Full version: Ljung
evelina
En liten undran är ljungen man köper perenn??

Sätter många sådana (på alla gravarna) sen slänger man dom ju bara,
Halva tomten på landet är naturtomt vilket jag älskar och tänkte då att man kan peta ner dom där eller???
Måste också berätta att mamma och jag gjorde så fint på pappas och min systers grav igår.
Vi la jättefin lurvig grön mossa som grund blomsterkål och färgad ljung stack ner nypon och lingonris i mossan berberis grenar och enkvistar lite svamp (min syster och jag älskade att plocka svamp ihop därav svampen),
Det blev så fint, flera stycken som gick förbi kommenterade hur fint det blev.
Sånt gör en glad

Mvh rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ljung som här i sverige odlas som ettårig den brukar inte leva när våren kommer, ofta är det den som har sålts till allhelgona. Men här i mälardalen har det blivit vanligare och vanligare även med perenn ljung till allhelgona ofta är blommorna mindre på den ljungen och ibland kostar den mer än den vanliga allhelgonaljungen.
Ewa L
Om jag inte missminner mig är "Calluna"-ljungen perenn men ej "Erica"-ljungen. Åtminstone är det det jag gått efter när jag planterat och mina har överlevt.
katarina76
Det fins båda peren och ett årig, fråga då du köper den! Där jag köpt kostade de samma, så den perenna behöver inte vara dyrare. Tror att den vita och ljus rosa offta är peren medans den mörkare är ett årig, men det fins nog alla färger, så fråga i plantskolan/blomster affären.

Lät fint det ni gjorde på graven, ger mig lite insperation till min dotters grav, tycker det är svårt nu när vintern är här, har varit så fint hela sommaren så jag vill att den skall fortsätta vara det nu (är första vintern sedan hon dog.)
En fråga, svamparna, är det konstgjorda? Av vad? Lät fint i alla fall.
evelina
CITAT (katarina76 @ 27-10-2004, 01:59)
Det fins båda peren och ett årig, fråga då du köper den! Där jag köpt kostade de samma, så den perenna behöver inte vara dyrare. Tror att den vita och ljus rosa offta är peren medans den mörkare är ett årig, men det fins nog alla färger, så fråga i plantskolan/blomster affären.

Lät fint det ni gjorde på graven, ger mig lite insperation till min dotters grav, tycker det är svårt nu när vintern är här, har varit så fint hela sommaren så jag vill att den skall fortsätta vara det nu (är första vintern sedan hon dog.)
En fråga, svamparna, är det konstgjorda? Av vad? Lät fint i alla fall.

Jag köpte en doftpåse på ikea och där låg det fina torkade svampar, vad det är för svampar vet jag ej.
Skogen har ju mycket att erbjuda, vackra kottar, mossor, rönnbär t.o.m.
blåbär finns kvar på riset.

Mvh
Ingo
Hm...jag är inte säker på att jag har fattat rätt, men jag har uppfattat det som att både Erica och Calluna egentligen är perenna, men de säljs som slit-och-släng-blommor. D v s de säljs när de blommar (Erica på våren, Calluna på hösten) fastän det borde vara tvärtom om man ska ha dem som perenner. Jag har läst att Calluna absolut bör planteras på våren om man vill att den ska övervintra.
CarinaA
Dit vi flyttat fanns redan tidigare vårljung (Erica??), och jag som inte varit speciellt förtjust i ljung, tycker nu att den är jättefin där den står och bjuder på sin fina färg under våren. wub.gif
Antagligen gillar jag den mer då man inte ser ljung så ofta som just under höst-vintern då "alla" har den. Det blir lite uttjatat på nåt vis... Men det är bara vad jag tycker! Smaken är ju delad, som vi vet... sleep.gif

Nån som vet om det finns fler sorters ljung eller bara Erica och Calluna??

Mvh Carina smile.gif
Alpiner i Halmstad
Cassiope. arter och sorter.
Vi odlar också cassiope, arter och kultivarer. Svenska namn är kantljung resp. mossljung. Arterna växer ursprungligen som låga kuddar i de arktiska områdena. Plantorna trivs även på västkusten, plantorna trivs på norrsluttningar, där rotsystemet står svalt.

/Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon