inglis
jag undrar när skall jag plocka ner vinteräpplen,de sitter hårt om ni fårstår,de lossnar inte utan det följer med en bit av grenen.skall inte äpplet lossna lättare?äpplet heter Lobo.
Tirre
Tja, de ska ju lossna lätt från trädet när man försöker plocka dem - följer kvisten med, så ska du vänta.
Men å andra sidan så ska man ju ta dem innan de förstörs av frost och så, har jag läst, så det är väl en avvägningsfråga ifall du bor kallt!

Här hos mig - ett par mil norr om Enköping - hade vi minusgrader flera dygn i rad för ett par veckor sedan, vilket fick mig att rusa ut och plocka mina vinteräpplen, fastän att inte riktigt alla lossnade lätt...

Är det nån av er erfarna "äppelrävar" som har mer insatta råd att komma med?

// Tirre
Cilla
Hållbarheten för lagring påverkas negativt om äpplena fryser, men de fryser inte av ett par minugrader under nätterna om det är plusgrader på dagen.

Jag brukar plocka mina sista vinteräpplen sent, om ett par veckor.

Om de sitter hårt fast på fruktgrenarna bör de plockas med två händer. Bryter man av de små sporrarna eller fruktskotten som äppelskaftet sitter på blir det inga frukter där nästa år.

Någonstans på Fruktträdtipset har jag ett par sidor med bilder på hur sporrar och spjut ser ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon