Full version: kNÄCKEPIL
bill
Hej.
Har en knäckepil som är ungefär6-7m hög,funderar nu på att
kapa ner alla grenar så att bara huvudstammen finns kvar,och
på så sätt få nya fina skott.

När är bästa tiden för att göra ett sånt ingrepp?

Hälsningar.
Leif.
lotta_
Bästa tiden är på våren. Men inte kapar du väl bort grenarna helt? Jag tror nog att du ska spara en "stump" av varje gren.
Cilla
Oavsett om du lämnar stor eller liten stump så får kapning av grova grenar också andra effekter än kaskader av nyskott. Snitten blir så stora att övervallning och sårförsvar inte klaras av i trädet, som får betydligt kortare livslängd än om man låter trädet vara ostympat.

Gör man en stympning av en knäckepil bör man hålla ett årligt öga på nyskotten så att det inte blir för långa och tunga, och undersöka stammen för att se att trädet inte blir ihåligt och riskerar att knäckas i närheten av människor.

Ibland kallas detta felaktigt för hamling, men stympning är inte detsamma och får inte samma effekter som en hamling, då man startar tidigt i det unga trädet, bygger upp knutor som kan övervalla och regelbundet tar bort unga grenar för att få återbildning.
Sommartorparn
På din beskrivning Leif så låter det som att resultatet kan bli ett träd som består av enbart en stam och så en massa vattenskott som växer rakt ut från stammen nerifrån och upp. Låter inte så snyggt tycker jag.
Big Gardener
Jag kan ge dig numret till ett överskottsbolag som säljer inpregnerade telefonstolpar. Dessa är rötfria och garanterat beskärningsfria smile.gif
Cilla
Jag antar att detta äldre inlägg kom upp för att vi just diskuterade vinterskador på en beskuren bollpil, med bild här

Vinterskador på hårt eller fel beskurna träd är inte ovanliga. Någon visade bilder på ett äppelträd som inte klarat snötyngden här. Beskärningen av trädet har inriktats på att spara horisontella grenar, som dessutom växer ut från samma ställe.

Mycket av trädbeskärning handlar om konstruktion och stabilitet i biologiskt liv. Ju mer man ser på hur fritt växande träd gör för att hålla enorma grenar rätt ut, hur granar klarar snötyngd och hur tallar vajar i stormarna utan att knäckas, desto mer vill man följa trädens egna växtsätt när man beskär.

Ett äppelträd och en pil kan hålla mycket tung frukt och snö och många tusentals smågrenar utan att knäckas om man beskär rätt.

För den som är intresserad av ämnet är Claus Matthecks bok Body language of trees bland det bästa som finns skrivet i ämnet. Den finns också i en underbar barnversion, "Stupsi" tror jag den heter. Helt ovärderlig bok om man gillar träd!
Big Gardener
Jag satt och surfade runt bland gamla trådar och kunde inte låta bli att bli lite ironisk över inlägget. Min kommentar hade egentligen inget att göra med den mer aktuella tråden.

Men tack för boktipset!
Cilla
Inte dumt att ta upp gamla inlägg ibland Birger!
Och du - glöm inte barnversionen av Matthecks bok! Många arborister har liksom jag köpt båda. Gissa vilken som är allra mest tummad? tongue.gif

Träd är allvarliga saker som man blir glatt barnslig av!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon