Nu låter jag växterna vara kvar över vintern. Skönt att slippa hålla på i iskallt vatten nu. Men växterna som är ruttna kan väl inte börja växa i vår?
kerstin z5-6
21-10-2004, 20:46
nej med de är bara ruttna i stjälkar och blad -rötterna lever o tar upp näringen .. låt det vara .. som så mkt annat på hösten ..
kermita
22-10-2004, 07:17
Tack, nu tar jag en lugn och varm höst inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.