Full version: Amazonliljan
Xelma
Roligt, för jag trodde den var kinkig.

Jag köpte den billigt i somras efter blom. Jag sköter den som de flesta andra krukväxter, lite vatten som stått nån dag och duschning ibland. Den står ljust inne i rummet.

Det verkar vara rätt skötsel... rolleyes.gif
Blomstertanten
Grattis !

Man kanske kan få se bilder när blommorna slagit ut sleep.gif
Xelma
Nu blommar den, doftar lite svagt som gardenia

Yin o Yang
CITAT

Åååååååååååååååh! En sådan blomma hade jag i massor med år
wub.gif , men plötsligt ville den inte vara med längre sad.gif . Den tillhör verkligen mina favoriter och var hur lätt som helst att få att blomma, tycker jag sleep.gif . Och visst doftar den ljuvligt wub.gif
Sulawesii
Fiin! Du har ingen närbild på själva blomman? Sköter du den som en vanlig krukväxt?
Betty
Så vacker! En sån måste jag bara få tag i!
Är de lätta att få tag i hos blomsterhandlare?
Betty
CITAT (Sulawesii @ 08-11-2004, 13:19)
Fiin! Du har ingen närbild på själva blomman? Sköter du den som en vanlig krukväxt?

Här finns närbilder:
Amazonliljebilder
Xelma
Jag har tidigare bara sett dyra blommande exemplar. Leta efter icke blommande så får du den säkert billigare. Det är inte ofta de finns i butikerna.
Zazu
jag bytte till mig en sidolök av den i somras men bladen vissnade efter två veckor och nu vill den inte komma upp sad.gif vet någon varför och hur jag ska göra för att få igång den.
Blomstertanten
CITAT (Zazu @ 09-11-2004, 14:55)
jag bytte till mig en sidolök av den i somras men bladen vissnade efter två veckor och nu vill den inte komma upp sad.gif  vet någon varför och hur jag ska göra för att få igång den.

Min beter sej precis likadant !
Har gjort så i några år. Men lugn, den kommer igen. Låt bli att vattna tills du ser att det börjar sticka upp lite grönt i krukan.

unsure.gif Kanske kan vara så att löken behöver växa till sej innan den kan blomma.
Jag köpte min på Plantagen (om jag nu minns rätt)
Xelma
[QUOTE]Min beter sej precis likadant !
Har gjort så i några år. Men lugn, den kommer igen. Låt bli att vattna tills du ser att det börjar sticka upp lite grönt i krukan.

Vissnar din ner varje år? Hur länge vilar den?
Emser
Hur har ni gjort för att få den att blomma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon