Full version: Blomzoner
Nyfiken
Gick in på "Handla" för att titta vilka blomfröer jag skule fundera på att köpa. Ser att ingen av alla blommor har någon benämning för vilken zon de klarar. Eftersom jag bor i Norrbotten, så är jag lite begränsad från vissa blommor. Hur ska jag veta vad jag kan köpa utan att jag måste gå in på nätet och kolla blomma för blomma?
Kajsa
Om du beställer Impectas frökatalog så har don zon angivelser för alla perenner. Det händer att jag tar fram katalogen bara för det, tror nya katalogen brukar komma dec-jan. www.impecta.se
kerstin z5-6
Du har mycket små begränsningar i Norrbotten:) Det mesta går finfint -Zoner gäller mest vedartat dvs buskar och träd -bor du i zon 6 eller 7 ?
De flesta perenner jag har kan du ha med smile.gif
Nyfiken
Tack Kajsa för ett uttömmande svar biggrin.gif Ska kolla den där länken och beställa frökatalogen.

Kerstin... SÅ himla begränsade är vi inte här uppe. Vi har inte isbjärnar på gatorna precis. laugh.gif Bor i zon 6. Vi kan tom ha vissa blommor för zon 4, även om det är ett fåtal. Buskar och sånt kanske det är annat med, det vet jag inte så noga.
kerstin z5-6
Nu tror jag du missförstod eller så läste du inte mitt svar rätt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag skrev DU har Mycket små= FÅ BEGRÄNSNINGAR dvs -vi kan ha det mesta ...
Allt i mina album kan du ha tex smile.gif eller så uttryckte jag mig otydligt ..???

Klicka på album här nedan
jag har massor av z 3 växter med -även vedartat biggrin.gif
palmer går dåligt .. har inte prövat i o för sej men utomhuskaktus går bra smile.gif
Det enda vi får kolla o vårda lite extra är buskar o träd ..där finns några som inte vill , hur man än försöker

Du kan ha alla blommor/perenner som går i z4:) och de flesta för z 1 somliga går tom bättre i z5-7 än lägre zoner
Fö bor jag i Västerbotten ...LOL
Här är en länk till en väldigt bra fröfirma med gratis katalog -mycket bilder o såråd -som du beställer direkt via nätet -kommer i postlådan på några dar smile.gif
Hälsar K
Jelitto (perenna fröer)
lotta_
Jag har en bok som är skriven av Thorsten Gustavsson och heter "Den norrländska trädgårdens skötsel". I förordet skriver han, citat: "Under min mer än 60-åriga verksamhet inom yrket har jag saknat litteratur för den norrländska trädgårdsodlaren som på ett helt annat sätt måste rätta sig efter den långa kalla vintern men även den intensiva korta sommaren med sitt enorma ljusflöde som ges här i norr."

Jag köpte boken av honom själv på en mässa i somras. Han sa då att zonkartan (RST:s) som finns i boken borde tas bort, att den inte stämmer och att man ska prova sig fram.

Om man har skapat ett mikroklimat på tomten så borde det gå att odla det mesta.
andreas i uppsala
ush allt snac är för zonfixerat wink.gif Vårt zonsystem bokstavligt talat suger.. Kör med det du vill, skit i om det inta ska vara "härdigt" hos dig.
kerstin z5-6
Precis -zoner är rätt ointressant -däremot finns en del knep som vi kan ta till -Ett är upphöjda bäddar/rabatter tex så det blir mer väldränerat ..
Tycker du jag ska pröva en palm Andreas ?smile.gif
Nyfiken
DÅ förstår jag Kerstin tongue.gif det var bara lite luddigt skrivet... FÅ begränsningar lät bättre. Ska kolla din länk också...
Du då, som också bo här uppåt, har du varit med om ogräset som jag har en bild på i mitt album? Har frågat i ett inlägg under forumet Ogräs och skadedjur.
andreas i uppsala
Om du ger den tillräckligt mycket skydd så går det. Du får då lura den, göra så att den står planterad några hundra mil söderut smile.gif tongue.gif Det skulle vara minst sagt intressant men jag tycker du ska testa fikon! De tappar ju bladen så man kan svepa in den i en filt och sen kasta 10 ton snö på den tongue.gif Gör det , kommnen i Ö-vik klarar av de.Där fryser de inte ens ner. de lär dock förbli små dvärgar men de växer fort så tillslutet av sommaren kan de vara 1-2 meter.
lotta_
När jag skissade på en av mina perenna rabatter tänkte jag på vilka växter som fanns hos mina vänner. Därefter kollade jag höjd och blomningstid i trädgårdsböcker. Sedan var det bara att ge sig iväg och "tigga" plantor. Då visste jag att det var växter som skulle överleva och rabatten blev jättefin.
det var bara ett litet tips
kerstin z5-6
Jag har nog svarat i den avd -det är jordreva -ett väldigt envist ogräs som lätt invadarar rabatter och blir marktäckande sad.gif
Du får trötta ut det med gräsklippning/plocka -grepa -är inte så mkt för gifter, jag smile.gif ...

och angående perenner -så har vi av tradition allför få sorter här uppe i både plantskolor och rabatter...
Vilket ibland leder till att alla rabatter i alla trädgårdar består av i stort sett samma växter...
det tycker jag är lite trist -när det finns så mycket som går bra här.
Visst är det bra att ha en stomme i sin trädgård med gamla hederliga härdiga favoriter -men man får lov att våga lite med -jag säger som dom i Lycksele -lappmarkens trädgårdssällskap:"Inte bara Ligularia:)"
eller
I consider all plants hardy -until I have killed them myself .. tre gånger på tre olika ställen brukar jag pröva :)Förutsättningen för sådana expereriment -om man inte är stenrik smile.gif är förstås att man sår själv
Nyfiken
Jordreva... jag det var ett passande namn. Rötterna är ju som långa revor. Ja ja... det blir väl till att klippa och dona då suck sad.gif ... för bort ska det. Jag vill hellre har mjukt gräs under fötterna rolleyes.gif Är inte så mycket för gifter jag heller... tongue.gif
Tack alla för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon