Full version: Amaryllis i glas
silverlök
Hej!

Har tidigare om åren alltid planterat min amaryllislökar i jord, men nu har jag fått ett amaryllisglas och har satt en lök i det. Någon som har erfarenhet av att odla amaryllis i glas?

/Silverlök
pejori
ja.
jag har testat det, men tyckte inte det var någon hit direkt huh.gif huh.gif
eländet envisades med att välta hela tiden smile.gif smile.gif
håller mig till krukor numera biggrin.gif
Orchid
CITAT (pejori @ 22-10-2004, 08:24)
ja.
jag har testat det, men tyckte inte det var någon hit direkt huh.gif huh.gif
eländet envisades med att välta hela tiden smile.gif smile.gif
håller mig till krukor numera biggrin.gif

Men, om man fyller glaset med lite stenar och sånt förhindrar inte det glaset från att välta? Jag har precis köpt två amaryllisglas med två lökar i, väntar med spänning på att det ska blomma. Men, nu blir man ju lite så där om de ska välta.. =) Aja, om det inte funkar bra så får man väl pröva på kruka nästa år. Men, vart ska man förvara lökarna efter att de blommat, för att få dem o blomma nästa år igen?
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att lökarna har blommat sköter man dem som vanliga krukväxter (vattnar och göder) det är när de har blad som de samlar in energi för nästa blomning + de brukar trivas utomhus på sommaren (hos mig verkar dock öronvivlarna vara för stort problem de äter gångar i lökarna så jag kan inte sätta ut dem i trädgården)
Helmi Wahtramäe
Hej! Jag har försökt att få mina amaryllis att blomma igen men tji! Har gjort precis som förgående insändaren men det blir inga blommor bara blad som växer. Till sist tröttnar man och kastar ut dem för inte kommer det väl några knoppar efter bladen?
Elizabeth
MIna tre övervintrade från förra året togs in från sommarbetet i början av september och nu blommar en av dem för fullt! rolleyes.gif

Får se om någon av de två övriga blommar lagom till jul...

//E
Orchid
Såg ett erbjudande från Blomsterlandet idag. Tre färdigblommade amaryllis i kruka för hundra. Det tyckte jag var billigt. Men jag undrar, om man kan spara färdig blommade amaryllislökar, o få dom att blomma nästa år igen?
Fenja
Orchid! Åsa svarar på det här ovanför i tråden! Idag plockade jag fram några lökar som glömts bort sedan hösten 2002 nere i källaren där de stått i mörkret helt utan vatten, de lever allihop!!
Mvh
Fenja
ingmet
CITAT (Helmi Wahtramäe @ 26-10-2004, 08:19)
Hej! Jag har försökt att få mina amaryllis att blomma igen men tji! Har gjort precis som förgående insändaren men det blir inga blommor bara blad som växer. Till sist tröttnar man och kastar ut dem för inte kommer det väl några knoppar efter bladen?

Samma här, men varför blir det bara blad och ingen blomma? Har förvarat min amaryllis ute hela sommaren och i augusti kom de första bladen, länge var de bara ca 2-3 cm som stack upp. När jag sedan tog in löken sköt de i höjden och är nu snart en meter.. Men ingen blomma.. Ska jag ställa ut den igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon