inger e
Är det någon som har något bra tips på blå och/eller lila blommor ung. 50-70 cm höga. Rabatten kommer att ligga i söderläge, ganska skyddat och eftersom den ska nyanläggas kan jag anpassa jorden efter blomsort. Det går bra med både perenner och ettåringar.
Kajsa
Här kommer några förslag Salvia, Iris, Blå bolltistel, Lungört, Tremastarblomma, Blå bergvallmo, Akleja, Flox, Veronica, olika Nävor, Höstaster, Stormhatt, Isop, Kantnepeta, Oxtunga.
Detta var lite olika perenner, och det finns många fler.
KAJSA rolleyes.gif
Cilla
Lavendel kan tilläggas, liksom en del blålila varianter av iris.
Kajsa
Jag fortsatte att fundera på vad jag har för blått, en klar favorit på försommaren är Kirgislök, lila bollar, andra är Anisört, Höstvädd, Förgätmigej, Riddarsporre, ljus eller mörkblå men den blir riktigt hög.
Av dom blå jag har är mina favoriter, Salvia, Oxtunga och Kirgislök.
Hälsn. KAJSA igen tongue.gif
kerstin z5-6
Limonium Latifolium, stormhatt,storklocka.Penstemon barbatus-alpinus,
finns massor av blålila penstemoner
Eva i Skåne
Ballongblomma. Den har söta blå blommor. Den behöver dock hållas efter för att inte ta över hela rabatten.
För ett par år sedan plockade jag en frökapsel från en 30-40cm hög buske med söta blommor. Det var sent på hösten och jag fastnade för färgen. Jag visste inget om vad det var. Förra våren satte jag fröer och fick plantor som jag planterade i tron att det skulle bli sådana nätta småbuskar som jag sett. Tji fick jag unsure.gif Det blev jätteplantor, över metern, och spretade åt alla håll, blommade rikligt gjorde de. En riktig stam blev där på dem, nästan som på en solros!
Jag har fått lära mig att de heter ballongblomma och behöver tuktas. De var sötare som små. Jag har också hört att de fröar av sig så man lätt kan ha nya plantor nästa år. Isåfall ska de hållas efter så de förblir "lagom" stora.
Ett tillägg. Den är giftig, men det är ju så många växter.
mynta
Jakobs stege, inte att förglömma. Den har så fint bladverk oxå. wub.gif Fast det är väen den en sådan växt som man bör hålla ett ltet öga på, den frösår sig rikligt, dock inte helt okotrollerbart, som tex indianmybta (som finns i eferfrågade färgnyans med, för övrigt) smile.gif
Ylva i Dalarna
Blå nunneört, wub.gif fast du måste tänka på att den behöver lite sval torvjord och lite skuggigare placering i rabatten, men det kanske går att ordna.

Perennt lin, eller berglin som den också heter är ett annat förslag.

Båda verkligt blå !

Soliga hälsningar Ylva
Eva i Skåne
Kom att tänka på en annan mycket tacksam växt, revsuga. Den är söt när den blommar med blå blommor på försommaren och sen har den ett vackert mörkgrönt bladverk. Den är bara 10-15 cm hög. Bildar massor av nya skott genom revor som kan ta över allt om man inte håller efter den, men det är mycket lätt att ta bort revorna.
Eva Skough
Om du vill ha ett lite "vildare" utseende kan gurkört passa ... ettårig men fröar snällt av sig och om du inte är för kvick att rensa bort de små plantorna på våren får du behålla den livet ut! smile.gif

Blommorna går att äta ... kan frysas in i isbitar och blir jättefina till sommardrinken! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon