|
Full version: Äppelkaks...
Tingstäde
23-10-2004, 12:28
Jisses, vad äpplen!!! Hmmm stort recept... hälla ut kaksmet på 150 ägg och sen gå runt med blåslampa och grädda på plats?  Nä, det kanske är bättre att skala, klyfta och frysa in lättsockrade klyftor för att göra äpplekaka med egna äpplen året runt..
Smekajsa
23-10-2004, 12:34
man kan skiva dem tunt och trä upp dem på tråd för torkning också funkar bra som snacks
Caprice
23-10-2004, 12:42
Här är ett gott och lite ovanligare recept, gjort på kavring: 6 portioner Ingredienser 1/2 kavring, (ca 200 g) 6-8 äpplen, syrliga 2-2 1/2 dl socker 2 msk kanel 100 g ugnstemperatur 175º Tillagning Skär kavringen i mindre bitar och mixa dem i en matberedare tills allt är fint mixat. Skölj av äpplena ordentligt, om det är svenska äpplen behöver de inte skalas eftersom skalet brukar vara tunnare. Kärna ur och skär i tunna klyftor. Använd en sockerkaksform eller en ugnsfast form till kakan, börja med att smöra formen lite. Lägg ett lager äppelklyftor, strö över lite kanel, socker, kavring och lägg några klickar smör på. Varva sen med resten av klyftorna och resten av ingredienserna, toppa med äpplen och ett lager med socker, kanel, lite kavring och några smörklickar. Grädda i nedre delen av i ugnen i 40 - 45 minuter. Servera med kall vaniljsås eller glass.
Caprice
Tingstäde, du borde skaffa dig en såndär saftpress och göra god äpplemust.
Smekajsa
23-10-2004, 13:57
Jag vet ..... man kan lämna in äpplen på musterier och få det "mustat" det finns musteri här i Örebro-trakten borde gå att söka här på nätet efter något nära dig
Smekajsa
23-10-2004, 13:59
Sökte på Eniro och det fanns massor av musterier i hela "Svedala"
Tingstäde
23-10-2004, 15:49
Himmel och pannkaka, så mycket äpplen. Jag fick cirka 20-25 äpplen på mitt äppelträd i år (planterades ifjol somras) och var överlycklig. Att få så där mycket äpplen måste däremot vara betungande, speciellt om man inte har någon möjlighet att ta hand om dem. Alltså: Lagom är bäst!
Hannele
23-10-2004, 16:53
Bara kanel-kryddade äppelkylftor i ugnen är mums! Russin ock kokos och kardemumma till de modiga. Kan serveras med glass eller vaniljsås.
Fialotta
23-10-2004, 17:28
Wow va äpplen
Långpanna med sockerkakassmet klyfta äpplen och toppa med kanel
vaniljsås till eller ätas bara som den är...jättegott
netaave
23-10-2004, 18:14
Äppelkaka i långpanna
3 ägg och 3,5 dl socker, vispas vitt och poröst 100 gr smör, smälts 1,5 dl mjölk, tillsätts i smöret och hälls i ägg-sockerblandningen 4,5 dl mjöl och 2,5 tsk bakpulver, blandas och rörs i smeten, hälls sen på smord långpanna 4-5 äpplen klyftas och sticks ner kanel & socker strös över grädda 200 gr i 25-30 min.
LenaTuring
23-10-2004, 18:35
Jag skrattade till tårarna rann!!  Tingstädes fråga och bild, Inas råd och Tingstädes eget svar på problemet!!! Helt obetalbart  Tack för lördagens gladaste skratt!
CITAT (maudan @ 23-10-2004, 18:28) Wow va äpplen
Långpanna med sockerkakassmet klyfta äpplen och toppa med kanel
vaniljsås till eller ätas bara som den är...jättegott Sådana äppelkakor gör jag med,kallar det för tysk äppelkaka men den är lika mycket svensk.God är den. Jag har ett äppelträd 'Sävstaholm' de mesta äpplen ramlade ner rutten eller halväten av fåglar,några fick jag själv.Fåglarna kalasade på dem,det bjuder jag på.
Här kommer ett recept på en äpplekaka som är så god att den brukar gå åt som smör i solsken - och med dina mängder så verkar det behövas!  Jag fick det här receptet av kokerskan på ett dagis jag jobbade på för 10 år sen och det används ofta här hemma! Det blir smaskig äpplegoja i botten av formen och så ett kolaknaprigt degtäcke ovanpå. Väldigt gott och lite annorlunda mot de "vanliga" recepten. AMERIKANSK ÄPPLEKAKA 6 stora äpplen 100 g smör 2,5 dl vetemjöl 2,5 dl strösocker (1/2 tsk salt) (kan utelämnas, alltså) 1 tsk bakpulver 1 ägg Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en ugnsfast form. Smält smöret och låt det svalna. Blanda vetemjöl, strösocker, bakpulver och ev. salt. Häll i smöret i mjöl-sockerblandningen. Vispa upp ägget lite lätt och rör ner det i blandningen. Skala och kärna ur äpplena. Skiva och lägg i formen. Bred över smeten. Grädda i 180 grader i 40-45 minuter. Lycka till! // Tirre
gammelnalle
23-10-2004, 20:21
lär väl inte gå så mycket då.....
om det behövs solsken!!!!!
men vi får prova trots regnet...
verkar smarrig!!!
Sol i sinne, Gammelnalle! Sol i sinne!  // Tirre
andersen
23-10-2004, 20:48
Recept skall väll postas här odla forum recept
gammelnalle
23-10-2004, 21:01
jo men tråden startade ju knappast som en formell "recept"-fråga....
lite roligt måste vi få unna oss....
*Laika*
23-10-2004, 21:07
Sen är det som så, att inte alla läser Receptavdelningen. Gammelnalle har t.ex. själv i en annan tråd en gång sagt att han aldrig är bland recepten o kollar. Men kolla vad han hittat för smaskens nu  t.o.m. en nalle kan behöva nåt gott, o det är nåt som hör till hösten, med alla äppelkaker/pajer. Själv sitter man utan äppelträd o suktas av alla smarriga recept, jag får sticka iväg o inhandla i morgon. Mvh. Laika
Här kan du hitta ett o annat att göra av dina äpplen!! Kärnhuset
CITAT (andersen @ 23-10-2004, 21:48) Recept skall väll postas här odla forum receptJa, det blir ju betydligt enklare att hitta recept i receptavdelningen. Om man i en tråd kommer på ett recept, så är det enkelt att skriva att man lagt in ett smarrigt recept på receptavdelningen. som t.ex smarrigt med äpplen
gammelnalle
23-10-2004, 21:20
CITAT (Laika @ 23-10-2004, 22:07) Sen är det som så, att inte alla läser Receptavdelningen. Gammelnalle har t.ex. själv i en annan tråd en gång sagt att han aldrig är bland recepten o kollar. Men kolla vad han hittat för smaskens nu  t.o.m. en nalle kan behöva nåt gott, o det är nåt som hör till hösten, med alla äppelkaker/pajer. Själv sitter man utan äppelträd o suktas av alla smarriga recept, jag får sticka iväg o inhandla i morgon. Mvh. Laika nej hu så hemskt!! DET kan jag väl aldrig ha sagt....???? då skulle jag ju ljuga... men inte hör det till 10 i topp precis... men jag har fått bra tips där förut... bl.a köttfärssoppa och nu senast om purjolök.... men "krukväxter" däremot.... det var nästan så jag fick ta i den tråden med tång.... och vi björnar behöver äta upp oss nu innan vi kryper in i det som kallas idet.... om jag nu hittar mitt id(e)-kort!!! björn
Då passar mitt honungsrecept bra för gammelnarrar
CITAT (Virgo @ 23-10-2004, 22:19) Om man i en tråd kommer på ett recept, så är det enkelt att skriva att man lagt in ett smarrigt recept på receptavdelningen. som t.ex Om man hunnit skicka recept till småprat och sedan upptäcker att man är fel ute, kan man majla till webbisen o be honom flytta på tråden till rätt avdelning...
men gammelnalle CITAT men "krukväxter" däremot.... det var nästan så jag fick ta i den tråden med tång.... du kan inte låta bli att glutta in där såg jag!
*Laika*
23-10-2004, 21:39
Glutta????!!! Jag såg nog att han t.o.m. har skrivit där, den luringen Mvh. Laika
gammelnalle
23-10-2004, 21:44
CITAT (Laika @ 23-10-2004, 22:39) Glutta????!!! Jag såg nog att han t.o.m. har skrivit där, den luringen Mvh. Laika nå´n har ju lurit in en tomatfråga där.... så skyll inte på mej!!!! och Virgo: jo ditt recept passar nog som hand i handske glafs glafs (gloves)
CITAT (Tingstäde @ 23-10-2004, 16:49) Tack för ett gott skratt, det behövde jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|