kattis113
Jag har en kohleriastickling som jag beställt från England. Den är nu ca 15-20 cm hög o har börjat växa ordentligt. Det är ett skott som växer rakt upp. Inga blommor eller knoppar suns på den.

Vad jag läst ska de vissna ner mot hösten o det ska ha bildats ritzomer. har det verkligen hunnit göra det i jorden på denna lilla planta el hur ska jag sköta den? huh.gif

MVH
Katarina
LenaTuring
Jag brukar aldrig låta mina kohlerior vissna ner helt men en del kan bli lite tråkiga över vinterhalvåret om man inte har extrabelysning. Då får de stå på någon undanskymd plats och vattnas lite mindre till fram på vårkanten. Då brukar det oftast ha hunnit bildas rihzomer.
Då klipper jag ner plantan och sätter de nya rihzomerna. Kohleriorna kan bli lite långrangliga så jag brukar plantera kanske tre- fyra rihzomer i varje kruka så stöttar de varann. De avklippta bitarna ( ca 3 skott) från en lång planta stoppar jag ner i en kruka med jord och drar en plastpåse med småhål i över krukan, de brukar ha fått rötter inom ca 3 veckor och man får en fin och kompakt planta.

Mitt förslag är att du låter din planta växa över vintern som vilken annan krukväxt som helst. Lycka till och grattis till en härlig krukväxt.
kattis113
Tack för svaret, då ska den få växa o inte vissna ner.

Bara en fråga till... toppar man kohleria?

MVH
Katarina
LenaTuring
CITAT (kattis113 @ 26-10-2004, 22:45)
Bara en fråga till... toppar man kohleria?

MVH
Katarina

Nej, jag tror inte att det är brukligt, jag gör inte det.
Den brukar oftast inte grena sig ändå.

Men som jag skrev tidigare, när våren närmar sig så toppar jag de lite äldre plantorna och sätter topparna (ca 10-15 cm långa skotten) ca 3 st i en kruka, vattnar lite lagom, drar över en plastpåse med lufthål i och efter ca 3 veckor har man en snygg kompakt kohleriaplanta som förhoppningsvis blommar.
Den avklippta plantan ställer jag bort på något undanskymt ställe där den kan fortsätta att bilda rizomer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon