Full version: BANANFLUGOR!
Christoffer
Så fort jag har lämnat ett bananskal eller någon äten frukt framme,
så kommer det över 50-tal bananflugor utan att jag har något öppet
fönster eller så. Var kommer bananflugorna ifrån, och hur kan de
komma så fort?
De verkar vara blinda också, då de inte tycks dras mot ljuset i
en sådan där elektrisk insektseliminator med UV-ljus.
Gossen Ruda
Dom kläcks ur puppor som tidigare varit larver som tidigare varit ägg som tidigare lagts av andra bananflugor som tidigare......osv

Fast det var kanske inte det du menade. rolleyes.gif Bananflugor har ett utomordentligt luktsinne som förresten dom flesta insekter har. Vi är rena nybörjare i det hänseendet. Dom kommer genom ventiler och varhelst det finns en springa. Det går inte att låsa dom ute om du inte gör en hermetisk tillslutning.

Beträffande synen så har dom sådet räcker för deras tillvaro. Alla insekter kan inte uppfatta UV-ljus eller så struntar dom i det.
PernillaF
Hej på dig

För att ta bort bananflugor brukar jag ta hela kryddnejlikor, som finns att köpa i kryddhyllan i affären, och lägga i en liten skål, burk eller vad man vill. Häll på lite vatten och vips så försvinner flugorna. Man kan även stoppa ner ett par stycken i varje blomkruka. Funkar hos oss i alla fall...
Margaretha
Vi hade fullständig invasion i köket i september, oktober. Jätteäckligt! Jag har aldrig varit med om något liknande. Man kunde inte skära upp sallad eller göra en smörgås utan att de var där och fastnade.

Till slut tog vi dammsugaren flera gånger om dagen och sög upp alla vi såg. Det kunde vara 50 varje gång i början, men blev färre och färre och till slut var de borta! Lycka till!
kristerh
Undrar om inte det finns ägg/puppor på bananskal och fruktskal wink.gif
tror att de ligger latent vilande på frukten och när den börjar bli övermogen så kläcks de wink.gif
Kan det vara så??
krister
Sollan
Vad är skillnaden mellan bananflugor och sorgmyggor.... huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En skillnad är matvalet: Bananflugor/fruktflugor lever av ruttnande frukt de är inte intresserade av krukväxter. Sorgmyggor däremot de hittar sin mat i krukorna, de äter förmultnande växtrester är det brist på växtrester vilket det ofta är i krukorna så tuggar de i sig rötterna vilket kan leda till katastrof i exempelvis frösådder och sticklingsbäddar.

+utseendet på de små gynnarna är ju också olika.
Eva St
CITAT (PernillaF @ 31-10-2004, 21:28)
Hej på dig

För att ta bort bananflugor brukar jag ta hela kryddnejlikor, som finns att köpa i kryddhyllan i affären, och lägga i en liten skål, burk eller vad man vill. Häll på lite vatten och vips så försvinner flugorna. Man kan även stoppa ner ett par stycken i varje blomkruka. Funkar hos oss i alla fall...

Det tipset ska jag ta vara på. Gäller det även för sorgmyggor tro
*Birger*
CITAT (kristerh @ 13-12-2004, 16:46)
Undrar om inte det finns ägg/puppor på bananskal och fruktskal wink.gif
tror att de ligger latent vilande på frukten och när den börjar bli övermogen så kläcks de wink.gif
Kan det vara så??
krister

Visst är det så. Det enda sättet att bli av med svärmar av bananflugor på lång sikt är ordentlig städning av vinklar och vrår samt tömning av sopor och hushållskompost OFTA. Är man dessutom väldigt förtjust i frukt och har en stor fruktskål med massor av frukt i bör man ju se över denna ofta så att en gammal frukt inte är äggkläckningshärden för bananflugorna.

Att bekämpa bananflugor när de är flygande ger ofta ofta dåligt långsiktigt resultat eftersom de har en genomsnittslivslängd på sex dygn. När man då ser dem flyga omkring har de som oftast redan parat sig och lagt tusentals ägg i någon smaskig frukt eller fruktrest. Mot det tror jag inga nejlikor hjälper....
Sommartorparn
Jag har inga bananflugor alls längre sedan jag skaffade mig en kannranka (Nepeta). Den hänger i köksfönstret och verkar trivas bra med allt matos. Min slarviga kompostbunke, som ofta inte töms på flera dar, står rakt nedanför. Och inte en fluga i sikte. Jag antar att jag har åstadkommit ett litet ekosystem där i köket. rolleyes.gif

Intressant att läsa om dom där myggorna. Förklarar varför det har surrat flygfän kring döende (sedemera döda) krukväxter.
rolleyes.gif
Sollan
Jag har strött kryddpeppar i mina krukor med sorgmyggor och tycker faktiskt att de har minskat. Dessutom doftar det lite annorlunda när man vattnar... wink.gif
Sollan
Jag får ta tillbaka.... Inte funkade det med kryddpeppar inte.... De små jä-larna finns överallt. De t.o.m. följer med till jobbet.....
Vad ska jag göra? Kan man verkligen vattna med nåt giftigt på mina små pelargon- och änglatelningar?
Farbro-Barbro
Vi hade bananflugor för nåt år sedan och fick tipset att hälla vatten i en gul skål (dom dras mot gult tydligen). I vattnet blandar man en bra skvätt vinäger och sedan droppar man ner 1-3 droppar diskmedel (för ytspänningens skull). Skålen ska sedan stå under en lampa som lyser ganska starkt, t ex under diskbänksbelysningen. Vi hade inte någon gul skål, så vi tog en genomskinlig skål och ställde den på en gul disktrasa. Funkade bra det med. Man får tömma skålen och upprepa proceduren några gånger, eftersom fångstlyckan var god smile.gif Lampan hade vi tänt dygnet runt.

Lycka till!
Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
Mot blomflugor i sådder hjälper pyrex o ev jordsterilisering innan du sår
Sollan
ojoj..jag har ju en massa ynkepynk i såkrukorna...tar jag inte livet av dem med pyrex...?
kerstin z5-6
Nej det gör du inte .men har du sorgmyggelarvet i sådden tar de garanterat död på den -käkar av rötterna -poff en dag ligger alla plantor på sidan ..

Har du inte sett nån larv -vit ,kommer upp när du vattnat o rör i jorden , par mm långa . så behöver du inte giftbeh än
Har du det -vattnar du ut pyrex o sprutar pyttarna föriktigt med dimma från blomspruta

mer än 100 Heuchera-frö från - Catedral windows ,dog i fjol för att jag inte hann ..
Flugorna i sig är mindre farliga för sådden -men de lägger ägg - sad.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif
Sollan
Har mu mosat en Pyrex tablett och petat ner pyttesmått fnas hos bäbisarna. Håll tummarna....
Tessa
Hade massa banan flugor för ett tag sen, använde också dammsugaren,

Dom gör en galen, har aldrig frukt framme längre för dom kommer nästan direkt, fruktskålen är numera alltiallo skål
hera
flugorna gillar söt så pröva att skölja ur alla flaskor som de har varit dricka eller saft i. släng alla fruktskal eller grönsaker på än gång efter du ätit klart men de vicktigaste är ändå att man sköljer ur allt som de har varit söt i eller socker rolleyes.gif
Betty
CITAT (Tessa @ 02-02-2005, 10:59)
Hade massa banan flugor för ett tag sen, använde också dammsugaren,

Dom gör en galen, har aldrig frukt framme längre för dom kommer nästan direkt, fruktskålen är numera alltiallo skål

Ja varför är det så egentligen? Kan inte minnas att man hade så stora problem med fruktflugor "förr i tiden". Även min fruktskål används till annat numera. sad.gif
bergslagen
Pyrex!
Hjälp är inte det gift?

Tipset från Farbro-Barbro är 100%!
Helt sjukt bra som Grynet skulle sagt(?).
Min kära man "snodde ihop" ingr. och vips så låg där hur många flugor som helst,även dom tydligen som vi aldrig dett som bra krypit undan för att föröka sig.
Dessutom verkar det som man kan spara på strömmen med, vår skål var brun och stod på ett mörkt ställe i köket.

Visst är det kul när det är enkelt!
M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon