Cassiopeia
22-10-2004, 14:35
De här sticklingarna har jag köpt via Tradera och de kom idag.

Jag hoppas verkligen de klarar sig, jag tycker de är så vackra!
vilka fina och vilken vacker färg! mina palettblad är vinröda och växer som sjutton så dina borde nog klara sig bra.
Cassiopeia
22-10-2004, 14:44
Jag läste just på Blomlandets sida att Palettblad vill ha kalkfattigt vatten... innebär det att jag måste köpa batterivatten eller osmosvatten till den...?
Nu använde jag vanligt kranvatten att spraya jorden fuktig med. Vi har åtminstone mjukt vatten här i stan...
Sulawesii
22-10-2004, 14:46
Du kan köpa vanlig citronsyra och mäta upp ett kryddmått per 2 liter vatten, så binder det kalken.
det behöver du inte göra, det är ingen fara att vattna med kranvatten.
Cassiopeia
22-10-2004, 14:48
Jaha, det hade jag ingen aning om! Citronsyran kan alltså inte skada växten? Vart köper man det? Är det i pulverform eller flytande?
Men inte behöver jag väl plantera om den nu när jag sprayade jorden med kranvatten...? *verkligen inte stor lust att göra det*
På "Gröna fingrar" står det inget alls om att Palettblad vill ha kalkfattigt vatten...
citronsyra finns i vanliga matbutiker i pulverform, du behöver inte sätta om dem(palettbladen alltså)
Lady Hamilton
22-10-2004, 18:42
Jag har 3 olika sorter, (vinröda blad, ljusgrön/vit med vågiga blad o en som ser ut som din) Jag har vattnat dem med kranvatten. Det är mycket tåliga växter så jag tror säkert att det går bra. Om du mot förmodan skulle misslyckas har jag stora växter som det går att ta sticklingar ifrån.
Hälsningar Hammis
Hej! Jag har också palettblad och vattnar dem med vanlig kranvatten, vilket gått hur bra som helst. Lycka till med de fina sticklingarna./Ann-Louise
astrid.m.s
22-10-2004, 20:44
Jag har dessa också som jag tror heter Rainbow. Visst är dem som syns på bilden? Med mer sol blir det starkare färger så vi får ge oss till tåls några månader. Vattnar med vanligt kranvatten jag med!
http://www.wexthuset.com/downloads/P-Oktober2004.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.