Full version: Gror inte
Capsicum
Jag satte några belladonnafrön i jord för ett bra tag sedan,
det kanske var 3-4 veckor sedan och de har inte grottän och jag börjar bli lite otålig.
Nu till min fråga: Kommer dem att gro eller väntar jag i onödan?
Åsa, mälardalen zon 2
Belladonna kan vara svår att få att gro, ifall de inte vill gro inom någon månad kan man testa med 2-3mån kallstratifiering och sedan testa om de vill gro i rumstemperatur.

(+ljuset nu är inte bra för groning av frön, röda ljusvågor som det finns gott om nu på hösten och vintern kan försvåra groning av frön och rotning av sticklingar.)
kerstin z5-6
Får man fråga hur du tänkt förvara dem -om de skulle gro nu ?

Bäst är att sätta ut sådden o ta in den igen på andra sidan nyåret .. du funkar det bättre smile.gif
Capsicum
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2004, 23:01)
Får man fråga hur du tänkt förvara dem -om de skulle gro nu ?

Under ett lysrör i mitt kök.

Jag har en del andra växter där som jag har odlat upp från frö, t ex. en liten nepeta cataria,
en sequoiadendron giganteum och två capsicum aviculare. dessutom
har jag en vanlig chiliplanta som är ca. 1½ månad gammal.
kerstin z5-6
Ok , men det är ändå svårare att hålla-icke medhavsväxter vid liv inne augusti-januari ..
De känner nog på sig när det är dags at gro -o kylperiod brukar sätta fart på vissa fröer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon