VeronikaP
Jag hade i somras tre Murgröna i krukor ute i trädgården. De var och är jättefina. Men vad ska jag göra med dem nu i vinter? Pelargoniorna övervintrar jag nere i tvättstugan i källaren. Det är en gammal rå källare med garage etc. Så det är inte direkt varmt där.

Men ska jag ställa Murgrönan där också, eller ska jag ta in dem i huset? Visst har man Murgröna som krukväxt? rolleyes.gif
Tesa
Murgrönan är ju härdig till zon 2-3 nånting och eftersom den är vintergrön skulle jag tro att det är svårt att övervintra den i en mörk källare...så det ger väl 3 alternativ.....enligt mej...
....testa att övervintra den ute i skyddat väldränerat läge
....i källaren med tillskottsljus
....inne i huset som krukväxt...
VeronikaP
CITAT (Tesa @ 23-10-2004, 16:54)
....testa att övervintra den ute i skyddat väldränerat läge
....i källaren med tillskottsljus
....inne i huset som krukväxt...

Jag tror att jag tar upp dem och försöker ha dem inne som krukväxt. Vi bor i zon 3-4, så det är nog inget alternativ. I källaren finns iofs fönster, men jag kan lika gärna ha nöje av dem nu i vinter också.

Tack för svaret biggrin.gif
andreas i uppsala
murgröna är härdigare än så.... Den växer vilt ända upp till mälardalen och har förvildat sig på vissa platser i Uppsala tongue.gif
Kajsa
Den murgrönan jag har på huset är starkväxande och suger sig fast på väggen, den sorten kan man inte ha inne i en kruka. Tror det finns en massa olika sorter till krukväxter, då mer blygsamma i växtsättet och är det en sådan är det bara att ta in den.
zaaritha
Planterade ut "krukmurgröna" vid vägg mot söder, för 4 år se´n.
Den växer fortfarande. Ihop m 2 klottujor.
lolo
Om det är en inomhusmurgröna så tycker jag att du ska ställa dem i fönstret i källarens tvättstuga. Där får de svalt och ljust och lite fuktigt - perfekt för murgrönan! tongue.gif /Ann-Louise
Smekajsa
Har precis tagit in mina murgrönor....
i år ska dom få övervintra i ett ljust förråd,
innan jag tog in dom har jag duschat med såpvatten
ett flertal gånger i förebyggande syfte

man lär sig av sina misstag sa lysmasken
som brände sig på fimpen

ifjol tog jag in dom i husets grovkök
efter någon vecka var dom precis översållade med spinn
försökte duscha med såpvatten i några omgångar
men fick till slut kasta ut skiten
ingen större förlust (29:-/st)
men synd ändå för dom blir jättestora över en sommar
:
kristerh
CITAT (Smekajsa @ 24-10-2004, 09:12)
ifjol tog jag in dom i husets grovkök
efter någon vecka var dom precis översållade med spinn
försökte duscha med såpvatten i några omgångar
men fick till slut kasta ut skiten
ingen större förlust (29:-/st)
men synd ändå för dom blir jättestora över en sommar
:

Testa med provado+ det enda som hjälper mot spinn wink.gif
krister
råse-marie

Min murgröna växer så det knakar. Det är den vanliga sorten som man brukar ha inomhus annars.
lolo
Råse-Marie, vad fint du har det i rabatten! tongue.gif
Blomstersmurfen
Jag har haft vanliga variegerade murgrönor man köper i matvaruaffären ute i flera år. De växer lite sakta, men lever i allafall. Täcker bara lite med höstlöv på vintern. Zon 2 (Stockholm).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon