ogräset
Hej på er!

Lade precis in lite bilder i mitt nya fotoalbum. Här kan ni titta på hur mitt växthus ser ut. Skall inom kort ta lite bilder på växthuset nu när det är klart!

Väntar bara på solen biggrin.gif

/Birgitta
pejori
tack för titten smile.gif smile.gif
ditt växthus blir urtjusigt, blir lite avundsjuk ohmy.gif ohmy.gif
tänk att sitta där inne med en god bok och känna doften av alla vackra blommor laugh.gif laugh.gif
fin damm också wub.gif wub.gif
välkommen till forumet förresten laugh.gif laugh.gif
Tesa
Jag såg också...fast tog vägen om dammen först och har skrivit ett svar där i "vatten i trädgården"..
...berätta gärna om hur ni byggt växthuset....SNÄÄÄLLA...

....och VÄLKOMMEN förresten...(det är ordning på pejori..) rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Va, fint växthus och damm du har, det verkar som du har en idérik och trädgårdsintresserad son. Tack för titten, hoppas på att få se lite kort från trädgården också. /Helen
ogräset
Hej på er igen!

Tack för Era fina kommentarer om mitt växthus!

Växthuset är designat och konstruerat av min yngste son, allt kommer från hans lilla skalle biggrin.gif I början tittade vi på vad färdiga växrthus skulle kosta, oj oj va dyrt (20 000:-)!

Grabben började räkna på vad det skulle kosta i lösvirke att bygga, virket gick på runt 3000:- Sen tillkommer lekablock, grus, skruv etc. Räknade först med att köpa glasskivor, fick istället tag på 10mm klar isolerplast till ett kanonpris!

(Plast och glas har båda sina för och nackdelar, detta har diskuterats tidigare under andra trådar.)

Anpassade växthuset's sektioner efter skivornas dimension. Huset's rundning var den "roliga" biten, himla klurigt att få alla vinklar att stämma uppe i nocken.

Hela kalaset kostade ca 8000:- ! Grabben köpte oxå en Kap, klyv o geringssåg utöver detta. Ändå blev totalsumman betydligt lägre än att köpa färdigt (bortsett från arbetstid).

Så fort det slutar regna skall jag passa på att ta lite nya bilder. Så Ni får se det nu när allt e klart!

Mvh
Birgitta som väntar på att få sitta i växthuset vid sina vindruvor.
ogräset
Hej kompisar!

Hittade faktiskt ett par bilder som var hyffsat "up to date", ligger nu under "växthus" och "trädgården".

Trevlig helg på Er!
gammelnalle
hmmmmm

ett av de snyggaste "hemmabyggen" jag sett på länge.

20.000 för ett färdigt växthus av den kalibern.... tror jag inte på räcker. Grundsatsen ja... men sen kommer alla "detaljer" till: stomme, gjutning etc.

Mitt är iofs större men inte alls så snyggt. VÄLDIGT AVIS på "rundningen"...

Och för den händige är det betydligt billigare att bygga eget. Jag tror att mitt på 25-30m2 ha kostat under 5000:- att bygga. Och då är grunden gjuten ca 30-50cm ner i backen 25cm bred. och det var det dyraste.

Hur många kg tomater jag har skördat i år vet jag inte men gott var/är det!!

Ser framemot att få se fler bilder från erat växthus!!

TACK FÖR TITTEN!!
pisanggoreng
Stiligt!

Är det någon som har ritningar från egna växthusbygge..?

Hade varit kul att se...

/pisanggoreng
fiffigafrun
Jättefint! Min svägerska ville bygga ett liknande mitt från Florum men det har jag ju ingen ritning till. Har Birgitta ev nån ritning till ditt eller finns den bara i skallen den också?

/Karin
ogräset
Hej Karin

Tyvärr så finns ingen ritning, ideerna växte fram vartefter bygget fortskred.
Mina önskemål var att ha full ståhöjd vid långsidorna ca 180cm, och höjd till nocken som ger rymd. Taklutningen är 45 grader

MVH Birgitta smile.gif
adrian
Kul med bilderna så man ser hur det växte upp... smile.gif
Maria Alunda/Uppland
VAr fick ni tag på skivorna... jag och min man ska bygga ett nu i vår erat var mycket fint . Jag är inne på att ha plast i taket och glas i väggarna.

som sagt mycket fint...

Mvh Maria Sundman
ogräset
Hej Maria!!

Roligt att du tyckte att växthuset var fint.
Skivorna vi köpte var tänkta att användas i solfångare, men temperaturen i solfångaren blev alldeles för hög. Därför sålde företaget ut skivorna till ett billigt pris, fick i sista minuten tag på ett parti innan resterade skivor såldes till Finland.
Tyvärr kan jag inte ge något bra tips om billiga skivor. sad.gif

http://www.kubex.se
säljer 6mm isolerplast

http://www.tradgardsteknik.se/index/begagnat.html
Säljer begagnat glas billigt om du känner för en liten tur till ängelholm. biggrin.gif

mvh Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon