blackvelvet77
[FONT=Impact][SIZE=1][COLOR=blue] ohmy.gif Skulle vilja odla Chilli eller spansk peppar från frö men vet inte riktigt hur jag ska börja.....vill ha råd om hur jag driver upp plantor från frö och sedan hur om skolning och skötsel av plantorna ska ske.

Har inget drivhus......Behövs det?
Ingrid på Västkusten
Man behjöver inge drivhus bara å så i kruka täcka med lite jord och hoppas på det bästa- Hålla fuktigt. Det mesta spriar inom 2-3 veckor ibland inom en vecka!
dragonbeauty
Ja jag har odlat en del chilifrukter o paprikor, och dom är lättodlade! Vanlig skötsel bara... Lagom med ljus, lagom med vatten. Men se upp när dom har blivit stora och haft sin blom-och-frukt-period.. Det kan komma bladlöss!! Men annars, lycka till!! smile.gif
AndreasBK
Så dem på våren, eller under konstgjordbelysning.
Har testat med paprika nu på senhösten, men de blir bara långa och rangliga.
Lät fröna ligga i blöt i ett dygn innan jag satte dem i en kruka med vanlig blomjord. Satte dem grunt.
De grodde efter några dygn.
Majsan84
Titta på mina pepparväxter i mitt album. Det är inte spansk peppar, utan en mindre variant, men det bygger ju på samma princip. Kortet är taget i slutet av juni, och då var de cirka två månader gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon