Full version: tulpaner m.m
hörnbjörn
Hej alla glada.

Jag skulle behöva lite hjälp med olika sorters blommor som jag kan plantera i min rabatt.

Jag skull vilja plantera så att det hela tiden blommar nya blommor.

Det enda jag kommit på är att jag vill ha tulpaner.

Så om det är nån som har några ideér om vad som är bra/vackert att plantera tillsammans och som blommar lite olika tider på sommaren så vore jag väldigt tacksam för hjälpen.

MVH
Stefan
Xelma
vad gillar du???
färger?
nå´t du inte gillar?
hur solig är rabatten och vilken jord?
vilken zon?
stor/liten/bred/smal rabatt?
vad finns runtomkring?

Blanda gärna lökar med perenner och buskar, ev med träd om rabatten inte ligger utefter huset. Glöm inte olika marktäckare.
hörnbjörn
Hej Xelma

Det är två ganska små rabatter som jag tänkte fylla med lite färgglada blommor. Rabatterna är väl ungefär 1.5*2.5m med gräsmatta runt.
Jag bor i västerås,tror det är zon3?

Det är sol ungefär från kl11 på dagen med lite skugga framåt kvällen.

Jag gillar det mesta,helst inte så svårskött ska det vara. mycket färger å dofter hade jag tänkt mig.
kerstin z5-6
Frågan är svår, därför att det finns hur mycket som helst att välja på !
En rabatt som blommar från vår till höst går fint
-Bäst är att välja en höjdpunkt ., vår -sommar eller höst då den verkligen är maffig
Sen kan man ha lite smått o gott som alltid blommar
Färger vore intressant att veta vad du gillar smile.gif
Du kan ta en titt i fotoalbumben här på odla -kanske hittar du nån önskeväxt du vill ha med ?
Om du själv komponerar din rabatt är det roligare för dej sen ..
men visst kan vi ge förslag -Hur många som helst laugh.gif biggrin.gif
hörnbjörn
Jag skulle ju allra helst se att rabatten är som finast i augusti då jag oftast har semester då.

Visst är det en svår fråga, men jag gillar de flesta färger som sagt.

Men om ni kunde ge mig några förslag som NI gillar så kan jag ju kolla in lite bilder på dessa.

MVH
stefan
kerstin z5-6
OKi -Här är några fina som alla blommar i slutet juli augusti :

Höga perenner:
Cimicifuga racemosa "Brunette " Mörkt bladverk vita blomkolvar 1,10- och högre
Rostflockel Eupatorium --en höjdare -men behöver inte stort utrymme nertill , stadig -klarar sig utan stöd -Lilarosa stora flockar av blommor -vacker länge på hösten ,rödaktig stam -1. 60
Stormhatt -Aconitum -blå , vit ,rosa ,blåvit
Höstanemon Anemone -Anemone hupehensis -rosa
passar fint ihop med

mellan höga
Echinea purpurea Magnus -röd -Rudbeckia
HöstPhlox-många färger vitt rött rosa

Salvia nemorosa "caradonna "-mörka stammar
salvia nemorosa -stäppsalvia/lila
Trolldruva Actaea erythrocarpa -vita bär blanka med svart öga -väldigt speciell
Höstöga -Gul
Höstastrar -lila

Lägre -
Heucera alunrot -bladverket kan vara alla färger från grönt till rött ,svart , gult orange -blommor vita , rosa röda i små vippor
Hosta funkia -bladväxt många med roliga mönster och schatteringar i vitt

Tidig vår -tulpan narcisser och krokus , försommar och större delen av säsongen blommar tex Polemonium -blågull
Till midsommar meconopsis schelidonii-Blå bergvallmo
början av juli Delpinium -riddarsporrar och Digitalis -fingerborgsblomma, samt min favorit Baptisia australis -blå luktärtor på buske med blågrönt bladverk smile.gif bara som någa exempel laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Xelma
Jag gillar ju när rabatterna går i en färgskala, ev med en komplementfärg. Det blir rörigt med alla möjliga färger i en rabatt, tycker jag. Men många tycker mer om blandning av färger och då kanske man ska gå på nåt annat än färgen för att hålla ihop rabatten? I en liten rabatt är det svårt att ha flera plantor av samma sort för att få en helhet, men köp flera plantor av tex alunroten och plantera mellan alla de andra.

Jag tycker om vita blommor för de lyser så fint på kvällen. Kanske den ena rabatten i rosa-lila-blått-vitt och den andra i rött-gult-orange? Eller helvitt med nån blodröd blomma? Eller kontrasten orange-svart?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon