Full version: November Kaktus
Orchid
Idag köpte jag en november kaktus, med lila jättefina blommor. Vanligtvis brukar jag inte tycka om kaktusar, men eftersom denna har blommor så tyckte jag den var fin. Men, det jag inte fattar är att det på lappen står att den ska stå ljust, men vad jag har alltid trott att kaktusar kan stå lite vart som helst, då de inte är i behov av lika mkt ljus som andra växter.
Emser
Nja, det man ska tänka på är ju att kaktusar ofta är ökenväxter... Samt att de behöver lite kyla för att sätta knopp (därför blommar Novemberkaktusar alltid på de grenar som vetter mot rutan!). Jag har mina ute i söder läge på sommaren och de tar sig som attan sedan får de stå i österförnster på vintern. Omplanteras varje vår men akta rotklumpen, den vill inte att man stör rotsystemet! Så jag brukar bara ta upp klumpen och mjuka upp den föratt sedan direkt sätta ner den i ny/större kruka. Superlätt att ta skott på, fungerar på samma sätt som Crassula arterna. (Nyp av ngn blad och sätt i jord!)

Är det ngn annat?
Orchid
Jaha ja.. där ser man tackar för det snabba svaret smile.gif! Vilken tur att tala om att de behöver kyla för att blomma, då har jag ställt den på helt fel ställe =)
Det är så jobbigt jag har så ont om plats, har ingenstans att ha mina växter snart. Nu måste ja tänka ut en lösning åt den nya tillökningen, kyligt kyligt..hmm.
Åsa, mälardalen zon 2
Själv låter jag novemberkaktusarna stå ute så länge som möjligt på hösten (jag tog in mina bara för ett par veckor sedan), den kylan de får ute på hösten räcker för att blomknoppar ska induceras.
GoSatta
vad som kan tilläggas då är ju att november kaktusen inte kommer ifrån öknen utan är en regnskogskaktus och lever därför lite anorlunda än "vanliga" kaktusar. Bra info om skillnaderna finns ju på "botan" i uppsalas hemsidor om kaktusar. Har tyvärr inte adressen är nu efter som jag inte sitter på min dator, men den har postats många gånger i forumet.
GoSatta
så nu är jag på rätt dator:

regnskogskaktusar
Orchid
Jaha, ja okey då kanske jag förstår. Tack för tipset, ska kolla upp siten nu.
lotta_
Blev återigen inspirerad av detta forum och köpte mig en jättefin novemberkaktus idag! biggrin.gif
Sollan
Jisses, det finns novemberkaktusar och julkaktusar och påskkaktusar.
Mina blommar när (om) de vill, vid vilken årstid som helst. Hur attan ska man veta vad som är vad??? wacko.gif
Orchid
CITAT (lotta_ @ 24-10-2004, 18:37)
Blev återigen inspirerad av detta forum och köpte mig en jättefin novemberkaktus idag! biggrin.gif

Visst är de jättefina? biggrin.gif Jag tycker jättemycket om dom.
Emser
Hmm...novemberkaktus och julkaktus är i handeln samma typ av blomma, bara det att de säljs vid olika tillfällen!

Påskkaktusens noder/blad är mer rundade om man gämför med novemberkaktusen. Blommornna är mer prästkrageliknande än novemberkaktusen samt att påskkatusen är mer kinkig när det kommer till skötsel än vad nov.kaktusen är (, enlig mig!)

Novemberkaktus

Julkaktus

Påsk kaktus
CarMa
Mina två november/julkaktusar (en vit och en cerise) står inne i ett sydostfönster hela året
och blommar hejdlöst runtom hela växten utan nån kylbehandling.
Dom får vatten ca en gång i veckan så dom får torka upp ordentligt.
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Fenja
Jag har fått lära mig att novemberkaktusen har tandade bladkanter, vilket julkaktusen inte har! Det är två olika sorter som finns i en himla massa olika trevliga färger!!
Mvh
Fenja
Sylvia
CITAT (Sollan @ 24-10-2004, 19:49)
Mina blommar när (om) de vill, vid vilken årstid som helst. Hur attan ska man veta vad som är vad??? wacko.gif

Läs här också, kanske du sedan vet vad som är vad...
Bladkaktusar
Jag har just nu 4 blommande novemberkaktusar, en gul, en vit, en mörkröd och en klarrosa med vitt mitt...underbart!
Orchid
CITAT (Sylvia @ 25-10-2004, 21:49)
CITAT (Sollan @ 24-10-2004, 19:49)

Läs här också, kanske du sedan vet vad som är vad...
Bladkaktusar
Jag har just nu 4 blommande novemberkaktusar, en gul, en vit, en mörkröd och en klarrosa med vitt mitt...underbart!

Oj, vad intressant! Jag tror det här kommer bli en ny favorit.
Efter att ha kollat på bilderna, så känner jag att ännu ett *ha behov* börjar vakna hos mig.

Den här kaktusen, som är den första bilden, Schlumbergera x buckleyi blommorna påminner om blommorna på min novemberkaktus.
Men, vad heter (Schlumbergera x buckleyi) på svenska? Tänker, om jag liksom ska gå på jakt efter en. Den var så fin, ser ut som den är placerad i en ampel..
Fantastiskt fina blommor!
Sommartorparn
Det sägs att de där kaktusarna behöver en torrperiod för att blomma. Vet ni något om det? unsure.gif
Fenja
Jag brukar dra ner på vattningen ordentligt efter blomningen... under vintern, men inte direkt torka ut dem. Genom att låta dem stå länge ute på balkongen på hösten (ej frost givetvis) så gör kylan att de sätter knopp. Det funkar på alla bladkaktusar!
Mvh
Fenja
Sylvia
CITAT (Orchid @ 25-10-2004, 21:58)
Den här kaktusen, som är den första bilden, Schlumbergera x buckleyi blommorna påminner om blommorna på min novemberkaktus.
Men, vad heter (Schlumbergera x buckleyi) på svenska?

I min text står det ju vad den heter, julkaktus!
"November- och julkaktus, Schlumbergera truncata resp. S. x buckleyi, blommar båda under naturliga växtförhållanden på senhösten och under juletiden".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon