carro121
22-10-2004, 14:10
Vet inte vad det är för sort. Men jag har kagt upp en bild på den i mitt album.
Har hört att de ska stå i Norrfönster för att de ska må bra och blomma.
Vi fick våran för 1,5månad sedan. Knoppar på på gång för någon vecka sedan, men de ramlade av. Även blad lossnar ofta.
Vad gör jag för fel.
Vill så gärna att den ska blomma och dofta gott.
Hej Carro! Jag kan inte se ditt album! Du måste aktivera det så vi kan se dina bilder - sen hjälper jag dej gärna...
carro121
22-10-2004, 14:42
Jag har för mig att jag gjort det...
Men jag har mailat admin, och hoppas att få hjälp med detta.
Cassiopeia
22-10-2004, 14:42
Jag har läst att de aldrig går i blom i norrfönster utan trivs bäst i väster- eller österfönster.
Här är min favoritsida om hoyor, kanske det finns någon info där:
Hoyor.net
Okej, hoppas att vi kan se dina bilder snart!
..och det går alldeles utmärkt att få hoyor i blom i norrfönster! Jag har bella, linearis, retusa och parasitica som snällt blommar i norrfönster hos mej!! Så brassa på med Hoyor i alla fönster!

Glömde tsangii och pachyclada - dom står också i norrläge fast på en annan våning. Blommar snällt dom med...
Åsa, mälardalen zon 2
22-10-2004, 15:55
Carro om du redan har aktiverat ett album så är nog problemet att du inte har uppdaterat din forumprofil. Du måste fylla i ditt användarnamn i albumet i din forumprofil för att albumet ska länkas hit till forumet.
Din forumprofil hittar du om du klickar på "din kontrollpanel" som du hittar bredvid ditt namn uppe till vänster på sidan.
carro121
22-10-2004, 18:02
Tack för hjälpen att få ordning på sidan så att ni kan se min porslinsblomma.
Åsa, mälardalen zon 2
22-10-2004, 18:08
Är du säker på att det är en porslinsblomma? Jag tycker bladen ser så tunna ut och mera jasminlika.
carro121
22-10-2004, 18:13
Jo, sambon fick den i present. Och de visste att vi ville ha en sådan. Och de hade köpt en sådan åt oss sa de...
Det ser ut som en Hoya multiflora, Raketporslinsblomma. Tycker att jag kan se en pedunkel (knoppsporre) till och med...
Bild på H. multiflora
LillaTiger
22-10-2004, 18:29
Jag tycker också att det ser ut som en H. multiflora..
h. multiflora här med
carro121
22-10-2004, 20:12
Ja då säger vi att det är en sådan.

Bästa skötselråden, förr att få den att blomma?
Doftar den lika mkt som andra porslinsblommor?
tycker med att det ser ut som en H. multiflora... med en peduncel..på den högra grenen nästan i toppen.
har för mig att multiflora ej vill torka ut... men är inte säker.
Mvh
M.
Okey, nu har jag prövat med sticklingar (lacunosa o multiflora) och jag tror att det inte funkar så bra. Vill därför gärna veta vart i (Stockholm) det finns bra utbud på hoyor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.