Full version: Gamla Åkerö
Maria R
Hej!
Gick på promenad igår i en underbar slottspark. Hittade gamla fruktträd i en del som tidigare varit fruktträdgård, men numera ligger utanför området som idag är inhägnad fruktträdgård.
Eftersom det var två Åkerö blev jag väldigt glad och satte tänderna i något som tyvärr var närmast mjöligt i fruktköttet och trist på alla tänkbara sätt...
Funderar över vad detta beror på -äpplena såg fina ut till utseendet.
Det första jag tänker på är att de kan ha bitits av frosten, även om vi inte har haft så farligt med frost ännu. (mina pelargoner är opåverkade)
Träden är gamla, har diverse sjukdomsangrepp -kan detta vara orsaken till att frukten inte var god?
Kan det vara för att de inte har skötts som fruktträd på många år -inte beskurits, frukten har inte gallrats osv?

Hälsningar Maria R
Cilla
Dåligt smakande Åkerö brukar bli torra, och några gånger har jag smakat mjöliga också.

Torra och smaklösa brukar äpplen som plockas i rätt tid bli om
- träden står i kompakt jord, t ex med grova gräs (jämför trädets tillväxt med smaken på frukten, är tillväxten noll blir frukterna sämre efter ett antal år)
- frukterna är små, outvecklade och skuggade

Också mycket täta kronor ger mindre, mer skuggade och mindre smakande frukter. Täta kan de bli om man tar bort för mycket grenmassa och ständigt kapar alla vattenskott, eller om man varken beskurit eller jordförbättrat på flera decennier så att all fruktved är gammal.

Både alltför kraftig beskärning, försök att utrota vattenskott samt utebliven beskärning brukar leda till att den fruktved man spar blir mycket gammal.
Hur man ser skillnad på ung och gammal fruktved:
http://www.juniper.se/tradvard/gammalung.htm
Maria R
Jag antar att äpplena växte på gammal fruktved, men frukten var rätt stor, hängde i yttterkanten av kronan så ljus hade kommit till. Det var slybeväxt mark runtomkring så trädet hade mycket konkurrens. (tittade inte efter, men kan gott tänka mig att tillväxten inte var så god.)

När vi ändå är inne på fruktträd, passar jag på att fråga, hur bra/dålig är kombinationen fruktträdsodling + boskap egentligen? (i den inhägnade fruktträdgården hade de boskap)

Hälsningar Maria R
Cilla
Det beror på vilka lösningar man funnit för kombinationen och vilka typer av boskap det är. Jag har kommit till helt döda fruktträdgårdar där ett par getter fått gå under ett år, och friska träd där man haft får kortare tider på året.

Sammanpackning av mark, gnag och skav på stammar är några saker att tänka på om man vill ha djur i fruktodlingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon