Lite kemikunskaper finns fortfarande här. Ska försöka hjälpa till litegrann.
pH - den halt hydroxidjoner som finns i lösningen, uttryckt som negativa logaritmen ("tiopotensen"). På något vis. Vätejon (H+) och hydroxidjon (OH-) bildar vatten (H2O). (Jag kan inte göra upphöjt och nedsänkt, det ser lite konstigt ut, så jag ber om ursäkt för det.)
pH 7 är "neutralt", alltså varken alkaliskt eller surt, det finns ungefär lika många vätejoner som hydroxidjoner. Kranvatten har neutralt pH för det mesta.
pH 3 är surt, vilket betyder att det finns ett överskott av vätejoner i lösningen. Citronsyra, t.ex.
pH 9 är alkaliskt, vilket betyder att det finns ett överskott av hydroxidjoner i lösningen. Lut (natriumhydroxid) ger en alkalisk lösning.
Buffertlösning, buffrande förmåga: Ett ämne som kan ta upp mycket vätejoner utan att lösningen fördenskull blir alkalisk, alltså att pH inte ändras. Det kan vara andra negativa joner som kan ta emot vätejonerna, eller ett system med flera vätejoner som kan frigöras och tas emot.
Puh...

...orkar ni hänga med lite till?
Karbonatjoner (kan inte skriva formeln, för det är för mycket upphöjt och nersänkt tyvärr) är bra på att buffra. Kalk har ganska mycket karbonatjoner och därför är kalk bra att sätta till ifall man vill ha upp pH-värdet och få det lite mindre surt, även på lite sikt.
En giva? Hm... den mängd som står på paketet tror jag.
Någon tabell tror jag tyvärr är svår att få fram, såvida det inte finns på kalkpaketet. För det beror ju på vilken buffrande förmåga som redan finns i jorden, hur den är sammansatt och vilka växter som finns där. Några växter gör det surare, som ek eller tall. Sen skulle jag tippa att olika jordar håller pH olika bra, eftersom de har olika förmåga att hålla vatten, näring, och annat.
(redigerade lite, vimsade till definitionen av pH...)