|
Hej
Är det någon fler här på forumet som har fått betala sommarens idoga grävande, bärande och hårt arbete i trädgården med värk nånstans utom i ryggen? Jag her fått ont i både axlar och armar, tennisarm kallas det visst och det vill inte gå över,det skulle vara intressant att höra om det finns flera som får ont och om inte hur ni förbereder er för våren , med träning och så, jag måste nog träna mera på vintern för att klara trädgårdsarbetet i fortsättningen
mvh Lena zon 4
Jag har ont, men inte enbart av trädgårdsarbete, utan mest för att jag har suttit vid datorer i över 30 år... sånt sätter sig i kroppen, både i nacken, axlarna och ryggen och så får man MUSarm!!
kerstin z5-6
22-10-2004, 13:54
Jag har tre diskbråck i nacken t3 och uppåt -,samt wiplash skada efter bilkrock -utan trädgård hade jag varit heltidssjukskriven för länge sedan . Man får anpassa sin trädgård efter sina möjligheter och svårigheter,i stället Jag har tex helt slutat att gräva ner"rabatter -bygger alla uppåt i stället. Gräsmattan försöker jag förminska så den försvinner ,ssm -för jag kan själv inte klippa den -fö det enda som verkligen inte går .
Sitter på kontor hela dagarna och det är skönt att kunna använda fritiden till kroppsarbete i trädgården. Men det märks snart att kroppen är otränad. Får inte så muskler av att lyfta papper och knappa på datorn. Har svårt med att stå lutad över rabbatterna efter allt för många ryggskott. Jag lyssnar på kroppen och gör något annat ett tag. Maken är whiplashskadad och ibland hjälper han till att gräva (muskelkraft) han håller alltid på för länge, känner inte när det börjar göra ont p.g.a. att han alltid äter värktabletter. sen får han lida i flera dagar. Man får inte ha för stora krav att allt ska gå snabbt.
du borde kolla upp detdär, trådgårdsarbete bör vara en njutning och ibland till för att avreagera sej. Men inte ge bestående men. om det värker mer i vänster arm måste du kolla pumpen. sköt om er alla trg diggare
kerstin z5-6
22-10-2004, 14:35
Det är oftast män som ibland har strålande värk ut i vä arm -vid ev hjärtproblem -så det tror jag inte du behöver oroa dig för , däremot kan kvinnor ha diffusare symtom vid hjärtproblem och ibland missas vid diagnostik -men det är en helt annan sak Jag tror du har varit för grävningsintensiv helt enkelt Efter första dagen på våren brukar man vara helt ledbruten -så ett lätt trädgårdsträningsprogram inför maj månad vore inte dumt
Hannele
22-10-2004, 15:21
En gång har jag haft musarm, vill aldrig uppleva det igen. Maken fick klä på mej på morgonen, för jag kunde inte lyfta armarna för smärtan. Nu är jag väldigt noga med, hur jag sitter och arbetar. Man ska ha blicken ner mot datorn, för att skona nacken. Alltid avslappnade axlar, bra sitthöjd, fötterna stadisgt. Fotstöd? Styrketräning kan värt att testa, berätta för instruktören, var man har ont.
Man bör träna regelbundet för att förebygga ryggskott och liknande. Sen jag började träna två gånger i veckan har jag inte haft ryggskott. Tre år sen nu! I somras höll jag upp träningen och då fick jag muskelfästesinflammation i knät. Så jag kommer nog inte att göra nåt längre uppehåll nån mer gång, det vågar jag inte riskera.
jessica zon6
22-10-2004, 15:56
Jag har en kompression th6 i bröstryggen,som jag fick på en stuntutbildning för 6 år sen.Kan sedan dess inte arbeta inom mitt yrke,så jag arbetsprövar mycket inom olika yrken. Nog får man väl ont i ryggen av trädgårdsskötsel(fast diskning,på/avklädning av barnen gör betytligt ondare) men det jag får ut själsligt ,kan inte på långa vägar jämföras med värken  sedan jag började med blommor,har jag nog fått mindre ont och blivit betydligt gladare  och inte att förglömma ljusterapin man får på köpet om vintern med sådderna
kerstin z5-6
22-10-2004, 16:51
Just det Jessica! det sista kan inte nog betonas -finns tom en aldeles ny kanadensisk undersökning om vinterdepression , ljus o ljusterrapins effekter På med lysrören
Motion,Gympa 1gång/vecka,ibland hemma med,dagliga skogspromenader och trädgårdsarbete håller min kropp och själ igång.Jag mår bra av det. Förra året fick jag ont i armen,till slut kunde jag inte lyfta den.Fick diagnos frusen axel,smärtorna försvann helt plötsligt men axeln blev helt stel.Med mycket träning och envishet kan jag nu nästan lyfta armen som förr, lite till så är den bra igen,samma sak börja nu i höger armen.Nu vet jag vad det är och att det går över igen.Gräva i trädgården har jag alltid klarat på ett eller annat sätt.Tennsarmbåge hade jag med,men det gick över efter en tid.Så länge jag kan pyssla i min trädgård mår jag bra,lite ryggskott hit och dit får jag ibland men det går över.Det finns många som har det mycket,mycket värre än lilla jag.Jag är pensionär sedan 1 april i år,så jag behöver inte tänka på jobbet.
