Full version: Värmeljus
netaave
Jag har hittills i år gjort av med en hel 100-pack värmeljus, och har också varit med om något läskigt.

Vi tyckte det luktade fotogen inne, och efter kontroll så visade det sig att ett av värmeljusen, hade inte klar stearinvätska utan orange och brann hela ljuset. Tur att jag såg det innen aluminiumformen tog eld!

Jag hade köpt billiga värmeljus på Bauhaus, men det gör jag ALDRIG mer. Fick höra att det är vanligt med fotogenrester i just storförpackning av billiga värmeljus. Jag mailade till Liljeholmen och Duni, men fick svar från båda att Decos värmeljus är garanterat fotogenfria.
Så dom blir det i fortsättningen.
Yin o Yang
Tack för varningen wub.gif . Undrar hur det är med IKEAs värmeljus? Brukar gå åt några påsar när mörkret lägrar sig över bygden tongue.gif . Någon som vet elelr har frågat?
jendah
Ingen aning... men jag har tänt minst ett par om dagen under tekannan och i ljusstakar i säkert 10 år - tänt-släckt-tänt-släckt samma ljus också..... och aldrig har det hänt något underligt med dem, så jag tror inte det är någon större fara med ikeas än med några andra ljus... smile.gif
pimpim
IKEAs värmeljus köper jag aldrig mer, efter en brand i ett bostadsområde där jag bodde förut. Det var just dessa värmeljus som orsakade branden. Paret som bodde där klarade sig, men hunden blev innebränd....otäckt.

Pia
kristerh
CITAT (Yin o Yang @ 22-10-2004, 09:56)
Tack för varningen wub.gif . Undrar hur det är med IKEAs värmeljus?

En kompis till mig hade ikeas värmeljus och helt plötsligt flammade ett av dem upp ca 30cm , det var tur att hon var i samma rum annars hade det nog blivit en eldsvåda mad.gif
krister
netaave
Ikeas värmeljus innehåller fotogen!
Decos som inte innehåller det kostar 20 kr för 50 st på bl.a. Maxi, lite dyrare än Ikeas alltså, men ganska billigt ändå väl.
Tesa
När vi hade strömavbrott förra vintern så skulle jag hålla värmen i huset med bl.a värmeljus och satte ett 10-tal på en gammal tallrik och tände..det blev ordentlig fart där efter en stund... det var en enda stor het låga över hela fatet som inte gick att släcka...till slut lyckades jag genom att kväva elden med ett lock...men det var otäckt...som tur var hade jag ställt tallriken på ett kastrullunderlägg för det blev så hett att den sprack.. unsure.gif
Så nu är jag försiktigare.... blink.gif
lotta_
Jag köper för det mesta IKEA:s värmeljus och har klarat mig från eldsvådor (peppar, peppar). I och för sig så tror jag inte att det spelar så stor roll vilka värmeljus man köper, det kan ha blivit "fel blandning" i vilka som helst. Det jag försöker hålla koll på är att ljusveken verkligen ligger i mitten av ytterhöljet och inte glider åt sidan.

Det är ju så himla mysigt att tända ljus men vilken eld man än tänder så gäller det ju att vakta den.
netaave
CITAT (lotta_ @ 23-10-2004, 11:20)
Det jag försöker hålla koll på är att ljusveken verkligen ligger i mitten av ytterhöljet och inte glider åt sidan.

Det är ju så himla mysigt att tända ljus men vilken eld man än tänder så gäller det ju att vakta den.

Helt rätt! smile.gif
annaridell
Har märkt att ikeas värmeljus också kan bli orangea. Så det är fotogen alltså. Har alltid släckt de ljusen eftersom de ändå inte brinner normalt. I min påse är det väldigt många som har dålig kvalitet, det känns inte som en sparåtgärd att köpa dessa ljus. (Fick dem i present) En del ljus förbränns ju inte ordentligt, lågan dränks. Dåligt, vad beror det på??
netaave
CITAT (annaridell @ 23-10-2004, 12:15)
Har märkt att ikeas värmeljus också kan bli orangea. Så det är fotogen alltså. Har alltid släckt de ljusen eftersom de ändå inte brinner normalt. I min påse är det väldigt många som har dålig kvalitet, det känns inte som en sparåtgärd att köpa dessa ljus. (Fick dem i present) En del ljus förbränns ju inte ordentligt, lågan dränks. Dåligt, vad beror det på??

Vet inte, kan det vara för mycket paraffin och för lite stearin????
För visst måste väl ljus innehålla både ock??
Eva i Skåne
Nej ljus måste inte innehålla paraffin. Det finns dyra ljus, som är 100% stearin, att köpa och de brinner så vackert. Har dock aldrig hört talas om värmeljus med ren stearin.
De flesta av oss förbrukar väl ganska mycket ljus under vinterhalvåret och då blir det gärna att man köper de billiga.

Jag har också varit med om övertända värmeljus och det är otäckt.
Något man ska tänka på är att inte ställa värmeljusen för nära varandra. Tänkte på det när jag läste Tesa´s inlägg om 10 värmeljus få ett fat. Det är inte bra, mycket större risk för övertändning då.

Tänd gärna ljus och mys, men var försiktiga.
wub.gif wub.gif wub.gif
fjodor
Jag tycker någon av er som har dålig erfarenhet av IKEAS värmeljus bör höra av er till IKEA.

ALLA läser ju inte odla.nu (hur konstigt än det är...)

Vad jag har förstått har IKEA blivit mycket bättre på kundhantering och dra in FARLIGA varor. För det här verkar KUNNA vara farligt.

tillägg: har nu mailat IKEA ... vi får se om och vad de svarar!!!
gammelnalle
Bra fjodor men jag tror du kommer att få ett svar typ:

Läs på förpackningen!!!

På plastpåsen till Ikeas värmeljus "100 x GLIMMA" finns tydliga pictogram (heter det så egentligen?) :
bl.a.:
att det skall vara 3cm (11/8" en och en åttondels tum) mellan ljusen
att man inte skall bära tända ljus
minst 30cm från eldfarliga saker (gardin)
inte stå på teven
inte utsättas för drag
och aldrig lämna rummet med tända ljus

samt ett som jag inte kan tyda ...

majjister besserwisser mezzerschmidt har slagit till igen...

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

PS jo jag har ofta ljus tända DS
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 23-10-2004, 16:29)
Nej ljus måste inte innehålla paraffin. Det finns dyra ljus, som är 100% stearin, att köpa och de brinner så vackert. Har dock aldrig hört talas om värmeljus med ren stearin.
De flesta av oss förbrukar väl ganska mycket ljus under vinterhalvåret och då blir det gärna att man köper de billiga.

Jag har också varit med om övertända värmeljus och det är otäckt.
Något man ska tänka på är att inte ställa värmeljusen för nära varandra. Tänkte på det när jag läste Tesa´s inlägg om 10 värmeljus få ett fat. Det är inte bra, mycket större risk för övertändning då.

Tänd gärna ljus och mys, men var försiktiga.
wub.gif wub.gif wub.gif

Nej det visste jag också naturligtvis att det finns ljus med bara stearin, men var osäker på om värmeljus innehåller bara paraffin eller både och.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon