fruberglund
24-10-2004, 21:48
Har blivit sugen på ett persikoträd eftersom jag är rätt kräsen på vilken frukt jag äter.
Gillar inte äpplen direkt och funderade då på ett persikoträd istället.
Är det nån som vet om det funkar i zon 4?
Christer i Falköping
25-10-2004, 07:47
Om du spaljerar den mot en vägg(eller har ett annat skyddat ställe)skall det inte vara några problem i zon4. Då får du köpa det härdigaste typ frost.
Jag har två frost i zon3-4 men de står inte så skydade
Christer..
Jag skulle inte tveka att försöka, men var medveten om att även sorten Frost är känslig, också i zon 3. Lyckas du skapa trivsamt ställe för den eller Anna Helena kan de ge många frukter på kort tid. Denna höst har jag spanat in persikoträd i zon 2-3 och de som fått varma, väldränerade jordlägen, lä och vårskugga (med jutesäck t ex) har givit 50-200 frukter trots att de varit under 12 år gamla.
Jag skulle följty Christers rekommendation och valt varmaste söderväggen att plantera trädet emot. Sedan hållt det in mot väggen men beskurit så lite som möjligt. Vattnat vid torka och helst planterat utanför taket så att det fick naturlig regnmängd.
fruberglund
25-10-2004, 18:39
Provar det nästa år då...
En till fråga. När ska trädet planteras? Vår eller höst?
Eftersom det är på härdighetsgränsen bör du plantera det i vår så att det har hela sommaren att hinna rota ut och göra sig berett inför vintern.
Lycka till!
Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.