Full version: Lagerblad
orkidé
Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mej att få ordning på min Laurus nobilis (lagerbladsträd) som jag har som krukväxt i köksfönstret, den har många stammar.

När jag köpte den så sas det att jag kunde ha den inomhus och att den skulle vara jämnt fuktig. Men nu så har den börjat tappa bladen nertill, de är torra och topparna på bladen verkar torra uton högst uppe på toppen.

Jag tog och satte om en stam för att försöka att stamma upp den och den har inte tappat några blad, de står intill varandra och ingen ohyra har jag märkt.
Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mej.
Kram.
Åsa, mälardalen zon 2
Lager är som många andra medelhavsväxter de vill gärna ha det lite svalare + ljust på vintern (men ofta går det bra i vanlig normal rumsvärme, runt +20C)

Kolla så att lagern inte är övervattnad min brukar stå i vanlig bostadsvärme (i fönstret är det dock något svalare), jag brukar låta den torka upp emellan vattningarna, övervattning är ofta mer skadligt än att vattna något för lite.

Men någon större fara med växten tror jag inte det är ifall det är de nedersta och äldsta bladen som trillar, de yngsta i toppen är oftast de viktigaste och så länge de nya bladen ser fina ut så brukar växten klara sig.
orkidé
Hej, tack för ditt snabba svar.

Jag har nog övervattnat den skulle jag tro.

Jag har en inglasad balkong som är omkring 8 grader plus när det är kallt ute. Är det för kallt att ha min lager där i vinter?

Mvh. Lillemor
Åsa, mälardalen zon 2
+8 när det är kallt låter som ett utmärkt ställe att förvara växter som gillar medelhavsklimat så lagern lär trivas umärkt där, tänk på att lagern inte dricker så mycket när det är kallt så håll växten lite torrare nu, och se upp när vårvintersolen kommer då brukar det börja bli varmt på balkongen = det behövs mera vatten.
Eva St
Har haft min Lager i rumstemperatur på vintern ett flertal år och det har den klarat galant när den sedan kommer ut på grönbete på våren sätter den riktig fart igen.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon