Full version: Angrepp på mango
Lyanna
Har ett litet mangoträd som jag drivit upp från en kärna. För någon månad sen började den dock se lite ledsen ut, bladen började bli bruna i kanterna och krullade ihop sig och en del har fallit av. Trädet fick sig en dusch med gift men det verkar inte hjälpa. Även de nya fina bladen som kom i toppen började torka i kanterna. Nu dust med giftet men fortfarande ingen skillnad. Kanske har någon ett tips på vad som kan vara fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte ser några djur (ens med förstoringsglas) så skulle jag tippa att odlingsförhållandena inte är de allra bästa och då får man lätt missbildade blad med torra bladkanter.

Har man sommartemperatur inomhus så önskar ofta växterna att man då även har samma typ av ljus som finns ute på sommaren. Tyvärr är ljuset ibland så svagt nu inomhus på hösten och vintern att många växter knappt kan hålla sina klyvöppningar öppna.

Ser du små "spindlar" på bladen så är det troligtvis spinnkvalster som är orsaken och de dör inte av vanliga insektsmedel, det enda medel som finns som funkar på spindeldjur också är Provado Plus.
Lyanna
Tack för svar! Jag har inte lyckats se några djur så kanske är det odlingsförhållandena. När problemen började tycker jag dock att ljuset borde har varit tillräckligt...
kanske bör jag ändå testa med tillskottsljus.
Towanda
Jag har samma problem med mina mango. Ser inga angrepp alls, bladen bara vissnar, rullar ihop sig och trillar av. En har jag redan kastat och den andra åker snart. Däremot satte jag en ny i somras som är hur fin som helst. Märkligt. Den är finare än de andra två någonsin var.

Mvh,
Lena
KURT
Det blir ju faktiskt väldigt mycket mindre ljus nu på hösten. Jag har ingen erfarenhet av mango, men väldigt många andra krukväxter tappar löv nu på hösten, ibland kan det gå mycket fort och se mycket drastiskt ut när de tappar upp till halva bladmassan.
Towanda
Fast för mig hände detta redan i våras/somras, så jag tror inte det beror på ljuset, för min del i alla fall. Kanske för starkt ljus i så fall? Har haft dem i söderfönster i zon II.

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon