Full version: Egen förkylningskur?
Barbie X
Hej!
Ny i klassen, hejsan allesammans, kul att vara här, presenterar mig närmare nån annan gång, just nu vill jag bara höra om det är någon som vet hur man gör sitt eget Echinacea-preparat?

Jag har alltså odlat Echinacea Purpurea och har en massa blad (=herba) som, om jag har förstått saken rätt, man skulle kunna lägga i alkohol och kunna göra sitt alldeles egna "Echinagard" eller "Echinaforce". Stämmer det? Är det någon som i så fall vet proportionerna? Jag har tittat på en flaska Echinagard som jag har hemma och jag blir bara inte klok på detta med volymprocent!!! Så här står det:
Pressaft från ört av Echinacea purpurea 800 mg, alkohol 22% (v/v).

Ok, vad betyder det? Hur mycket växt och hur mycket sprit? Jag har 40%-ig vodka hemma som jag kanske skulle kunna använda.
Barbie X
Oj, där gick inlägget iväg av sig själv???? wacko.gif
Skulle ju fortsätta med att säga att jag också har en flaska Echinaforce hemma och där står det:
100 ml innehåller:
Extrakt av Echinacea Purpurea ört tinktur 86 g
Extrakt av Echinacea Purpurea rot tinktur 4, 5 g
Alkoholhalt 58 vikt %.
(verkar vara lite starkare grejer där) tongue.gif

Så, kan någon liten människa nu förklara detta med "påssenten" för en som inte riktigt hänger med?!?!-_-

Tack på förhand!

Barbiegirl
Kattgräs
En tinktur är när man låtit växtdelarna ligga och dra ut i sprit. Extrakt är ett utdrag, men inte nödvändigtvis med sprit. På Shenet finns mer detaljerade förklaringar om de olika sätten att utvinna diverse ur växter. Länk till Shenet.

Det finns dock ingen info om just Echinacea, tyvärr.
KURT
Det finns npg mera information på engelska sidor tex:

http://www.ibiblio.org/herbmed/archives/Be...nacea-tinc.html

http://www.wildernessfamilynaturals.com/st...e/tinctures.htm

http://earthnotes.tripod.com/basics.htm

Det man kan tänka på är att amerikanska "recept" sällan använder alkohol, i delar av USA har de svårt att få tag i det.
Barbie X
Tack ska ni ha!!!
Där fick jag lite att plugga på!
På en av länkarna fick jag lära mig att vissa ämnen i t ex echinacean är vattenlösliga och/eller alkhollösliga. Då väljer man lämpligast att dra ur ämnena i vatten först, först därefter tar man till alkoholen, sedan blandar man utdragen. Intressant! Ska fortsätta och leta och se om jag hittar något om proportioner, annars får jag väl chansa lite. Men är det någon som har ett recept, tveka inte att dela med er av det till mig!

B
enlg
Hej Barbie. Är säkert jättekul att göra egna små huskurer. Personligen skulle jag dock vara väldigt försiktigt med naturpreparat i allmänhet men i kombination med alkohol i synnerhet. Alltför många leversvikter har konstaterats efter användande av hälsokostprodukter. Med vänlig hælsning Lisa.
Barbie X
Oj, då! ohmy.gif
Vi måste varna Apoteket om detta!
nejlika
Hej! Jag ville bara säga att jag tycker att det är jättebra att du försöker lära dig att göra egna echinaceaprparat, man kan ju inte blunda för att den "moderna" medicinen har många bieffekter. Dessutom var det ju med örtmedicin som vi hållde oss friska förr i tiden och om dom klarade det så ska väl vi göra det med.
Och till alla som tycker att det är dumt att "hålla på" med örtmedicin så vill jag bara säga att då är det onödigt att gå in just på den här delen av forumet. Den heter ju faktiskt Kryddväxter,Örter OCH MEDICINALVÄXTER. mad.gif
Fenja
Här står det hur du kan gå tillväga om du vill bereda Echinacean: Recept. Dessutom vill jag påpeka att de mängder alkohol som man får i sig av att äta en tinktur räknas som terapeutiska och inte påverkar njurar eller lever alls. Det håller till och med moderna medicinare med om!
Det största felet som många gör är att de äter naturmedel och naturmediciner kontinuerligt och då kan det bli problem. Man ska ALLTID använda dessa medel som kurer och göra rejäla uppehåll mellan dessa. Prata med någon som är örtkunnig så kan du få en uppfattning om respektive preparat.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Rätta mig om jag ahr fel men jag ahr för mig att en stor del av västvärldens echinaceae-preparat inte består av just purpurea ( trots reklamen)
Fenja
Du har nog rätt Ingrid! Detta är saxat ur artikeln jag länkade till här ovan: "Tre arter av solhatt används allmänt som läkeörter: Echinacea purpurea, Echinacea angustifolia och Echinacea pallida".
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon