Har ett par gamla Syrenbuskar som blivit alldeles för stora och yviga.
De är säkert 20 år gamla den ena är vit och den andra var lila från början men hälften av den har nu blivit ljusblå. Går det att klippa ner dem så det blir någon fason på dem igen eller har de gjort sitt.
Eva St
20 år är ingen ålder på syrenbuskar så självklart ska du behålla dom.
Gör upp en långsiktig föryngringsplan. Glesa ut med nån eller några stammar per år så dom får lite nytillväxt samtidigt som den äldre veden ger blom.
Mina syréner är från 1920-talet...
Själv gillar jag när de får synliga stammar, men vill man ha dem täta nedifrån gallrar man ur lite lätt genom att ta ned några stycken per år ca 30-70 cm över mark. Om man tar alla på samma höjd ser det kantigt ut på vintern.
Tycker också det är bäst med synliga stammar. Det är ju bara det att det poppar ju upp skott runt dessa stammar i mängder och det känns som att ju mer jag klipper desto fler blir de.
Är det alltså bara att fortsätta hålla nere dessa nya skott genom att klippa dem och dessutom gallra ur en del av de kraftiga stammarna.
Går det förresten att ta något eller några av dessa nya skott som kommer runt om och flytta det till stugan där jag gärna vill ha en syren.
Undrar också om detta att den som tidigare varit mörklila kraftiga blommor på nu är till viss del ljuslila med klenare blommor men ca halva busken har fortfarande de mörklila kraftiga blommorna.
Dessutom har den lila rymt iväg och omgärdar den vita till viss del.
Många frågor blir det. Nästa är när är det dags att klippa och föryngra dessa syrener.
Undrar Eva St
Anders zon III
24-02-2003, 19:40
Låter som om det har vuxit upp skott under förädlingsstället på syrénen som ändrat färg. Den mörklila är nog ympad på vanlig blå syrén som nu kommit upp och blommat. Med beskärning kan du ta bort det blå om du vill. Likadant med rotskotten, den lila huvudstammen växer nog bättre om du tar bort dess rotskott.
Visst kan du gräva upp en jordkoka med skott och plantera vid stugan! Tidigt på våren är bra tid, så fort tjälen släppt.
Jag antar att det går utmärkt att beskära nu.
Kanon, då ska dom få sig en redig omgång. Men jag trodde det var för tidigt att beskära dem redan nu???
Eva St
En fråga Eva, när gödslade du dina syrener senast ??
Det är nått som många glömmer.
hustigern
25-02-2003, 16:07
Min mamma experimenterade med att bara ta avklippta syrenskott och sticka ner i jorden. De tog sig. Vill man vara på säkra sidan är det nog bäst att gräva och få med rötter, men chansa kan man ju alltid göra...
Anneli
Gödning tror jag inte mina syrener har en susning om vad det är. Precis som du säger har det totalt tappats bort.
Om jag gräver upp skott så blir de väl av den ljusare klenare sorten för det är ju den som kommer upp överallt i gräsmattan. Är det bättre att försöka klippa av den kraftigare lila och sätta ner i jorden som hustigern tipsar om
att man kan göra. Vore ju kul att få både den kraftiga lila och den vita.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.