|
Full version: Himlafenomen ?
Smekajsa
23-10-2004, 12:32
Hjälp det kom fram igenom molnen ett stort gult klot och det är självlysande ........ någon som vet vad det är
Jag tror att det är ett ljusfenomon som är vanligare på sydligare breddgrader... Kan orsaka brännskador om man inte skyddar sej med speciella krämer och helst också specialdesignade mörka glasögon. Jag har också sett det någon gång.. lite läskigt nästan...
Smekajsa
23-10-2004, 12:35
Jag visste att det var något skumt
Smekajsa
23-10-2004, 12:38
Åhh, vad skönt nu är det borta igen man vill ju inte riskera brännskador m m nu är det som vanligt grå grå grå grå
Det finns människor som frivilligt uppsöker ställen där fenomenet förekommer ofta - en speciell "kult" som kallas "soldyrkare" eller "solbadare"...
Smekajsa
23-10-2004, 12:44
Det kanske inte är så farligt då faan, nu är det här IGEN....... kanske skulle gå ut på altanen och testa "solbad"
Hehe.. de aktiva hävdar att "sol" i lagom mängder är nyttigt så varför inte..
Smekajsa
23-10-2004, 13:24
Nähä *hackar tänder* det var inget för mig och förresten den försvann igen
Lena i Torslanda
23-10-2004, 13:43
Smekajsa
23-10-2004, 13:46
Lena i Torslanda, du skrattar det var inte särskilt kul
Smekajsa
23-10-2004, 13:53
Aha,du vet vad vi prata om men säger inget..... Du har sett det i Torslanda också gissar jag
*fnitter* den var här förut också
aaaa... nu kommer dropparna i stället
Det är också rätt skrämmande - man blir GENOMVÅT av dom där dropparna...
Smekajsa
23-10-2004, 14:00
Nu hänger inte jag med längre vad pratar ni om ??????
Från det där gråa, normala som döljer ljusfenomenet kommer det ibland blöta droppar! Helt utan förvarning!! Otäckt!!
bäst att inte sticka nosen för långt utanför dörren
Smekajsa
23-10-2004, 14:11
OK, jag föstår har nog varit med om det, vid närmare eftertanke och jag tänker inte sticka ut näsan mer idag Smén ringde precis och var på hemväg han hade köpt med sig Kina-mat hem så det äl bäst att jag böljal duka nu så vi kan käka flitelade läkol i sötsul sås/ tle små lättel
Anna i Örsjö
23-10-2004, 14:18
Här grått, grått, grått Finns det någon som vet varför det viner så förbaskat runt huset? Det är nog inget himlafenomen i alla fall. Anna
Smekajsa
23-10-2004, 14:23
Viner ???? Rött eller vitt det ska du inte ha utomhus..... runt huset vi ska korka upp en flaska nu till maten å lördags-mysa riktigt
nej, kanske inget himlafenomen... men det verkar ofta höra ihop med det blöta här sticks inga nosar ut mer idag heller... fast någon Kina-mat blir det inte
Smekajsa
23-10-2004, 14:29
Jag kom på vad det kan vá SMUGGELSPRIT ..... bodde inte du i Skåne, Anna i Örsjö ?? Jo visst så är det ju naturligtvis det är skåningar som varit i Danmark som "viner" förbi ditt hus
Anna i Örsjö
23-10-2004, 14:30
Det hör definitivt ihop med det blöta.  Jag ska inte heller sticka ut nosen mer idag. Kina-mat, hmmm. Tror jag har lite wok-grönsaker hemma och lite kött i frysen tillsammans med Thai sötsur chilisås och kokt ris blir det nog gott.  Ska sätta fart med tillagningen för jag sitter ju och blir riktigt hungrig. Vi hörs senare
Anna i Örsjö
23-10-2004, 14:32
Såg ditt svar smekajsa när jag skrivit förra inläget och är det så får dom gärna stanna till och lätta på packningen.
Här viner det också runt knuten och i matkällaren...  Det blöta på utsidan har antagit sådana proportioner att det ser ut som draperier utanför fönstrena. Kinamaten är lagad; "lis, cullystekt kycklingfilé och wokade glönsakel"... Tänker INTE stoppa ut nån näsa i draperierna uten ska sätta med till bords och njuta av maten!!
Smekajsa
23-10-2004, 14:37
Inget blött här än så länge ...... men det kommer att bli lite senare Kina-mat, javisst är han för go´ Smén ringer hem och frågar :"Har du ätit ?" Nä det hade jag inte. -"Ska jag ta med Kina-mat hem" -Yes, baby!!!! svarar man ju då.
Smekajsa
23-10-2004, 14:39
Smaklig måltid, Ina.
Själv ska ta en dusch & fräscha upp mig tills Smén kommer hem.......
Här viner det bara i matkällaren Det slutade äntligen vina utomhus tidigt i morse... Igår flög hela verandabordet iväg - ända ut på infarten... på det bordet (numera tvåbent) blir det inget mer vin
Anna i Örsjö
23-10-2004, 15:33
Så nu var maten lagad och uppäten. Jag fick tyvärr ge mig ut i dom där jädrans dropparna  eftersom jag vill ha purjolök i grytan. Såg inte en enda spritsmugglare  så jag får väl dricka upp rödvinet som blev över igår.  Nu viner de både ute o inne. Anna
så då är paraplyt rent och fint igen då!!!
Gossen Ruda
23-10-2004, 20:36
Värst vad det has roligt här.  Middagen för denna skribent var något så exotiskt som kokta småprinsar och spagetti. Man överlever på sånt också. Innan dess hade 2 kg röda och 2 kg svarta vinbär förvandlats till 4,75 l saft. Sen var det dags att odla lite hobbies, när det nu inte går att odla på riktigt. And now to something complete different, för att citera Monte Python-gänget.  Vi hörs.
gammelnalle
23-10-2004, 20:45
Mycket gott TÅGa i dagens ungdom""" men vad är detta Claes en lysmask???nyfiken i en strut björn
Gossen Ruda
24-10-2004, 19:29
Hmm, förväxlar du oss inte? Åke var det namn prästen mumlade för över ett halvsekel sen. Beträffande bilden på din länk så är det vågbildning på järnvägsräls. Uppstår på samma sätt som grusvägar förvandlas till tvättbräden. När det är så här kraftigt så tyder det på hög trafik med tunga tåg tillsammans med dåligt underhåll, rälsen borde slipats för länge sen. Hur hittade du den bilden förresten? Jag vet att den ligger där men det finns ingen länkning från hemsidan.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-10-2004, 21:36) Sen var det dags att odla lite hobbies, när det nu inte går att odla på riktigt. And now to something complete different, för att citera Monte Python-gänget.  Vi hörs.  ...andra hobbies.....är du en "trainspottare"???
Gossen Ruda
25-10-2004, 08:33
Jooo, bland annat. Mest i kombination med fotografering.
gammelnalle
25-10-2004, 10:26
CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2004, 20:29) Hmm, förväxlar du oss inte? Åke var det namn prästen mumlade för över ett halvsekel sen. Beträffande bilden på din länk så är det vågbildning på järnvägsräls. Uppstår på samma sätt som grusvägar förvandlas till tvättbräden. När det är så här kraftigt så tyder det på hög trafik med tunga tåg tillsammans med dåligt underhåll, rälsen borde slipats för länge sen. Hur hittade du den bilden förresten? Jag vet att den ligger där men det finns ingen länkning från hemsidan. skäms lite.... för (för)-växlingen SORRY!!! mina datorkunskaper är otillräckliga för att förklara hur jag hittade den. men nåt i stil med :högerklicka :egenskaper = var bilden ligger. htt.www.adressnågonsatans/bilder/nästabild.htm åså tar man bort nästabild... kan det stämma??? men bilden var "obegriplig" ingen text ... men klart intressant!!! hoppas jag inte gjorde nåt olämpligt/olagligt??? björn
Gossen Ruda
25-10-2004, 17:50
Ingen fara, det man lägger ut på nätet är till allmänt beskådande. Jag blev bara nyfiken eftersom jag bara direktlänkat till bilden i ett forum för tågmuppar. Normalt kan man ju inte söka på en hemsida, lista ett directory t.ex. Nu är mina bilder inte svåra att leta efter, datum och ett löpnummer, men hur 17 det går att lista ut av en webläsare fattar jag inte.
 hej hopp me lite fantasi va de inte svårt alls o den här gillar jag in i dimman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|