Tack för alla svar, jag blev verkligen förvånad a
Jag blir förvånad att så många här har värk och kämpar på med sin trädgård ändå. Jag har ju inte värst , vilket man gärna tror när alla omkring inte har några krämpor alls, vad beträffar de onda axlarna och armarna så är det inflammerade axlar och armar, troligen beroende på att jag gräver alldeles för länge, det är så roligt och så vill jag ha klart fort fort , vi har byggt om trädgården under två somrar , visserligen har min stackars gubbe gjort alla byggen, men jag har grävt och planterat allt utan att bry mig om att känna efter, så nu måste jag sluta ha så brått och känna efter lite mera., för det här läker säkert under vintern, går nu på massage. Men träna ska jag göra inför nästa vår, styrketräning, gympa eller nåt annat , vad tränar ni ?
Vi har byggt en 8 kantigt växthus av lösvirke, en pergola , gjort gångar av grus och sten lagt 70 kvadrat stenplattor, ett plank, en 10 kvadrat stor damm, samt byggt en ny bro samt gjort 3 nya rabatter med växter , allt under 2 somrar, så det kanske inte är konstigt man har blivit inflammerad
Men det är jättekul och svårt att inte hålla på för mycket. Lena
Kerstin
När du bygger rabatter uppåt, måste du ju tillföra jorden från nånstans och då måste du ju i alla fall skotta jord till dina upphöjda rabatter, eller hur gör du? problemet hos oss är att man kan inte komma in på tomten med bil. så all jord måste kärras från gatan och det är hemskt arbetsamt.
Lena
kerstin z5-6
22-10-2004, 21:56
Bettson
22-10-2004, 23:01
Både maken och jag har tennisarmbågar men vår kiropraktor har lärt oss att hålla smärtorna i schack. Vi tryckbehandlar triggerpunkterna helt enkelt. Man uppsöker ondaste stället vid armbågen. Leta riktigt ordentligt efter absolut smärtsammaste punkten. Så trycker man stenhårt på den ungefär en minut. Man måste hjälpa varandra för annars står man inte ut. Efter det brukar vi ta på något liniment som ger värme och ökar blodcirkulationen späder med någon droppe matolja och masserar igenom hela armmuskeln
Dagen därpå brukar vi kunna jobba igen.
Att ligga vaken på nätterna med smärtor i armarna som är upplagda på kuddar är något vi gärna avstår ifrån. En minuts olidlig smärta ter sig billigt i sammanhanget.
Kerstin
Först, nej inte under en utan under två somrar, men ändå, jag ( vi ) ska nog hörsamma ditt recept att förhålla oss till trädgården nästa sommar, för jag förstår nu att det har blivit för häftigt.
Bettson
Det var ett bra tips om armarna, jag har både golf och tennisarm på Båda armarna, golfarm sitter på insidan, ska pröva det
Lena
Har jobbat på kontor i många år och hela tiden försökt ha bra arbetsställning. Jag har klarat mig från besvär i nacke och axlar förutom när det är stressigt, då blir mina muskler stela och ömma. Trädgårdsarbetet är ett mycket bra sätt att koppla av på. Men, men det kommer väl ändå att sluta med gamnacke  och musarm  .
Härligt att se att det finns fler galningar! Vaknade i morse med en sån värk i axlar och nacke och förbannade mig sjäv över min envishet. Gjorde klart grunden i går till vårt nya växthus och det var lite för tungt för mig. Har flera diskbråck och en whiplash som jag fått av en cykelolycka. Är heltidssjukskriven men inte av det utan av att jag fick en skallskada som bla gör att jag inte kan sortera ljud, ljus och alla intryck så jag får "syrebrist" i hjärnan hela tiden om det är för mycket runt mig. Därför har jag blivit en "tjuren Ferdinand" som går och luktar på mina blommor hela dagarna... Trädgården har blivit min räddning nu men det blir lätt att jag tar i för mycket bara för att jag VILL klara mig själv. Har ändå börjat att lära mig att be om hjälp då det är mycket som inte går längre men det är svårt. Förra hösten grävde jag upp en perennrabatt som är 2x11 m och 70 djup med en bra grävspade och min kroppstyngd. När jag fått loss lite av lerjorden använde jag en liten lättmetallspade och skyfflade upp jorden med. Sen blandade jag i massor av gödsel och barkmull. Det tog tid! Men vilken rabatt det blev!  Just nu har jag också fått problem med tennisarmbåge i vänstra armen för jag använder den mer nu för den är starkare efter olyckan. Det som hjälper mig med mina smärtor är vattengympa och att föröka vila. Har inte satt igång än för det har varit så skönt ute men känner att nu börjar det bli dags... torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|