blackvelvet77
Skulle vilja ha en "plätt2 med barnvänliga ätliga växter tip lingon, blåbär, smultron, jordgummar mm. Men min trädgård är liten och vi har kalla vintrar ( - 25-30 är inte ovanligt), jag har 2 barn som jag skulle vilja göra sommaren lite extra mysig för.

Snälla kom med ideer.

Gärna någon bra hemsida om det finns.......... sad.gif
Lena i Torslanda
Jag vet inte om detta kan fungera i ditt vinterklimat men ett sätt att få ut mycket på liten yta är att bygga en odlingspyramid i olika etage. Alldeles utmärkt för bärodling tex jordgubbar. Iom att man bygger ovan mark så går tjälen fort ur jorden men samtidigt så fryser det ju snabbare. Jag vet att jag sett bild någonstans på nätet men minns inte var!
Yin o Yang
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-10-2004, 10:50)
ett sätt att få ut mycket på liten yta är att bygga en odlingspyramid i olika etage. Alldeles utmärkt för bärodling tex jordgubbar.

Kolla lite i Pallkrageklubben, så får Du säkert många bra idéer. En pallkrage måset vara perfekt för barnen, tror jag i alla fall. lagtom högt, inte för stort så det blir jobbigt att hålla ordning tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har du någon vägg med hyfsat med sol så kan du även spaljera upp en vinranka där, Zilga bör klara sig i din växtzon. Och ungar verkar gilla vindruvor, min Zilga växer vid en gång och cykelväg och jag brukar ibland se småungar springa in och provsmaka (de har dock inte alltid vett att vänta tills de är mogna och vindruvor är inte så goda innan de mognat).
Maria R
Som småbarnsförälder behöver man en smidig lösning som inte kräver för mycket jobb! (har två små jag med!) Därför tycker jag också att det är en bra idé att odla i pallkrage.

En kul idé är uppstammad vinbär! de blir som små "träd" som barnen kan plocka bär ifrån. Smultron som marktäckare under de uppstammade vinbärsbuskarna är också uppskattat, inte bara av barn!

Hallon är ju gott. De sprider sig väldigt med rotskott, så på en liten yta kan det vara en idé att begränsa odlingsytan för hallon med en rotspärr, på säkert en halvmeters djup. (ett nedgrävt betongrör kanske skulle funka bra)
En planta med körsbärstomater över sommaren är också ett säkert kort.

Hälsningar Maria R
Evin
Kan man plantera hallonen i Pallkrage kanske????

/E
ingmet
Jag rekommenderar sockermajs. Den gror fort och växer fort, att sedan plocka majskolvar är tämligen intressant för småväxta.
Maria R
Om man planterar hallon i pallkrage skulle jag rekommendera geotextil i botten och upp på (in-)sidorna. Men det ska vara anläggningsgeotextil, som rötterna inte kan borra sig igenom!
För att få ett lämpligt jorddjup bör man ha minst två, kanske tre pallar staplade på varandra.
Dränerande lager kan läggas under pallkragen och geotetilen.

Maria R
blackvelvet77
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-10-2004, 13:41)
Har du någon vägg med hyfsat med sol så kan du även spaljera upp en vinranka där...

Jo jag har sol hela förmiddagen på min baksida, kan säkert fixa en vägg...ska den förkultiveras eller köper man den "färdig"
Vad kräver den för skötsel? unsure.gif
blackvelvet77
CITAT (Maria R @ 23-10-2004, 09:15)
Om man planterar hallon i pallkrage......

Pallkrage?

Kan någon förklara hur?
Maria R
CITAT (blackvelvet77 @ 24-10-2004, 19:18)
CITAT (Maria R @ 23-10-2004, 09:15)
Om man planterar hallon i pallkrage......

Pallkrage?

Kan någon förklara hur?

Man kan fylla pallkragar med jord och odla i dessa. Fördelar med pallkrageodling:
-odlingen håller sig inom pallkragen, ordning och reda!
-du får ett bra mikroklimat i den upphöjda odlingsbädden
-du kan odla kompakt vilket minskar utrymme för fröogräs att få fäste.
-Om du har staplat flera pallkragar på varandra får du upp odlingen så att du slipper kröka och få ont i ryggen.
-Du kan odla "hur-långa-som-helst-morötter" i dem om du har staplat flera pallkragar på varandra och fyllt på med bra odlingsjord.

Mer att läsa finns på specialavdelningen här på forumet: Pallkrageklubben!

Maria R
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (blackvelvet77 @ 24-10-2004, 19:17)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-10-2004, 13:41)
Har du någon vägg med hyfsat med sol så kan du även spaljera upp en vinranka där...

Jo jag har sol hela förmiddagen på min baksida, kan säkert fixa en vägg...ska den förkultiveras eller köper man den "färdig"
Vad kräver den för skötsel? unsure.gif

Man köper färdiga plantor, (vid frösådd vet man ej härdighet och det blir ofta äckliga bär).

Zilga (staketvindruva) som är härdig där du bor vill gärna ha jord med lägre pH. Växtplatsen bör ha hyfsad dränering. Lite gödning på våren ex. ett par spadtag stallgödsel brukar räcka (har du redan näringsrik jord behöver du inte tillsätta så mycket). Vatten kan växten behöva de första året/åren sedan har rötterna sökt sig djupt ner i marken och fixar vatten själva. Någon form av uppbindning behöver man, staketvindruvorna växer ej som vanliga vindruvor de har ett mera vildare växtsätt. All hård beskärning på äldre ved utförs på senhösten innan jul oftast räcker det med att gallra ur växten lite när den blivit äldre. På sommaren kan man pincera (klippa i de gröna växtdelarna).

Hur man pincerar/sommarbeskär kan du läsa om här:
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

Här är bild på min zilga efter sommarbeskärning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon