Full version: Nerium
Orchid
Jag har min nerium på balkongen, den är inglasad balkongen alltså.
Köpte den i september o sedan dess har jag haft den där, men är osäker inför vintern.
Ina
Jag tror att Nerium vill ha några plusgrader, ljust och ganska torrt över vintern... Har du möjlighet att ha det frostfritt på din balkong?
Orchid
Ja, frostfritt är det..
Torrt? Aha.. jag tror jag vattnar för mkt redan nu..
Men, hur klarar den sig om jag ställer den inomhus?..
Det där ljuset alltså, jag fattar inte hur växter ska få den ljus dom behöver redan från och med nu. O värre blir det ju till vintern..
Ina
Hmmm.. ljusproblem har jag med... sad.gif

Har själv ingen Nerium och har aldrig haft så jag kan inte så vansinnigt mycket om dom. Men jag läst nånstans att det räcker att vattna typ en gång i månaden på vintern om man har sin Nerium i ett svalt utrymme (10-12 grader). Men ljus vill dom ju ha förstås....
Xelma
Min nerium står i vårt väster-burspråk med 10-15 grader på vintern, och väldigt varmt och soligt på sommaren. Jag vattnar när den börjar hänga med bladen eller ibland innan det. Jag har inte ens satt ut den i sommar och den blommade i mängder och växte 1meter. Nu har jag klippt ner den till 30cm.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har mina i vanlig rumsvärme i uruselt ljus, de tappar en hel del blad och ser allmänt risiga ut men överlever gör de, och under de 10år jag haft dem har de aldrig haft ohyra (annars så brukar ju nerium anses som en riktig lusblomma som lätt drar¨på sig bladlöss, ullöss, trips, sköldlöss mm.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon