Full version: Hmm...gladiolus...
Ti bee
Idag sade någon till mig att gladiolus kan övervintra här i Skåne? Kan de verkligen det? unsure.gif
(alltså vanlig gladiolus, ingen specialvariant).
Lena i Torslanda
Det kan nog var möjligt i gynnsamma fall. Jag har glömt Gladiolus i jorden över vintern och det har hänt att de kommit nästa år men de har däremot aldrig blommat. Du kan ju för skoj skull låta några få vara kvar och se vad som händer. Risken är nog stor att de ruttnar i vårt underbara vinterväder. biggrin.gif
Kajsa
Man kan nog ha tur en mild vinter, men i alla lökböcker jag tittat i står gladiolus som " icke vinterhärdig i vårt land " är det någon sort du gillat ta upp knölarna för säkerhets skull. Eller chansar du,dom är inte så dyra biggrin.gif
Barbie X
Hej!
Jag köpte någon slags HÄRDIG gladiolus på trädgårdsmässan i Älvsjö i år. Jag bor i Stockholmstrakten i zon II eller III, är inte riktigt säker, men försäljaren påstod att det skulle funka hos mig! Av erfarenhet vet jag att vanliga gladiolus absolut inte klarar sig hos mig, men dessa lökar (knölar?) som jag köpte skulle alltså vara annorlunda. Nåja, det återstå att se. Jag är väl inte den första som blir lurad av entusiastiska försäljare på mässor. Men för att återkomma till din fråga så TROR jag att det kanske kan funka i skyddat läge i zon I. Vintertäckning är nog också ett måste i så fall. Rätta mig om jag har fel...biggrin.gif

Hejsansvejs från Babsan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon