AgnesC
Vill plantera buskar och olika barrväxter på ett ställe där det tidigare vuxit stora träd. Marken består av rel tunt matjordstäcke, gräsbevuxet, med morän under så det är väldränerat, men pga stenar, stubbar o stora rötter tänkte jag lägga torvblock som kanter och bara fylla i med mullrik jord. Jordlagret blir alltså bara av samma tjocklek som blocken utom där det är svackor. Tänkte bara plantera sådant som ej skall växa sig särskilt högt, men trots det, räcker matjorsdjupet? Antar att gräsmattan under kommer att kvävas så täckning ej skall behövas. Kan det funka? Tacksam för synpunkter!
Lena i Torslanda
Om du tänkt dig ett lager med torvblock så blir det för dåligt djup för buskar och barrväxter ( såvida det inte är mkt småvuxna sådana). Om man vill ha bra tillväxt och fina plantor krävs att hela rotklumpen omges av god mull och inte bromsas av en hård grässvål. Du får nog försöka gräva dig ner lite djupare eller ha fler lager med block.
AgnesC
Isch, det var det svaret jag inte ville ha, det är jättesvårt att gräva bland alla gamla rötter o stenar! Tror inte det blir snyggt med mer än ett lager block, som jag tänkt dölja med mossa.
kerstin z5-6
Blocken fylls efter bara något år av sig själva med: -ljung, tall ,lingon, mossa, hjortron! åkerbär, mm -inte behöver de täckas med mossa smile.gif
Du kan öka höjden på blocken på en del av partiet -släpa dit stora stenar , och ha lägre där du inte ska ha buskarna -Roddar är fina i sådan miljö tex mm mm -Mööjligheterna är oändliga
Ett lager tidningar i botten -multnar o snart gör att rötter kan söka sig ner .
Sen jorden uppepå tidningarna ,
Välj små barrisar som tex den blå Juniperus squamata blue gem
längst fram i bild -här sitter även berbiris aurea gulbladig , en Gulblommande Azalea , gullregn , ett snödroppsträd ,Benved gulbladig
ohmy.gif mm

Lite färgchock är det ..smile.gif

Ett Torvblocks parti som är oregelbundet i höjd är /blir bara fint -ser mindre hundgravslikt " ut smile.gif
Lena i Torslanda
Kerstin - vilken Heuchera är det man ser i förgrunden, den gulorange alltså. Den var läcker!!!
kerstin z5-6
Det är herr Marmelad smile.gif Mamelade .. visst är den en dröm ..smile.gifsmile.gif
Lena i Torslanda
Underbar helt enkelt, den får hamna på min Heucheraönskelista. Den listan blev lång efter Christinas artikel i Trädgårdsamatören. laugh.gif
kerstin z5-6
Du har väl dessa Amber Wawes och Obsidian ?
Lena i Torslanda
Nix! Ambers wave påminner den om Palace purple eller? Obsidian har jag aldrig vare sig sett eller hört talas om. Jag har en som jag ej vet namnet på som har en lite av den färgen.
Mina senaste inköp var Silver scroll och Mint frost- inte så dumma de heller. Dessutom årets frösådd av Emperors cloak. Hälften blev alldeles grönbladiga, inget kul alls. Övriga ser ut att kunna bli något att spara. Tycker att det är lite lurigt med frösådder av just Heuchera. Bladfärgen är minst sagt lynnig. Har du sått de som är på bilderna.
AgnesC
Jag vill helst inte ge upp min latmansidé att slippa gräva, ( det är ett rel stort område dessvärre) om jag väljer små=unga ex av småvuxna träd/buskar, vill gärna ha formklippt hagtorn, olika benved samt barrväxter i olika nyanser (drömmer om koreagran) kan det trots allt inte gå? I naturen lyckas ju minsann granar o tallar växa på de mest underliga ställen i skrevor där det knappt finns nån jord. Eller skall jag ge upp??
kerstin z5-6
??? Men det var ju utifrån din latmans ide jag föreslog ? ohmy.gif
Om du gör som jag beskriver behöver du inte gräva neråt alls ...
Klart du kan ha de växter du nämner Koreagranen lär väl växa sakta men vad gör det ? Men två blocks höjd i buskområdet rek jag verkligen -igen smile.gif

lena -jag har startat ny tråd
AgnesC
Aha! En del fattar en smula långsamt!! Klart det inte behöver vara helt platt, tack!! Omgivningen är gammal park som inte alls är plan, så det blir nog mycket bättre. Tack!!
Hannele
CITAT (AgnesC @ 25-10-2004, 11:42)
Isch, det var det svaret jag inte ville ha, det är jättesvårt att gräva bland alla gamla rötter o stenar!

Jag har planterat buskar i ett lager torvblock, direkt på berget.
Det växer lite långsammare i början, eftersom jag vattnar inte.
Cilla
Det där ser ut att kunna bli torrt Hannele, men OJ vilken skön varmbädd med berget som underlag det måste bli! Iallafall på hösten.

Samtidigt vet jag hur mycket jordblandningen spelar roll för hur snabbt det blir torrt. Jag har ett växttak med 15 cm torv, 5 cm jordblandning där det växer en mängd växter och har inte vattnat sedan det blev lagt.
Hannele
CITAT (Cilla @ 28-10-2004, 00:54)
Det där ser ut att kunna bli torrt Hannele

Det är torrt på ett berg, periodvis, men ändå växer det så det knakar. sleep.gif
Vi har mycket dagg, jag planterar tätt för att minska avdunstningen, väljer rätt växter.
AgnesC
Jag var o inhandlade ett försvarligt antal torvblock härom dagen, på plantskolan sa man att bara jag såg till att ta bort grässvålen skulle det fungera med bara ett lager, rötterna kommer att söka sig ner i underliggande jord/moränlager(grässvålen måste bort för annars fungerar inte kapillärkraften), skall hem o bygga o se hur det blir! Ser det ut som "hundkyrkogård " o det vill man väl inte, tänkte jag prova att bygga lita på höjden med en blandning av torvblock o stenar. Det är ju en kostnadsfråga oxå tyvärr, jag är redan uppe i 75 st. det blir stort hål i plånboken!
Hannele
CITAT (AgnesC @ 28-10-2004, 09:14)
bara jag såg till att ta bort grässvålen skulle det fungera med bara ett lager, rötterna kommer att söka sig ner i underliggande jord

Du kan lägga skapligt tunnt lager dagstidningar över gräset,
så kanske den hindrar den att komma upp.
Ifall du inte orkar vända på grässvålen = bra näring.
Lena i Torslanda
Håller med Hannele, skulle aldrig lägga kraft på att gräva bort svålen om det inte var absolut nödvändigt och det är det inte i en tillräckligt upphöjd rabatt. Tidningar är kanonbra. Hellre en dm mer jord på toppen än en i botten är mitt motto !! laugh.gif laugh.gif
AgnesC
Låter som en bra idé, i synnerhet som jag missade sista tidningsinsamlingen!
kerstin z5-6
Mitt med -Håller med Hannele o Lena

några tips till

:Har du otillräcklig mängd jord kan du göra speciella växtplatser för de som tex gillar maget -genom att grunda på tidningen med SAND , grus , just där -sen jord på toppen ...

Att det går utmärkt att ha jordytan en bit ÖVER torvkanten -så får man en naturlig sluttning för växter som vill ha det smile.gif
AgnesC
Mitt problen är faktiskt det omvända, hade tänkt slänga in en fråga på avdelningen jord, men inte hunnit. Har nämligen en gigantisk ca 10 år gammal hög med halmrik djupströbädd från ett fårhus. På ytan är den kanonfin, underbar lite "grov" mull, vet ej ännu hur det är längre ner förrän vi grävt med traktorskopa. Ibland kan ju gammal dynga vara alldeles kletig o äcklig. Tanken är alltså att nu i höst lägga i denna "jord" i stora högar, så får det ligga till sig till i vår. Rädd bara att det är alltför "bra" jord för barrväxter o buskar.
Cilla
Jag skulle inte vara rädd att gräs trängde igenom en plantering som var 30 cm djup och som lades direkt över en gräsmatta. Tycker mest att gräs frösår sig i nyanlagda rabatter, eller kryper in från sidorna om det inte är nivåskillnad.

Endast fårgödsel och halmkompost kan bli tuff för vedartade växter - för vattenhållande, kanske för kompakt efter en tid, för lite ämnen för vinterhärdighet. Fundera på att blanda ut med sand, aska och lite ler också.

Jag har testat att sätta buskar och en del mindre träd hemma i blandningar som bestått av 70% brunnen hästgödsel och matkompost, och resten sand, aska och ler. Ju mer mullämnen jag har, desto högre kullar och upphöjda bäddar har jag. Det har fungerat untan vinter- eller vattenskador i 5 år, men alla växer och blommar inte optimalt. Jag gissar att vissa skulle utvecklats bättre i torrare, mer mineralrikt material.
AgnesC
Jag kanske får se till att blanda i lerjord till våren, blir det en mer "normal" jordblandning.
kerstin z5-6
kanske grovt grus med ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon