Full version: hibiskusblomma
charming boy
Vi har en hibiskus som består av två olika plantor. Enröd och en ljusgul/vit.
Plötsligt igår kom en blomma som var tvåfärgad. Alltså röd och vit.
Är det vanligt, eller? Tacksam för svar.
Emser
Mja, det som har hänt är tydligen rättså vanligt inom just hibiscus släktet - nämligen att de muterar. Så på samma planta kan man ha flera blommor som går i olika nyanser. Jag har haft en där H. planta vars blommor skiftade i allt ifrån mörkt rött till laxrosa på en och samma planta! Men det är inte något som påverkar plantan till det sämre!
Copycat
..
Sulawesii
CITAT (Copycat @ 24-10-2004, 19:51)
Första blommningen gick väl bra, men andra blev det aprikosa blommor och tredje laxrosa. Jag kan bara säga att det inte blev en vacker kombination, med mina Lila gardiner. Jag har funderingar på att ha såpass många Hibiskusar, så att det åtminstånne är två som blommar i Gult.

Jag skulle vara glad om jag fick mina att blomma om biggrin.gif över huvud taget! biggrin.gif
Ciczi
Vad menar du Sulawesii? Hibiskusar blommar ju hela tiden?

Ciczi
Emser
Sulawesii>> Ta och plantera om den till våren, göd den väl under vår till höst. Låt den stå ljust. Klipp ner den så du har två ögon på varje gren. Om du kan ställa ut den på sommaren - gör det! Så kommer du se att den komer att blomma för att tacka dig!
Sulawesii
CITAT (ciczi @ 25-10-2004, 19:49)
Vad menar du Sulawesii? Hibiskusar blommar ju hela tiden?

Ciczi

Det visste inte mina om..... Men nu när jag fått lite råd av Emser kanske dom kommer att förstå det.
tongue.gif
Emser
wub.gif Sulawesii, du gör mig generad! wub.gif
Sulawesii
CITAT (Emser @ 27-10-2004, 16:36)
wub.gif Sulawesii, du gör mig generad! wub.gif

Ajdå, det var inte min mening! blink.gif
Emser
Fast iof så ska man ju känna sig hedrad över att någon tar till sig vad man har sagt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon