|
Vi håller på att höja en liten del av trädgården mha byggstockar för att få en odlingsyta där jag främst ha tänkt att plantera rosor och perenner. Odlingsytan är precis vid tomtgränsen (på andra sidan har vi vår grannes tujahäck) och kommer att sträcka hela tomtgränsen (ca. 14 meter lång). Höjden blir ungefär 80cm (ovanpå befintlig mark) men jag undrar om det räcker med 1meter bred/djup eller passar 1,5 meter bättre ? Vad bör man tänka på ?
80cm högt? Det blir svårt att nå baksidan mot tujahäcken. 40cm hade nog varit lite mer vettigt enligt mitt tycke, och 1m bred/djup blir lagom att nå allt om man bara kommer åt från ena hållet.
Håller med om att 40 cm högt låter mer lagom än 80 cm och en meter djup rabatt är alldeles lagom om du bara ska nå från ett håll. Lägg markduk i botten så slipper du rotkonkurens.
kerstin z5-6
24-10-2004, 17:01
Varför det ? Jag skulle def. gjort den 80 , i så fall hellre flyttat fram den en bit och lagt en smal plattgång mot Tujorna . 80 är en perfekt arbetshöjd och ni behöver inte gräva er till Kina innan.Ta bort grästorven räcker . Vill du ha markduk -gör hål med spett eller sax i duken där du ska plantera rosorna -de bör ha 60cm djupa gropar Sen hade jag även tagit till 1, 5 m -särskilt om du kommer åt den från bägge håll-rosor i stela raka rader är dödstråkigt tycker jag Men en bredare rabatt kan du sätta dem i grupper , och ha många trevliga rossällskapsväxter /perenner i framkanten-ska allt detta rymmas tycker jag 1 meter är snävt. Du måste fota -det kommer att bli en riktig paradrabatt!!:)  > Själv har jag en liknande, 1 m hög-1,5 bred och 10 m lång x"2,-med en smalare gång emellan och åtkomst bakom -går utmärkt Vilka rosor funderar du på ?
Lena i Torslanda
24-10-2004, 18:35
Skulle också gjort som Kerstin. Gjort det möjligt att passera på baksidan och haft höjden så bekväm som möjligt. I och med att det är en så lång rabatt så blir det snyggt med lite höjd dessutom. Tänk vilken mysig kant att sitta på och sniffa på rosorna.
Tack för så många svar! Vi har tyvärr redan börjat lägga stockarna vid tomtgränsen. Den "stora odlingslådan" blir dessutom inte helt rak (dvs kanten på vår sida) utan jag tänkte följande:
1meter för den mesta men med utbyggnad (någonstans i mitten eller där lämpligt eller varför inte en femhörning) för att brya mönstret ?
Har ej funderat på vilka rosor eller perenner än men det får blir ett annat projekt (t.ex. över vintern) när byggadsprojektet är färdigt.
kerstin z5-6
24-10-2004, 19:22
Det blir säkert jättefint  Då får du återkomma när du fundrat på rosorna
CITAT 80 är en perfekt arbetshöjd och ni behöver inte gräva er till Kina innan Säkerligen är det en bra arbetshöjd om man odlar grönsaker, men rosor och perenner vetetusan. Men jag ser fram mot lite bilder hur det gick nästa år. Annars en sluttning? Mot tujahäcken 80cm (om det nu måste vara så högt) och framkant 30 cm bredd 1,5 m
Efter en ny omgång diskussion med min sambo så blir det 1,2meter för bred och 40cm för höjd med möjlighet till femhörning utbyggnad någonstans i mitten av området. Där det är svårt att nå från kanten föreslår han att vi lägger betongplattor (el liten plattgång) ovanpå jorden där så lämpligt.
Jag tar gärna en bild när vi är klara.
Gör så, det ska bli spännande att se!
CITAT (angylp @ 25-10-2004, 13:35) Där det är svårt att nå från kanten föreslår han att vi lägger betongplattor (el liten plattgång) ovanpå jorden där så lämpligt. Natursten är jättefint att ha som "trampstöd" i rabatterna, ni kan ju välja de som har en platt sida och vända den uppåt.
CITAT (angylp @ 25-10-2004, 13:35) Efter en ny omgång diskussion med min sambo så blir det 1,2meter för bred och 40cm för höjd med möjlighet till femhörning utbyggnad någonstans i mitten av området. Där det är svårt att nå från kanten föreslår han att vi lägger betongplattor (el liten plattgång) ovanpå jorden där så lämpligt.
Jag tar gärna en bild när vi är klara. Förnuftigt, väntar med spänning på bilderna. Skifferplattor gör sig bra
kerstin z5-6
26-10-2004, 08:36
Vad menar du med det Virgo -Jag säger ju att jag har det så , det är föressten det enda som fungerar i kallare klimat - upphöjda bäddar , ger bättre odlingsklimat SÄRSKILT för rosor Först när jag började så kan jag överhuvudtaget ha rosor som överlever , inget vete tusan alls -sådet så! Grönsaker puh 40 cm -Då ska du djupgräva för varje ros då -?? De mår inte särskilt bra med så litet jorddjup , inte att stöta på hård fd grässvål heller . Däremot är Virgos förslag om en högre del -längst bak och en sluttande rabatt ,som slutar på 30-40 cm mycket bra!
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-10-2004, 09:36) Däremot är Virgos förslag om en högre del -längst bak och en sluttande rabatt ,som slutar på 30-40 cm mycket bra! Möjligheten till sluttande rabatt finns förstås men är det verkligen bra ? Blir det inte svårare med ev. vattning ?
kerstin z5-6
26-10-2004, 19:55
nej -det blir inte svårare -däremot väldränerat -sluttning -mot söder .... du kan odla persika där om du har lust -optimala växtförhållanden o snyggt ! Aklla växter får en chans att synas Dessutom kommer roasorna att klara frost bra i det upphöjda läget Mina som står så blommar med enstaka ex ännu ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-10-2004, 09:36) Vad menar du med det Virgo -Jag säger ju att jag har det så , det är föressten det enda som fungerar i kallare klimat - upphöjda bäddar , ger bättre odlingsklimat SÄRSKILT för rosor Först när jag började så kan jag överhuvudtaget ha rosor som överlever , inget vete tusan alls -sådet så! Grönsaker puh 40 cm -Då ska du djupgräva för varje ros då -?? De mår inte särskilt bra med så litet jorddjup , inte att stöta på hård fd grässvål heller . Däremot är Virgos förslag om en högre del -längst bak och en sluttande rabatt ,som slutar på 30-40 cm mycket bra!  Visst ha du rätt med upphöjda bäddar, men 80cm? Jag kollade i ditt album med alla vackra rosor men såg inte att du har 80cm upphöjda bäddar. Man kan ju gräva ur i den befintliga marken först och fylla på med lämplig dränerande jord samt fylla på med 40 cm jord. Så ser det inte så knasigt ut med alla rosor i bordshöjd.
kerstin z5-6
26-10-2004, 21:10
Alla "nya" dvs från två år tillbaka - ca 70 st rosor sitter i upphöjda bäddar-de övriga ska tjollras med , granris kupning o gu vet vad ... Ändå har jag för stora vinterskador på dem .. Du har hittat mina få gamla rabatt bilder .. så här är de flesta rosor jag äger planterade 60-80 cm över mark Rosrabatt uppifrån settRosrabatt -samma som ovan från sidan rabatten th är bara 30 .Där sitter perenner
Maria R
31-10-2004, 10:13
Kerstin! Jag undrar hur långt in från kanten man har "nytta" av den upphöjda bädden för att få bättre odlingsklimat? Är det 20-30 cm in i bädden från kanten, eller? Klimatet närmast kanten måste vara känsligt för torka, känsligt för temperatursvängningar -fryser, tinar, fryser. Sedan måste klimatet för hela bädden och i synnerhet kanten, också variera med vilket material man väljer att bygga med, sten eller trä -vad är bäst? Sten blir varmt på sommaren, passar kanske bättre för exotiska växter, men gör det någon skillnad under vintern? Hur stor bör en sådan upphöjd bädd vara för att man ska få en odlingsyta i mitten som är stabil med avseende på fuktighet och temperaturförändringar? (Tänkte tipsa systern i Umeå  ) Tror att den som rekommenderade markväv för att undvika rotkonkurrens tänkte sig det i botten av odlingsbädden för att undvika att tuijarötterna ska ta sig in i bädden. Angylp -tänker du enbart ha rosor och andra prydnadsväxter? Jag är väldigt förtjust i "jardin potager" dvs köksträdgård symmetriskt och estetiskt kombinerat med prydnadsväxter. (fransk slottsköksträdgård) Kan det vara något -att anlägga något med inspiration av jardin potager? Personligen tycker jag också att du ska satsa på en sluttande odlingsbädd. Då blir "rabatten" integrerad med resten av trädgården. Hälsningar Maria R
kerstin z5-6
31-10-2004, 10:28
Upphöjda bäddar och kantväxter :kanterna - är det torvkanter fungerar det som du beskriver -möjligen för att torven är så vattenhållande Kanten/kantväxterna i upphöjda torvblock är utsatt i alla fall,bör ha god härdighet-där skulle jag säga -20 cm runtom -viss försikltighet - Ett torvparti , mitt första .. 1,3 brett -ca 1,5 m långt är ingen zonknäckar rabatt precis .. tror det är för snålt tilltaget Däremot odlar jag tex Halesia carolina , gulbladig flikfläder och Buddleja i ett större torv -sten kantat parti Är det sten, tja jag tycker tvärtom Det fryser o tinar sällan efter november då större delen av rabatten är snötäckt, på våren -som ibland varar tre dagar... tycker jag mig bara märka fördelar _OM man vattnar i tid ! Stenen behåller solvärmen länge -jämnar ut växliingar av temperaturen möjlig nackdel är att de kan starta alltför tidigt på våren .Men inte det heller har jag märkt. Trä -tja småbuskar som är dåligt härdiga klarar vinten här i pallkrage bättre än i lerjord ,Det tinar tidigare , kan ta upp vatten tidigare osv En sak till -om växter i rabatten ska täckas mot vårsol ges ofta rådet,att täcka först i feb mars Då ser ni kanske era rabatter -det gör inte vi Däremot tinar delar av sockertopps granar , solkänsliga buskar som roddar , Azaleor osv fram Att försöka täcka dem här ,-då är ett omöjligt projekt Därför snurrar jag på säckväven på sådant , efter 1 snön -när det kommit nån dm Markduk ? förstår inte din kommentar Maria -var det i denna tråd ?   Jag gillar markduk -den som heter geotextil alltså -inte jordgubbsplasten
Maria R
31-10-2004, 10:54
Men närmast kanten är det nog, beroende på konstruktionen, lätt att det torkar ut? Vi har några upphöjda bäddar i vårt område, som är uppmurade av storgatsten, ca 1,3x1,3 och kanske 80 höga. I dessa har de planterat klotlönn, men de har inte utvecklats speciellt snyggt. Troligen kräver de mer vatten än vad de får. Kanske är också rotutrymmet för litet, vet inte hur det ser ut under mark. Men själva konstruktionen med murad storgatsten är snygg! Här i Uppsala är det ett problem att det ständigt pendlar över och under nollan vintertid -fina skridskoisar, men inte så bra för växterna Då har ni det bättre i norr med snötäcke och stabil temperatur som håller sig under nollan! (och så kan man ju åka skidor också  ) Jo, men visst var det väl nån som rekommendrade markduk? Hur som helst kan det vara bra med sådan i botten med tanke på tuijahäcken i bakgrunden, precis -geotextil ska det vara!!
Kan jordexpansioner leder till att de upphöjda bäddar (oavsett om det är kantad med en mur eller byggstockar) "sprängs" med tiden? Hur förebygger man det i så fall ?
kerstin z5-6
02-11-2004, 21:54
Jordexpansion ???? den krymper, så du får fylla på det är vad som händer
Nu är en av "lådorna" klar. Det blir troligtvis rosrabatt samt möjligtvis plats till lavendel bredvid.
Det kvarstår nu 50% av arbete som vi ska fortsätta med på våren. Nu är fundering kring planering av vad som ska planteras. Har någon något systematiskt sätt att planera vad gäller växtval & komposition ? Det blir ju lätt rörigt om jag bara plocka växter lite här och där.
Jag tycker det är trevligt att blanda in några vintergröna barrväxter i en rosrabatt. Jag har även , jädrans nu tappade jag namnet, en perenn med en sky av vita små blommor. Kommer inte på namnet men säkert är det någon som fyller i. Lycka till Uno
Nu är jag igång med funderingar igen... det kommer "tyvärr" att bli 1meter bred x 40cm hög upphöjda bäddar med utbyggnad i mitten (just där är det ca. 2 meter).
Finns det några förslag till rabattplantering (för zon 3, östläge, helst perenner+buskar+träd)? Undrar om höga perenner (1,5 meter??) passar in ?
Har bläddrat i ett antal tidningar men hittar inte så många rabattförslag.. Var rätt förtjust i Göteborgs trädgårdsförenings rabattplantering som jag såg förra året men tyvärr tapade jag pappret där jag hade noterat i. Det var några växter som var manshöga!
kerstin z5-6
07-05-2005, 22:10
Käre nån ...det finns tusentals ... perenn , ettårigar ? sort höjd läge zon ?osv -starta en ny tråd i prydnadsväxter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|