AndreasBK
Jag har hört att en del växter blommar som sista desperat åtgärd. Alltså för att sprida vidare generna innan de själva dör.
Har ni något bra exempel på denna typ av växter?
De som jag kommer på är hoya, amaryllis och (orkidéer). Rätta mig om jag har fel.
Om man ger dem idealiska förhållanden så växer de bara och mår bra men genom att plåga dem kan man få dem att blomma.
Tänker jag "rätt" eller är det bara en årstid man simulerar för växten?
Ina
Mina hoyor har börjat blomma på allvar när jag hittade ett bra gödningsmedel. Likaså vill amaryllisväxter gärna ha bra med gödning under tillväxtperioden. Misshandeln är nog i det sista fallet mer till för att simulera årstid. Varken amaryllisar eller hoyor dör ju när de blommat. Såvitt jag vet finns det bara ett fåtal växter som verkligen dör efter blomning.. en del agave, tror jag och bambu...

Nån som har mera kunskap? smile.gif
AndreasBK
Jag menade inte att de skulle dö riktigt utan att bara fösa dem mot kanten så att de ser sig tvingade att föra sina anlag vidare innan de själva stryker med.

Du är säker på att det inte var "för effektiv" gödning då?smile.gif
Ina
Det är nog på sätt och vis så... dom där torra och kalla perioderna är ju ett slags kris för växten...

Hehe.. jag är ingen allvetare när det gäller det här, men det är kul att fundera kring! smile.gif

Jadu.. det är ju dundergödning förstås.. wink.gif
kerstin z5-6
Citrus är väl ett typexemplar som kan tvingas i blom av vårtorkning ...
har inte behövt testa .. mina har blommat ändå

Andra som faktiskt dör efter blommning finns det ju gott om , flera underarter av meconopsis tex ..
Ibland dör bra huvudrosetten som Yucca filamentosa , men smårosetterna blir kvar .
Det här är ju en sån rackare ..

AndreasBK
Jo men inte bara kalla och torra perioder. Utan det gäller väl även att snåla med näringen för att få dessa växter att blomma?
Näringstillgången kan ju knappast vara årstidsbunden eller?
Ingrid på Västkusten
CITAT (AndreasBK @ 21-10-2004, 22:50)
Jag har hört att en del växter blommar som sista desperat åtgärd. Alltså för att sprida vidare generna innan de själva dör.
Har ni något bra exempel på denna typ av växter?
De som jag kommer på är hoya, amaryllis och (orkidéer). Rätta mig om jag har fel.
Om man ger dem idealiska förhållanden så växer de bara och mår bra men genom att plåga dem kan man få dem att blomma.
Tänker jag "rätt" eller är det bara en årstid man simulerar för växten?

Ingen avd e tre Du nämner faller inom 'den' kategorin för mig ?!??!! Snarare är det brist på rätt sorts näring som fattas. Idealiska förhållanden gör dme bara värre i tillväxt, gälle rnog merparten av mina växter biggrin.gif

Mkt agerar som 'triggers' allt ifårn temperaturer, näring, torka soltimmar samt dygnets längd. Även rätt pH i jorden!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon