Full version: Solrosfrön/kvalitet
kristerh
Har märkt att småfåglarna tar ungefär vart 4:e solrosfrö resten slänger de ner på marken blink.gif de tar frön i näbben för att sedan kasta det, är det så enkelt att det är dålig kvalitet på de fröna jag köper (hammenhögs) eller är de xtra kräsna? Det ligger drivor med solrosfrön på marken unsure.gif får fylla på från marken nästa gång det är tomt i fröautomaten. är det bara jag som drabbas av detta?
krister
Ciczi
Mina småfåglar är också lite kräsna men det som faller till marken tar gärna duvparet som bosatt sig i trädgården. Ibland kommer koltrastarna också.

Ciczi
renate
Det är alltid en massa spill på fågelmaten, men det finns många fåglar som äter på marken.
Jag har inte hunnit och sätter upp mina fågelrestauranger.
amaira
Jo, visst gör de så. Men jag tror att de bara "vill välja". Sådär som man gör när det är många att välja mellan, som schoklad t.ex. Man måste pilla på alla schokladbitarna först, innan man tar en och sätter i mun wub.gif tongue.gif .

Sedan när det börjar ta slut på matbordet, flyger de ner på marken och plockar i sig resten. Om inte grönfinkarna och pilfinkarna och duvorna och de andra gjort slut på dem redan.

/amaira
kristerh
CITAT (amaira @ 25-10-2004, 14:30)
Jo, visst gör de så. Men jag tror att de bara "vill välja". Sådär som man gör när det är många att välja mellan, som schoklad t.ex. Man måste pilla på alla schokladbitarna först, innan man tar en och sätter i mun wub.gif tongue.gif .

Sedan när det börjar ta slut på matbordet, flyger de ner på marken och plockar i sig resten. Om inte grönfinkarna och pilfinkarna och duvorna och de andra gjort slut på dem redan.

/amaira

Det var det jag misstänkte wink.gif de rackarna väljer o vrakar,
de får lov att smaska i sig det som ligger på terassgolvet först innan det blir
påfyllning, Jag blir av med 6 kg solrosfrön i VECKAN ändå har jag bara taloxar och blåmesar samt en o annan hackspett.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon