|
abborrmaster
23-02-2003, 20:56
Jag vill äta kärringtomat i höst, var finns fröna  /Simon
Rogerzon3
23-02-2003, 22:55
Hej! Frön till kärringtomat finns hos Graines Baumaux vet jag. Jag själv har även en del, men jag vet inte hur grobarheten är. Har sått precis, så vi får se. Men som sagt den är giftig och tydligen ganska taggig också. MVH Roger!
abborrmaster
23-02-2003, 23:50
CITAT (Rogerzon3 @ 23-02-2003, 22:55) Hej! Frön till kärringtomat finns hos Graines Baumaux vet jag. Jag själv har även en del, men jag vet inte hur grobarheten är. Har sått precis, så vi får se. Men som sagt den är giftig och tydligen ganska taggig också. MVH Roger!  hurru man tackar man tackar. Hur beställer man från Graines Baumaux då? Har de minimikostnad o grejer? Mmmm taggar oxå! Splendid! /Simon
Rogerzon3
25-02-2003, 14:17
Ja det undrar jag också, som sagt... Jag får väl testa och beställa och se vad som händer. Man kan ju inte förlora en massa om man beställer lite. MVH Roger!
abborrmaster
25-02-2003, 14:28
CITAT (Rogerzon3 @ 25-02-2003, 14:17) Ja det undrar jag också, som sagt... Jag får väl testa och beställa och se vad som händer. Man kan ju inte förlora en massa om man beställer lite. MVH Roger! hehee jag har bara beställt katalog så jag väntar  /Simon
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:33
Ja de har ett standardporto till utlandet så jag rekommenderar att Ni slår Er ihop *LOL* - de är mkt bra att ha att göra med, själv har jag beställt av dem nu i snart tre (?) års tid. Minns int eom minimiordern, men portot hit är saftigt så det är bäst man beställe rmkt av allting.
Hälsar Ingrid
abborrmaster
25-02-2003, 16:38
Man tackar för det ingrid, hur var det roger, hade du gjort din beställning? m de e Ok så kan vi ju slå ihop oss  /Simon
Rogerzon3
26-02-2003, 17:41
Ja det kanske inte var så dum ide... Jag har gjort en lista i alla fall och läst igenom hela katalogen. Det blev en del vill jag lova. Bla en hel del tomat sorter. Jag måste berätta att det finns en exotisk växt/frukt som man faktiskt borde kunna odla här på sommaren som heter Naranjilla/Lulu. Den tillhör släktet Solanum. Jag har sett denna konstiga frukt, men inte smakat den. Den ska tydligen gen en mycket fin juice bla. Den kan vara värt att pröva. Ingrid kan du inte kolla upp vad det är i porto ungefär och minimiorder? Kan man beställa på nätet eller ska man använda orderlistan och skicka tro? Hur betalade du när du handlade från dem? Kort/Förskott/Faktura? Undrar om vi får ihop det här Simon, tomater ska ju snart sås.
abborrmaster
26-02-2003, 23:35
CITAT (Rogerzon3 @ 26-02-2003, 17:41) Ja det kanske inte var så dum ide... Jag har gjort en lista i alla fall och läst igenom hela katalogen. Det blev en del vill jag lova. Bla en hel del tomat sorter. Jag måste berätta att det finns en exotisk växt/frukt som man faktiskt borde kunna odla här på sommaren som heter Naranjilla/Lulu. Den tillhör släktet Solanum. Jag har sett denna konstiga frukt, men inte smakat den. Den ska tydligen gen en mycket fin juice bla. Den kan vara värt att pröva. Ingrid kan du inte kolla upp vad det är i porto ungefär och minimiorder? Kan man beställa på nätet eller ska man använda orderlistan och skicka tro? Hur betalade du när du handlade från dem? Kort/Förskott/Faktura? Undrar om vi får ihop det här Simon, tomater ska ju snart sås.  hehe... Man listan du såg var fanns den?  Jag e skitdålig på både franska o tyska.... hmmm jag kollar o meddelar dej om det e nåt annat en kärringtomat som jag vill ha... Skickar ett PM om det!! /Simon
Rogerzon3
27-02-2003, 13:09
Jag menar den tomma orderlistan man får med katalogen där man skriver i vad man vill ha. Får ursäkta att jag frågar, men vad menas med ett PM? Har inte var i här på forumet så länge. Idag ska jag i alla fall åka till en vän som var lite intresserad också att beställa. Hon kan tom lite franska så vi får se hur det går. Du kan skicka ett mail när du vet vad du vill ha till roger.wiklund@home.se MVH Roger!
abborrmaster
27-02-2003, 13:14
CITAT (Rogerzon3 @ 27-02-2003, 13:09) Jag menar den tomma orderlistan man får med katalogen där man skriver i vad man vill ha. Får ursäkta att jag frågar, men vad menas med ett PM? Har inte var i här på forumet så länge. Idag ska jag i alla fall åka till en vän som var lite intresserad också att beställa. Hon kan tom lite franska så vi får se hur det går. Du kan skicka ett mail när du vet vad du vill ha till roger.wiklund@home.se MVH Roger!  jaha ok.. PM = priva meddelande, som man kan skicka via forumet... Då åker det upp ett litet fönster ... ja du märker... Meennnnn.... Jag skickar ett mejl, har dock inte fått katalogen ännu till skillnad från dej... Men om det börjar knyta ihop sej innan jag fått den så kör bara kärringtomat osså betalar jag dej sen via post eller nåt, så kan du oxå skicka via post... Eller på mässan ännu bättre, om du går på den dvs. /Simon
Ingrid på Västkusten
27-02-2003, 13:27
8 Euro standardporto. Solanum najanjilla kräver en extremt varm sommar (läs växthus) och är inte ens något som brukar lyckas i England. Hindrar ju itne att man prövar i alla fall ;-)
Jag köpte på kort, det gör jag alltid - fungerar super.
Är det Du Roger med alla tomater förresten?
Hälsar Ingrid
abborrmaster
27-02-2003, 13:31
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-02-2003, 13:27) 8 Euro standardporto. Solanum najanjilla kräver en extremt varm sommar (läs växthus) och är inte ens något som brukar lyckas i England. Hindrar ju itne att man prövar i alla fall ;-)
Jag köpte på kort, det gör jag alltid - fungerar super.
Är det Du Roger med alla tomater förresten?
Hälsar Ingrid nu tänker du på Åke  /Simon
Ingrid på Västkusten
27-02-2003, 13:37
Inte Simon - det finns en tomatherre vid namn Roger :-D inte i samma liga som Åke T - men bra stor liga ändå ;-)
Hälsar Ingrid
Rogerzon3
28-02-2003, 20:12
Det är inte så jättebråttom än. Jag ska fråga min syster också. Jag vet inte hur lång tid det tog innan jag fick min katalog, annars tror jag det går att kolla på deras hemsida om växterna. Jag har i alla fall fått det uppkollat med avgifter osv nu. Till Sverige gäller mycket riktigt 8 euro, som Ingrid påpekade. Sedan går det tydligen bra att ta det på faktura, vilket är ganska trevligt. Den går säkert att betala via nätet sedan. Jag har postgiro som du kan skicka betalningen till, så skickar jag fröna på posten till dig. Men det tar vi när du får katalogen och kikat lite. När det gäller Naranjilla så har jag hittat ett fint ställe där det står om den. Den heter Solanum quitoense/Solanum angulatum. Kolla in länken här! http://www.hort.purdue.edu/newcrop/morton/...njilla_ars.htmlDen vill helst ha medeltemp på 19 grader och absolut inte över 30 grader. Låter som svenska sommaren skulle funka bra, fast det kan hända att det är lite som att odla trädtomat. Den får nog stå skyddat och soligt, så får man övervintra den. Jag vet inte vem du tänker på Ingrid, men jag bor i Trollhättan och har arbetat i Vänersborg på en handelsträdgård fö inte så länge sedan. Känner du igen det?
e_sedell
28-02-2003, 23:37
är Solanum betaceum någonting liknande?
Jag fick inget svar när jag sökte på Solanum najanjilla... Felstavat?
abborrmaster
28-02-2003, 23:51
Hmmmm...
Hur lång tid tog det innan tjohejsan komm fram efter beställning eg.. *otålig*
Rogerzon3
28-02-2003, 23:53
Hej! Solanum betaceum är Trädtomat/Tamarillo. Naranjilla är något annat. Den heter Solanum quitoense. Den är ungefär lika stor som en vanlig tomat man köper men är orangegrön utanpå och 4 rum inuti. Den fanns med på fruktutställningen i botaniska i Göteborg bla. Jag vet inte hur den smakar för, men det ska bli bra juice bla.
abborrmaster
28-02-2003, 23:53
var den inte giftig???
Rogerzon3
01-03-2003, 00:03
Trädtomat och Naranjilla är inte giftiga i alla fall inte frukterna när de är mogna. Det går säkert även att eftermogna för det gör trädtomaten. Trädtomatens blad kan lukta starkt har jag läst. Fasen också jag kommer ju inte ihåg när jag beställde. Men det går att göra på flera sätt. Vad är du intresserad av för typ av växter förutom alla som är konstiga, exotiska och giftiga Simon? Jag kan ju lätt kopiera en lunta till dig så länge och skicka. Det kan hända det går snabbare än katalogen i sig. /Roger
abborrmaster
01-03-2003, 00:08
CITAT (Rogerzon3 @ 01-03-2003, 00:03) Trädtomat och Naranjilla är inte giftiga i alla fall inte frukterna när de är mogna. Det går säkert även att eftermogna för det gör trädtomaten. Trädtomatens blad kan lukta starkt har jag läst. Fasen också jag kommer ju inte ihåg när jag beställde. Men det går att göra på flera sätt. Vad är du intresserad av för typ av växter förutom alla som är konstiga, exotiska och giftiga Simon? Jag kan ju lätt kopiera en lunta till dig så länge och skicka. Det kan hända det går snabbare än katalogen i sig. /Roger jaa! Jag älskar giftiga saker... Eller onda - typ som kaktusar som har taggar eller grejer... Ätligt med för den delen!!!!! Bry dej inte om blommbiten bara! Gillar bara blommor om det e nåt riktigt speciellt med dem! Tobak e oxå intressant fast jag har ju redan bondtobak, skulle vara virginatobak om de har det... Men jag vet inte om jag vågar bestäla för mycket... Men Skicka delen som ger frukt om man uttrycker sej så  Skickar dej adressen i ett MEJL!  /Simon
Rogerzon3
01-03-2003, 00:42
Det här blir nog fint tror jag. Grönsaker och sånt är det intressant om det är lite udda varianter. Tomater, pumpa, vintersquash pch meloner finns det en hel del konstiga sorter av tex. Annars har jag noterat det du skrev här. /Roger
e_sedell
01-03-2003, 11:05
ja nu vet jag hur den ser ut!
Jag skulle vilja ha några udda kaktusar, har dom det tror du? Eller orkidéer för det vill en kompis ha...
Ingrid på Västkusten
01-03-2003, 12:57
Hallon Roger,
Nej det var nog fel Roger - men även jag var på Exotiska Fruktutställningen på Botaniska i år :-) jag med :-)) fast jag vart inte så impad av smaken på dne frukten.
Hälsar ingrid
Rogerzon3
01-03-2003, 21:40
Hallo! Jag ska kolla upp var det finns för roliga kaktusar eller om det finns rättare sagt, för det kommer jag inte ihåg. /Roger
abborrmaster
02-03-2003, 12:55
Hum hum recievade du my mejl som man säjer?
/Simon
Rogerzon3
03-03-2003, 14:48
Jag har fått ditt mail Simon med adressen. Jag har idag kopierat upp ungefär 20 sidor ur katalogen. De hade lite kaktusar på ett ställe, men jag tror inte det var något ovanligt direkt. Orkideer såg jag inga. Orkideer föresten har ytterst små...det handlar i regel om sådär 100 000 frön/g. En del har faktiskt inte någon frövita ens! De samverkar istället med en viss typ av bakterier som inte finns i all jord. Det kan därför vara lite problem med groningen om det inte är problem redan vid sådden vill säga Jag har aldrig testat att så det iofs. MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
03-03-2003, 15:13
Bletilla hade de faktiskt....kaktusar finns bättre på annat håll,
Hälsar Ingrid
abborrmaster
03-03-2003, 16:20
CITAT (Rogerzon3 @ 03-03-2003, 14:48) Jag har fått ditt mail Simon med adressen. Jag har idag kopierat upp ungefär 20 sidor ur katalogen. De hade lite kaktusar på ett ställe, men jag tror inte det var något ovanligt direkt. Orkideer såg jag inga. Orkideer föresten har ytterst små...det handlar i regel om sådär 100 000 frön/g. En del har faktiskt inte någon frövita ens! De samverkar istället med en viss typ av bakterier som inte finns i all jord. Det kan därför vara lite problem med groningen om det inte är problem redan vid sådden vill säga Jag har aldrig testat att så det iofs. MVH Roger! tuppen!!  /Simon
e_sedell
03-03-2003, 19:34
Var kan man få tag på jord med sådanna bakterier då och vad ska man ha för såjord till orkidéer annars? De vill ju ha kompost annars, men det kan de väll inte gro i. Mossa?
Rogerzon3
03-03-2003, 21:08
Jag vet inte exakt vilken som innehäller dessa speciella bakterier. Egentligen skulle du höra med Svenska orkidesällskapet, de är mycket kunniga. Jag tycker ändå att den speciella orkidejord som finns i handeln borde innehålla de bakterierna. Du kan prova att sikta sådan jord och använda som såjord, ev med lite mer sand i. Fröna måste nog sås ytligt. Men detta är bara gissningar. Lycka till! Roger/
e_sedell
03-03-2003, 21:19
jag ska försöka komma ihåg det till mässan!
abborrmaster
06-03-2003, 14:41
 Ok, blir mest tomatfrön roger! Självklart även kärringtomat men den hittar jag inte, den vill jag ha plus art.nr: 75571, 7250 (daikon eller rättika är den, den stora på bilden) 7559 och7581 och slutligen... 7500.... Jag vet inte alls vad de kostar... Eftersom jag inte kan räkna om... Men går det där över hundra?  Ja meddela mej om pris om det går... /Simon PS: Jag vet att det är så fetingmycket men jag får sälja eller byta några... De där var bara såå coola!!!! DS.
e_sedell
14-03-2003, 14:26
jag fick katalogen idag, har ni skickat iväg beställningen än?
abborrmaster
14-03-2003, 14:29
skickat iväg beställning?
Skickade ett mejl om vad jag ville ha till honom dock...
/Simon
e_sedell
14-03-2003, 14:31
okej, jag vet inte om jag ska ha någonting. Får c, ska ta lite tid att kolla igenom katalogen. Har du fått din?
abborrmaster
14-03-2003, 15:38
förlängesen..
e_sedell
14-03-2003, 17:05
okej
e_sedell
14-03-2003, 17:06
är det någontin som du rekomenderar?
abborrmaster
14-03-2003, 17:07
Nja... Hehe... Coola tomatsorter helt enkelt...
/Simon
e_sedell
14-03-2003, 17:16
jag såg att de hade mycket dahlior, man dem som knölar va?! Jag har alldrig hört om någon som odlat dahlia från frö, men det går säkert....
Ingrid på Västkusten
14-03-2003, 20:23
Det går utmärkt att fröså dem och de blommar första året med,
Hälsar Ingrid
e_sedell
15-03-2003, 11:07
det borde man testa, det måste bli mycket billigare... blir det knölar på dem också?
Rogerzon3
15-03-2003, 17:58
Hej på er! Jag har skickat beställningen för ett tag sedan, men inte fått något ännu. Jag sände iväg det med vanlig post, så det tar väl sin tid. Jag har föresten fått upp en rolig trevlig växt från Mallis i dagarna. Den heter Tipuana tipu. Föresten har du fått mitt mail Simon?
MVH Roger!
abborrmaster
15-03-2003, 18:04
CITAT (Rogerzon3 @ 15-03-2003, 17:58) Hej på er! Jag har skickat beställningen för ett tag sedan, men inte fått något ännu. Jag sände iväg det med vanlig post, så det tar väl sin tid. Jag har föresten fått upp en rolig trevlig växt från Mallis i dagarna. Den heter Tipuana tipu. Föresten har du fått mitt mail Simon?
MVH Roger! mejl? Oj... Ne... När skickade du? /Simon PS: broadband har jag..DS....
Rogerzon3
16-03-2003, 14:10
Hallo! Jag skickade mailet igår igen i alla fall. Kolla om du fått något, annars tar vi det här Simon.
MVH Roger!
abborrmaster
16-03-2003, 14:54
inga nya mejl hos abborrmaster@hotmail.com s brevlåda... Ta D här du  /Simon Ps: säker på att det var två B och två R i abborr ?  DS.
Rogerzon3
16-03-2003, 20:32
Hej! Nu har jag skickat fröbeställningen, så får vi se hur lång tid det tar. Jag räknade ut att det blir 195 kr inkl frakten om allt nu finns vill säga. Jag kom att tänka på en kul grej. Ska vi byta lite fröer? Jag har ju också beställt en del roliga tomatsorter därifrån. 2 av mina kärringtomatfrön har föresten grott nu. Det har vart lite segt, men jag har nog lite dålig temperatur också så då tar det längre tid. De såg ut som små tomatplantor. Det var detta jag skickade, men av någon anledning så fick jag inte med det ena r:et. MVH Roger!
abborrmaster
16-03-2003, 22:33
okej hehe... Låter siitbra!
abborrmaster
27-03-2003, 18:34
Haha... Såg Åke truedesson på mässan... Frågade honom om an kan odla kärringtomat in schweden men han visste inte vad det var... Hiihi..
/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|