Caprice
Här är ett mkt enkelt tips på en egen fågelmatare, som alla klarar av att göra:

Du behöver
- flaska
- lite ståltråd
- en syl
- en kniv
- en blompinne

Gör så här
Skär upp flaskan som på bilden. Gör sedan hål i halsen för upphängningen och i nederdelen för sittpinnen.

Tänk på att kroken måste vara så stark att flaskan inte trillar ned när talgoxarna och de andra fåglarna äter middag. Sittpinnen får inte vara för kort. Fyll på med fågelfrö, brödsmulor och annat gott.

Katterna kan ha långa tassar så låt flaskan hänga lagom långt under grenen. Det är ju inte katten som ska ha mat i vinter!

Caprice
Yin o Yang
Supersmart tongue.gif . Då kan man ju hänga upp många matställen till en billig kostnad smile.gif
gammelnalle
svårt att skära med kniv i glas...... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

skall nog pröva med en PET-flaska!!!

Kul ide!!!
andersen
Hmm man bör nog tänka på att inte göra ett för stort håll, så att inte fåglarna kan gå in och förorena fågelmaten.
Smekajsa
nnjjaaa, inte vill jag ha trädgården full
med fula PET-flaskor wink.gif

nä,jag har mitt vackra Fågelbord med halmtak
wub.gif wub.gif
fjodor
CITAT (Smekajsa @ 23-10-2004, 12:51)
nnjjaaa, inte vill jag ha trädgården full
med fula PET-flaskor wink.gif

nä,jag har mitt vackra Fågelbord med halmtak
wub.gif wub.gif

men Smekajsa: du skriver "mitt vackra Fågelbord "

det är 1 st...

och 1 PET-flaska gör väl inte trädgården full av pet-flaskor???

Ditt fågelbord är säkert jättefint. Men tänk vad kul för barnen att få GÖRA nåt kul tillsammans med föräldrarna. Och man kan återanvända "skräp" för alla PET-flaskor är det inte retur på!!!

Jag skall ge mig ut och "hitta" en slängd plastflaska i naturen och se till att den gör nytta istället!!!!

Tack Caprice för ett trevligt tips!!!
Caprice
Vassego, Fjodor...!

Kan hålla med om att det kanske inte blir det allra vackraste...
Tänkte mej mer att om man har väldigt stor tomt kanske man kan sätta dessa på ställen där inte så många ser dem... tror inte fåglarna skulle klaga.. biggrin.gif

Och som du skriver, perfekt att göra tillsammans med barnen!
En discoholk med stjärnor på kanske...?

Kom att tänka på att jag köpte en ljusstake som några barn hade gjort, och stod och sålde utanför Konsum... De samlade till en klassresa...
Jag köpte en för att bidra, men slängde ljusstaken så fort jag kom hem..
wink.gif Den var otroligt ful..! wink.gif
Pinsamt att ens berätta, men de fick ju ett litet bidrag till klassresan..

Jag frågade tom om jag inte bara kunde få ge ett litet bidrag, och då frågade barnen om jag inte ville ha deras ljusstake... Vad svarar man på det..??

Caprice
Sylvia
CITAT (andersen @ 23-10-2004, 12:10)
Hmm man bör nog tänka på att inte göra ett för stort håll, så att inte fåglarna kan gå in och förorena fågelmaten.

... och att låta korken vara kvar, så att inte vatten sipprar in...
KURT
Det är som sagt bättre att göra flera mindre hål, så behöver man inte heller fylla på så ofta.

Man kan sätta en pinne igenom:

http://www.jorf.se/alternativ_fagelfroautomat.htm

Eller limma fast ett lock i botten, så sitter inte fåglarna i maten.
Hajjen
Ha, vilken grym. En sån tänker jag göra. Jag har redan börjat att mata fåglarna.Det brukar krylla med fåglar på fågelbordet, dom tänger ut varandra så att vissa ramlar av. laugh.gif
lotta_
Smart idé men inte särskilt vacker. Har hellre färre men vackrare fågelbord.
Ciczi
Jag sätter upp kokosnötter.... jag tycker inte det är så fult som PET flaskor kan vara och det är väldigt billigt det med.
Lite jox med att öppna dem men med en rejäl såg och ett stadig borrmaskin så... laugh.gif
Jag gillar inte borrmaskiner så jag bad min sambo om hjälp. det gjorde han så gärna tongue.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon