Full version: Friväxande häck
Hagen
Hej! Jag tänker skrota ett gammalt staket runt vår tomt och i stället plantera en friväxande häck. Den behöver vara ganska hög och gärna tät. Har funderat på syrén eller häggmispel. Eventuellt ska jag plantera in några träd i häckraden. Vad kan passa i storlek och sort?

Tack på förhand, hoppas på många goda råd!

Helena
Cilla
Forsythia, rosen/prakttry, schersmin, fläder, syrén, häggmispel, hägg och pimpinellros är tåliga, täta buskar 2-4 meter höga som lätt samplanteras och gör att en friväxande häck blommar hela växtsäsongen och blir grön-brun-röd-gul på hösten.

Vill man ha in träd kan man plantera vildapel, hagtorn, och i stort sett vilka träd osm helst som antingen kan växa som en buske, eller som har ett upptätt växtsätt som gör att de kan trivas med att ha skuggande buskar kring sig.

Planterar man allt på en gång kommer träd och buskar att både samsas och konkurrera med varandra. Träd som planteras i häckar rättar sig naturligtvis efter dessa och kanske inte blir så vackra om man sedan tar bort buskarna.
Ronny
Av dom Cilla nämner är det väl främst shersminen o pimpinellen som blir tät som häck. Tycker att forsythia inte gör sig nått vidare som friväxande häck. För klen i veden för det.
Vill gärna slå ett slag för paradisbusken, Kolkwitsia amabilis. Den gör sig oerhört bra som friväxande med sitt kraftigt överhängande växtsätt. Blommar överdådigt och är vacker även vintertid.
Nån nämnvärd beskärning behövs inte heller.
Alpiner i Halmstad
Behöver Du inte umgås med häcken alltför nära så är amerikask hagtorn ett bra val.
Den blir ogenomtränglig, kan tuktas, blommar och ger bär, tål vind.
Vi planterade en 50m lång gränshäck för 6 år sedan, den är nu 3m hög och knappt 1m bred, tack vare hustruns idoga klippning.
M.v.h. Bernt
Marie zon3
Hej,

Jag har planterat tre olika rönnar och mellan dem tänker jag sätta bukettapel som blir 1,5 m hög. Jag vill ha något friväxande som inte blir alltför brett. Det är möjligt att apeln så småningom får sällskap vi fötterna. Jag vet inte om detta blir bra men det är mitt förslag. Om det är någon som har kommentarer och erfarenhet välkomnas detta.
Cilla
Ronny - håller med om att forsythian om man planterar den "på rad" i en häck är för gles. Jag har satt den i blandhäckar framför något annat. På ett ställe framför fläder. När forsythian blommat ut slår fläderns stora blad ut och lägger sig som en båge över forsythian.

Rönn och bukettapel - vilken härlig kombination! Marie - det går säkert bra, men beror lite på hur tätt rönnarna står och hur mycket av deras rötter du måste kapa. Dock är rönn tåliga med detta. Har du sedan en god jord kan träden trivas utmärkt tillsammans, även om de också konkurrerar. Trädrötters samspel i jorden verkar ofta fungera mycket bra (ska ta upp detta i min rotbok senare när jag kan mer om det!).

Här diskuterade vi bland annat olika aplar tidigare. Det finns ju en hel drös att välja på.
Marie zon3
En fråga: har bukettapeln vita blommor? Jag tycker mig ha sett en bild med rosa-vita blommor. Fördelen är att det inte blir så stor.

Rönnarna satte jag ifjol och för två år sedan så vi får se hur mycke rötter de skaffat. En Rosmari (jättefin), en amerikansk rönn och en "Pink Padog" (tror jag de hette). De står typ 8 m isär tror jag. Rönnarna skall bli 6-7 m höga och inte kasta så mycket skugga.

Förlåt om jag störde din fråga Hagen!

Tack för svaret Cilla, man kan alltid lita på dig!
Cilla
Marie,
Din trädplantering låter urvacker. Bukettaplar finns det fler av:

Malus sargentii (vita blommor, klarröda frukter, buskigt litet träd)
Malus sieboldii (blek- till djuprosa blommor, små gula frukter, utbredd buske)
Malus spectabilis (Rosa blommor ur illröda knoppar, gula frukter som är lite större än de ovan, rundkronat träd)
En sort av den senare kallas "Riversii" har större blad och stora, fyllda blommor, mer mörkrosa

Man blir tokig när man ska välja apel! Det finns så många varianter av dem! Inom varje huvudsort finns en hel drös, med huvudsorter menar jag
bärapel
rosenapel
purpurapel
bukettapel
cinnoberapel
korallapel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon