Maggan H
Är det någon som har provat att dra upp denna fina växt från frö? unsure.gif
Ina
Info från Jelittos hemsida:
"SYMPHYANDRA pendula
Bellflower

Id-Code: SA 698
Family: Campanulaceae
Origin: Caucasus
Special Features: Branching stems carrying panicles of hanging bell-shaped blossoms
Colour: Creamy white
Natural Flowering Period: May - August
Winter Hardiness: Z6
Growth Habit: Clumping
Foliage: Toothed oval to heart-shaped, hairy leaves
Height with Flower: 60 cm (24'')
Spacing between Plants: 60 cm (24'')
Soil Requirement:Well-drained soils, pH 5.8 - 6.8
Use: Highly recommended for rock gardens, the front of the border or container plantings. Plant together with Geranium sanguineum, Heuchera 'Palace Purple Select' and Rumex sanguineus ssp. sanguineus
Specialities: A beautiful, rarely offered species which is easy-to-grow from seed

Cultural Tips:
Grams per 1000 seeds: 0,1
Seed Requirement: 1 g / 1000 plants
Best Sowing Date: Anytime
Way of Germination: Fast Germinator
Germination: Rapidly germinating, keep seed in constant moisture (not wet) with temperatures of about + 20°C (68°F). Do not cover the seeds, but tightly press into the earth. Keep in cooler conditions after germination occurs
Germination to Transplant: 4 - 8 weeks
Transplanting to salable Plant: 6 - 10 weeks
Fertilization: Medium"

Det var allt en fining... wub.gif Jag har inte provat att odla den själv, men blir allt lite sugen!
kerstin z5-6
Den är bienn ,eller -vilket de inte nämner , men kan fungera ung som Digitalis - sår du tidigt kan den hinna blomma men inte göra frö -jag skulle så på senvåren -låta den bilda rosett år 1 och självså sig år 2
Zon 6 usda -motsvarar z3 -4 här vilket är helt fel .. men det är också det enda jag har emot jelitto -deras underliga zoner som så ofta är uppåt väggarna galet
Det är fullt härdig i 5-6-vill ha grusig jord-väldränerat

Elfenbensklocka
jessica zon6
Är nog fel ställe för denna fråga, men jag undrar över det här med jelittos Zonbeskrivningar.Och då menar jag varför skriver man ut hur många minusgrader en perenn klarar sig,ska zon 3-4 vara jämförbart hos mig,då det är 30 grader kallt , det är ju inte det under snön,eller??? Jag blir ju som sagt lite förvirrad om jag ska köpa från någon utländsk fröfirma smile.gif smile.gif smile.gif Jag skulle behöva en översättning biggrin.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
När det gäller perenner behöver du inte bry dig om zoner, Jessica-
i alla fall i mycket få växtgrupper ..
Det pågår diskussioner om att helt ta bort zonerna även i Sverige på just örtartade perenner -zonen säger eg inte särskilt mycket om en växt överlever eller inte -dessutom .

Det system som andvänds i utländska kataloger som de Engelska ,Usa och Canada , Jelitto tex ,bygger på ett annat zonsystem än vårt -baserat bla på medeltemp -högsta resp lägsta temp under året osv

Generell kan man säga att ju LÄGRE zon -i dessa system desto HÖGRE zon funkar de i -Bakofram mot vårt alltså....
Z1 -USDA zoner motsvarar zon 7-8 enlligt vårt system-alltså nära trädgränsen smile.gif
medan zon 8-10USDA är medelhavsmilt klimat

Man kan använda dessa zoner för att få ett hum om hur vedartat klarar sig -, men för de flesta gäller att perenner är satta i en alldeles för sydlig zon -och klarar vårt klimat bra , trots angivelser-så skippa dem i Jelitto o fråga här om du undrar över nån särskild perenn.
Den enda jag kan komma på som är fel åt andra hållet är Cortaderia sellonana Pampasgräs som står som z5 (<USDA-(z 4 -5 SV zon )växt men knapp klarar z 1 sv zon ....annars är det fritt fram ....
jessica zon6
Kan jag då prova t.ex alstroemeria,som jag tycker är så söt,fastän det står zon9.eller är det för kallt på våren då snön ej skyddar?? smile.gif
kerstin z5-6
Pröva -fast z 9 växter är som du förstår ett lotteri -tror <Helen i Piteå har testat just den . Det är sällan för kallt -men det är för torrt /=frusen mark..o för ljust o soligt-växter vaknar men rötterna är frusna
Sätt känsliga växter i grus , skydda för vårsol o vattna tidigt
Plantera dem där du vet att tjälen släpper fortare
meddela hur det går med Alströmerian smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Japp, jag prövar Alstromerian denna vinter, 2 plantor är djupt nedgrävd i min söderrabatt, vi får väl se hur det har gått till våren, för säkerhets skull så har jag en kruka i garaget som jag övervintrar svalt och nästan undanställd. /Helen
jessica zon6
hmm hmm,hur lyckas jag med att kombinera elfenbensklocka med alstromerian nu då laugh.gif jag spårade nog ut lite med den här tråden....Hursomhelst...jag ska alltså börja att vattna redan tidigt på våren,precis då snön har smält eller?grus?ska bara de nedersta rötterna ta i jorden och ett tjockt lager med grus,eller kanske en blandning av grus,sand och jord? smile.gif smile.gif Väntar oliiiidligt på att få veta om helen lyckas med den...
kerstin z5-6
Du kan plantera hela i grus o låta rötterna växa ner i det undre jordlagret av sig själva biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Margareta Hansson @ 23-10-2004, 13:00)
Är det någon som har provat att dra upp denna fina växt från frö? unsure.gif

Fick med frösådder en gång när jag fick tuviriis av en bekant ! Hade ingen aning om vad det var som självsått sej i krukan, men eftersom jag var rädd om irisarna så lätt jag dom sitta kvar.
wub.gif Elfenbensklockan är otroligt fin ! Tack och lov att jag inte rensade bort dom ! smile.gif
Förökar sej otroligt lätt ! Man behöver inte göra något, utom möjligen rensa bort en del så de inte tar överhanden helt och hållet ! tongue.gif
Verkar trivas överallt, i alla fall hos mej och mina grannar !
Blommorna kommer andra året. Första året en ljusgrön bladrosett !
Sulawesii
CITAT (Blomstertanten @ 25-10-2004, 12:33)

Även i skugga?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2004, 18:08)
CITAT (Blomstertanten @ 25-10-2004, 12:33)

Även i skugga?

jadå, även i skugga, där har jag mina. /Helen
Sulawesii
Vilken växt!
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2004, 21:15)
Vilken växt!

kaukasisk Elfenbensklockan
Sulawesii
Jag slarvar när jag skriver........ jag menade: WOW! Vilken växt! Som till och med trivs i skugga!
Får den mindre antal blommor om den står lite mörkare?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2004, 21:37)
Jag slarvar när jag skriver........ jag menade: WOW! Vilken växt! Som till och med trivs i skugga!
Får den mindre antal blommor om den står lite mörkare?

Nej, inte då hos mig, den blommar enormt mycket, har en liten tendens att falla pga. alla blommor. Har du frön? Om inte, kan jag ju gå ut och kolla ifall det finns kvar i mina så skickar jag. /Helen
Sulawesii
Har redan frön från den. Fastnade för blommorna och hade ingen aning om skötsel när jag köpte dem.
Tack så jättemycket för erbjudandet, Helen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon