Full version: vitlökssådd
andersh
Är det klokt att gödsla en giva redan till hösten? Hur stor bör den då vara per m2? Hur många klyftor sätter Ni per m2? Såg i en artikel att man kan sätta upp till 25 klyftor per m2 utan problem.

Tack på förhand för svar!
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Jag sätetr med cirka 20 cm mellanrum och ger itne så värst mkt gödsel nu på hösten d v s nästan ingenting( om jag måste gräva om landet mkt stoppar jag ju i lite kompost)! Däremot så måste de ha duktigt med gödsel gärna höns direkt på våren så fort de visar det gröna.

Varför ger jag inget nu? Jo har att göra med min jord och mitt klimat här är det mkt regn och växelvis tö och frost så mkt av 'snabb' gödning lakas helt enkelt bort. Och vitlöken den skall ju enbart rota sig på hösten. Givetvis så skall ju inte jorden de sätts i vara det magraste magra - men jag ahr ju gödit min jord ett antal ggr redan denna säsongen och det som finns räcker la nu och en bit till.

Hönsgödsel på våren så fort de visar det minsta gröna och så gräsklipp.....

25 klyftor mer m2 förresten - jag sätter nog nånstans mellan 30 - 40 på samma yta!

Hälsar Ingrid intensivodlaren!
lotta_
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-10-2004, 09:42)
Och vitlöken den skall ju enbart rota sig på hösten.

Jag petade ner ett 20-tal vitlöksklyftor i mina pallkragar förra veckan. Just nu har vi plusgrader här men jag är ändå osäker på om de hinner rota sig. Om inte, är det kört då?
Ingrid på Västkusten
De rotar sig vid bara några plusgrader i jorden - alltså inte samma sak som lufttemperatur och den tempen är några cm ner i jorden. Så det är lugnt!
Det är lugnt även om de inte hinner rota sig....

Hälsar Ingrid
lotta_
Bra, då får jag vänta och se. Spännande blir det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon