La Strega
För ca 3 veckor sen köpte jag en stor rosa jättevacker snittros, den har stått sig väldigt länge, men nu vissnade den till slut.
Skulle precis slänga den när jag fick se att det kommit nya små gröna blad på stammen..å på G på ett ställe till! Min tanke är: kan jag få fler rosor på den? ska jag spara den på nåt sätt (hur?) eller är det bara att kasta?
yla
vem vet den kanske kan göra rötter
jag skulle aldrig slänga nån som lever tongue.gif
amaira
Jag tänkte också på det där med rötter.
Vet att det finns de som fått rosenbuskar av snittrosor! Men jag vet inte hur man bär sig åt... Det kanske bara "blir rötter" av sig självt? Ibland blir det visst det, även på snittrosor!

Var det en vacker ros?

/amaira
Caprice
Neej!

Klart du inte ska slänga!
Börja exprimentera..

Sätt den i sandblandad jord, klipp bort den avissnade knoppen...

Tänk va kul om den tar sej? Då kan du plantera ut den i vår!

Caprice
Sylvia
Detta har hänt mig också. Den gjorde rötter och så planterade jag den i jord, men den var ingen vinterhärdig ros, utan den dog nästa vinter... sad.gif
kerstin z5-6
Klart du kan få en ros att växa -Detta har jag haft uppe förr många gånger -men jag tar det väl en gång till smile.gif
jag har alltså gjort snittrosor till jordbundna rosor massor av ggr
Nu senast var det bla min sons konfirmations ros smile.gif
Dessa är bägge fd Snittrosor:)

Gör så här : Tag en rejäl snitt ros -klipp stjälken ca 2 (gärna mer) dm lång -. ..ev blad halveras eller tas bort -Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med, skrapa den nedre delen av stammen så det gröna delvis försvinner
Sätt ner sticklingen i sandblandad jord, i kruka modell mindre /med glasburk på krukan .

Sätt sticklingen i kruk kanten inte i mitten ...det är varmare där -rotutvecklingen går snabbare
Den bör vara två tredjedelar stjälk under jord.

Lufta med en tändsticka eller liknande så burken inte sluter tätt
Har du ett litet lysrör , en lampa eller liknande, sätt den nära glasburken 14 tim / dygn -på våren behövs inte detta i växthus tex ..)
Vänta ..Möglar det har du luftat för dåligt ..eller inte haft rosgudarna med dig smile.gif
Tre till 5 veckor efter skjuter den nya blad -passopp -ännu finns det kanske ingen rot ! Bara ett anlag
När roten syns i botten av krukan -plantera om i rosjord -skydda första vintern -ev inne i svalt utrymme :)Eller utplanterad på skyddad plats.
Lycka till
La Strega
Såhär fin var den när jag köpte den wub.gif

Kerstin: men min har ju redan skjutit nya små gröna blad fasst den står i vasen...ska jag göra på samma sätt endå? eller ska ja bara stoppa ner den i jorden?
flower
Jag provade att sätta en del av stjälken på en snittros i vanlig jord och den började växa..
kerstin z5-6
javisst la strega det är ju det som visar att den vill bli stor -går det inte -testa en ny -har precis en gulorange på g smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon