Full version: Himlafenomen ?
Smekajsa
Hjälp det kom fram igenom molnen
ett stort gult klot ohmy.gif ohmy.gif
och det är självlysande ........

någon som vet vad det är

huh.gif huh.gif unsure.gif unsure.gif
Ina
Jag tror att det är ett ljusfenomon som är vanligare på sydligare breddgrader... Kan orsaka brännskador om man inte skyddar sej med speciella krämer och helst också specialdesignade mörka glasögon.

Jag har också sett det någon gång.. lite läskigt nästan... wink.gif
Smekajsa
Jag visste att det var något skumt blink.gif blink.gif
Smekajsa
Åhh, vad skönt nu är det borta igen
man vill ju inte riskera brännskador m m

nu är det som vanligt
grå grå grå grå smile.gif
Ina
Det finns människor som frivilligt uppsöker ställen där fenomenet förekommer ofta - en speciell "kult" som kallas "soldyrkare" eller "solbadare"... smile.gif
Smekajsa
Det kanske inte är så farligt då

faan, nu är det här IGEN.......
kanske skulle gå ut på altanen och testa "solbad" rolleyes.gif rolleyes.gif
Ina
Hehe.. de aktiva hävdar att "sol" i lagom mängder är nyttigt så varför inte.. wink.gif
Smekajsa
Nähä *hackar tänder* det var inget för mig
och förresten den försvann igen
Lena i Torslanda
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Smekajsa
Lena i Torslanda, du skrattar mad.gif
det var inte särskilt kul blink.gif
Smekajsa
Aha,du vet vad vi prata om
men säger inget.....
Du har sett det i Torslanda också gissar jag wink.gif wink.gif wink.gif
jendah
*fnitter*

den var här förut också unsure.gif
Ina
Tror att faran är över för idag... här blir bara gråare och mörkare för varje minut nu... unsure.gif wink.gif rolleyes.gif
jendah
aaaa... nu kommer dropparna i stället sad.gif
Ina
Det är också rätt skrämmande - man blir GENOMVÅT av dom där dropparna... wacko.gif sad.gif
Smekajsa
Nu hänger inte jag med längre blink.gif blink.gif
vad pratar ni om ??????
Ina
Från det där gråa, normala som döljer ljusfenomenet kommer det ibland blöta droppar! Helt utan förvarning!! Otäckt!!
jendah
bäst att inte sticka nosen för långt utanför dörren rolleyes.gif smile.gif
Smekajsa
OK, jag föstår smile.gif smile.gif

har nog varit med om det, vid närmare eftertanke
och jag tänker inte sticka ut näsan mer idag

Smén ringde precis och var på hemväg
han hade köpt med sig Kina-mat hem
så det äl bäst att jag böljal duka nu
så vi kan käka flitelade läkol i sötsul sås/ tle små lättel
Anna i Örsjö
Här grått, grått, grått

Finns det någon som vet varför det viner så förbaskat runt huset? Det är nog inget himlafenomen i alla fall. wink.gif

Anna
Smekajsa
Viner ????

Rött eller vitt wub.gif wub.gif wub.gif

det ska du inte ha utomhus.....
runt huset unsure.gif

vi ska korka upp en flaska nu till maten tongue.gif tongue.gif
å lördags-mysa riktigt
jendah
nej, kanske inget himlafenomen... men det verkar ofta höra ihop med det blöta unsure.gif

här sticks inga nosar ut mer idag heller... fast någon Kina-mat blir det inte smile.gif
Smekajsa
Jag kom på vad det kan vá

SMUGGELSPRIT .....
bodde inte du i Skåne, Anna i Örsjö ??

Jo visst så är det ju naturligtvis
det är skåningar som varit i Danmark som "viner"
förbi ditt hus laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anna i Örsjö
Det hör definitivt ihop med det blöta. mad.gif Jag ska inte heller sticka ut nosen mer idag. Kina-mat, hmmm. Tror jag har lite wok-grönsaker hemma och lite kött i frysen tillsammans med Thai sötsur chilisås och kokt ris blir det nog gott. laugh.gif Ska sätta fart med tillagningen för jag sitter ju och blir riktigt hungrig. tongue.gif

Vi hörs senare wub.gif
Anna i Örsjö
Såg ditt svar smekajsa när jag skrivit förra inläget och är det så får dom gärna stanna till och lätta på packningen. biggrin.gif biggrin.gif
Ina
Här viner det också runt knuten och i matkällaren... wink.gif Det blöta på utsidan har antagit sådana proportioner att det ser ut som draperier utanför fönstrena. Kinamaten är lagad; "lis, cullystekt kycklingfilé och wokade glönsakel"... Tänker INTE stoppa ut nån näsa i draperierna uten ska sätta med till bords och njuta av maten!! rolleyes.gif
Smekajsa
Inget blött här än så länge ......
men det kommer att bli laugh.gif
lite senare biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Kina-mat, javisst är han för go´ Smén
ringer hem och frågar :"Har du ätit ?"
Nä det hade jag inte.
-"Ska jag ta med Kina-mat hem"
-Yes, baby!!!! svarar man ju då.
Smekajsa
Smaklig måltid, Ina.

Själv ska ta en dusch & fräscha upp mig
tills Smén kommer hem.......
jendah
Här viner det bara i matkällaren smile.gif
Det slutade äntligen vina utomhus tidigt i morse...
Igår flög hela verandabordet iväg - ända ut på infarten... på det bordet (numera tvåbent) blir det inget mer vin sad.gif sad.gif
Anna i Örsjö
Så nu var maten lagad och uppäten. sleep.gif
Jag fick tyvärr ge mig ut i dom där jädrans dropparna mad.gif eftersom jag vill ha purjolök i grytan.
Såg inte en enda spritsmugglare wink.gif så jag får väl dricka upp rödvinet som blev över igår. laugh.gif Nu viner de både ute o inne. biggrin.gif

Anna
renate
nå't ljusfenomen såg inte jag till i dag, däremot var det gratis utomhusduschning halva dagen .var ute och tvättade mitt paraply. rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jendah
så då är paraplyt rent och fint igen då!!! biggrin.gif biggrin.gif
lotta_
laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Värst vad det has roligt här. biggrin.gif Middagen för denna skribent var något så exotiskt som kokta småprinsar och spagetti. Man överlever på sånt också. Innan dess hade 2 kg röda och 2 kg svarta vinbär förvandlats till 4,75 l saft. Sen var det dags att odla lite hobbies, när det nu inte går att odla på riktigt. And now to something complete different, för att citera Monte Python-gänget. laugh.gif laugh.gif Vi hörs.

gammelnalle
Mycket gott TÅGa i dagens ungdom""" biggrin.gif biggrin.gif

men vad är detta Claes
en lysmask???

nyfiken i en strut björn
Gossen Ruda
Hmm, förväxlar du oss inte? Åke var det namn prästen mumlade för över ett halvsekel sen. biggrin.gif

Beträffande bilden på din länk så är det vågbildning på järnvägsräls. Uppstår på samma sätt som grusvägar förvandlas till tvättbräden. När det är så här kraftigt så tyder det på hög trafik med tunga tåg tillsammans med dåligt underhåll, rälsen borde slipats för länge sen.

Hur hittade du den bilden förresten? Jag vet att den ligger där men det finns ingen länkning från hemsidan.
Tesa
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2004, 21:36)
Sen var det dags att odla lite hobbies, när det nu inte går att odla på riktigt. And now to something complete different, för att citera Monte Python-gänget. laugh.gif laugh.gif Vi hörs.

...andra hobbies.....är du en "trainspottare"???
Gossen Ruda
Jooo, bland annat. Mest i kombination med fotografering.
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2004, 20:29)
Hmm, förväxlar du oss inte? Åke var det namn prästen mumlade för över ett halvsekel sen. biggrin.gif

Beträffande bilden på din länk så är det vågbildning på järnvägsräls. Uppstår på samma sätt som grusvägar förvandlas till tvättbräden. När det är så här kraftigt så tyder det på hög trafik med tunga tåg tillsammans med dåligt underhåll, rälsen borde slipats för länge sen.

Hur hittade du den bilden förresten? Jag vet att den ligger där men det finns ingen länkning från hemsidan.

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

skäms lite.... för (för)-växlingen

SORRY!!!

mina datorkunskaper är otillräckliga för att förklara hur jag hittade den. men nåt i stil med :högerklicka :egenskaper = var bilden ligger.
htt.www.adressnågonsatans/bilder/nästabild.htm
åså tar man bort nästabild... kan det stämma???

men bilden var "obegriplig" ingen text ... men klart intressant!!!

hoppas jag inte gjorde nåt olämpligt/olagligt???

björn
Gossen Ruda
Ingen fara, det man lägger ut på nätet är till allmänt beskådande. Jag blev bara nyfiken eftersom jag bara direktlänkat till bilden i ett forum för tågmuppar. Normalt kan man ju inte söka på en hemsida, lista ett directory t.ex. Nu är mina bilder inte svåra att leta efter, datum och ett löpnummer, men hur 17 det går att lista ut av en webläsare fattar jag inte.
yla

hej hopp me lite fantasi va de inte svårt alls o den här gillar jag

in i dimman rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon