kerstin z5-6
Jag startar en ny tråd eftersom vi inkräktade på torvblockstråden smile.gif

Amber Wawes är den gula/citronbleka) -Obsidian är den svarta , (ja verkligen svart -ingen likhet med Palace purple )alunroten på min bild
jag har ett särskilt Heucera album här på odla smile.gif

De flesta av dessa namnsorter är knepiga att så -om de överhuvudtaget ger frö -vissa verkar sterila sad.gif

De namnsorter jag har är alla Terra Nova Nurser. plantor köpta via BLOMSTERGÅRDEN i Uddevalla smile.gif

Jag har en ny beställning inne inför våren, för det kommer nya spännande sorter hela tiden smile.gif

En sort som bli fin att så är H .Dales strain som verkar frökonstant
Chatedral windows blev också ok -låg procent helgröna

För de övriga gäller nog delning
Här är en jag sått Chatedral windows

Här är några jag funderar på att beställa smile.gif
Heuchera ‘Chinook’
Heuchera ‘Peach Flambe’
Heuchera ‘Vesuvius’
Heucherella ‘Stopligh

Mer Marmelade -
Betty
Åhhhh Kerstin, nu börjar det ju rycka i "vill-ha-nerven" igen!!! laugh.gif wub.gif
jessica zon6
Heucera är ju helt otroliga i alla sina färger smile.gif Har du redan beställt iförväg inför våren plantor,eller var det frön du har beställt,jag förstod inte riktigt vilket?Jag blir ju lite orolig om det är stort tryck på blomstergården,undrar när man behöver beställa? Vet du kerstin var man kan få tag i fröer från de sorter som fungerar att så??jag har plockat frö från palace purple,men vill ju ha mååååånga olika färger smile.gif smile.gif smile.gif En till fråga,vad är Terra Nova Nurser för något?

mvh jessica
Helen i Piteå Zon 5
Från STA:s frölista köpte jag några sorter, ( har kollat att det var 10sorter att välja på). ifall du vill så kan du få 2 sorter av mig, H.sanguinea "Joakim" grönbladig med stora röda blommstänglar, H.cylindrica, också grönbladig med långa limegröna blommstänglar. Sen kan du annonsera på köp-byt-och sidan, både här på odla och på AoT. Maila mig din adress ifall du vill ha några frön. /Helen
Lena i Torslanda
Snacka om sammanblandning, var övertygad om att det var den mörka som var Ambers wave - tyckte den såg ut att heta så wink.gif
Det verkar som det tryggaste är att köpa plantor. Visserligen är det kul med sådder men när resultatet blir något helt annat än förväntat då blir iaf jag sur. Tack för tipset om Blomstergården. Där har jag köpt växter tidigare men aldrig tänkt på att utbudet av Heuchera varit stort. Har alltid fått fina plantor därifrån. Jag måste återigen säga att Marmelade var en höjdare. wub.gif
Sylvia
CITAT (Lena i Torslanda @ 25-10-2004, 21:37)
Snacka om sammanblandning, var övertygad om att det var den mörka som var Ambers wave - tyckte den såg ut att heta så wink.gif
Det verkar som det tryggaste är att köpa plantor. Visserligen är det kul med sådder men när resultatet blir något helt annat än förväntat då blir iaf jag sur. Tack för tipset om Blomstergården. Där har jag köpt växter tidigare men aldrig tänkt på att utbudet av Heuchera varit stort. Har alltid fått fina plantor därifrån. Jag måste återigen säga att Marmelade var en höjdare. wub.gif

Fler tips: här i Gbg har vi en odlare (tyvärr kan privatpersoner icke köpa direkt hos honom) som odlar Dan Heims (=Terranova) sorter och säljer till Botan t.ex. som sedan har dom på sin försäljningsvagn utanför gårdsbutiken vid entren. Så där har jag bl.a hittat 'Marmelade', som är härdigare än 'Amber Waves'. Men visst, Gunbritt (=Blomstergården) tar hem spännande sorter från Dan också, så man får glutta på hennes hemsida då o då tongue.gif
kerstin z5-6
Jo jag har bokat en drös -hos Gunbritt redan -Hon har så god service att jag får ett mail , när hon beställer -sen får vi se vad hon får hem .Och ja terranova är den "plantskola " som gör dessa skönheter i USA- Dan Heims heter mycket riktigt en av förädlarna

Det brukar vara lugnt att vä'nta o se /kolla in hemsidan i jan feb -hon uppdaterar ofta -kanske skicka mail i feb för best så sänder hon växterna i slutet maj ?

Jessica -de "rena "sorterna-under arterna .. som H Cylindrica -den med limegröna kolvar , och Palace purple/någorlunda röda avkommor .. och de jag nämt tidigare + Helens förslag -de går att så om man accepterar en del gröna alunrötter bland de som ska vara röda tex
Jelitto har flera av dem bla Dales strain -ska sås i vår def!
Men dessa rena namnsorter-Amber W . Obsidian, Black Beauty. Ametyst Myst , Marmelade går inte att så sad.gif De ger inga fröer !
Däremot kan vi ju ordna nån sorts sticklingbyte /Heucera -när vi har norr-forumistträffar i sommar
Pax för slutet av juli hos mej!!! Då blommar rosorna som bäst laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Lena i Torslanda
Jag har också handlat några olika just i Botan, bla Silver scroll och Mint frost. Ska hålla utkik efter Marmelade. Vi i och runt Göteborg är verkligen bortskämda med det fantastiska utbud som finns i Botans butik.
kerstin z5-6
ja det är ni smile.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
fusk säjer jag ..Förresten har ni kollat in den nya heucera /gräs planteringen i Botan ?
Lena i Torslanda
Ohhh jaa Kerstin, den är så underbar. Där ser man verkligen vad massverkan är viktig men vad gör en stackars fattiglapp - man får vänta på plantdelning eller hoppas på sina frösådder rolleyes.gif
Lena i Torslanda
biggrin.gif Fick slängt iväg en beställning till Gun-Britt!! Det var ju slut på flera sorter men det blev iaf
Amber Waves
Ebony and Ivory
Obsidian
dessutom en Stewartia pseudocamellia som jag länge längtat efter men inte fått tag i.
Nu är jag riktigt uppåt laugh.gif laugh.gif blink.gif
jessica zon6
Hur fungerar det med att beställa den här tiden?ska man placera plantorna i kallbänken med kruka,för det är väl försent att plantera ut nu? smile.gif smile.gif smile.gif
Lena i Torslanda
Du kan få växterna till våren om du vill!
Kajsa
Har kryssat runt på Blomstergårdes hemsida, alla läckra alunrot väcker habegäret, har mest av Palace purple och den växer fort, är dom här nya lite mer försiktiga? Jag beställde klematis i höst av Blomstergården och dom var jättefina, så jag kan tänka mig prova annat som Amber Waves, Lime rickey och Marmalade därifrån.
kerstin z5-6
Klart man blir uppåt har ni sett mina nyingar ??
H. Petit Pearl faig "
småbladig o jättesöt
Lena i Torslanda
Mkt trevlig Kerstin - var har du hittat den!!
kerstin z5-6
I Skåne smile.gif När jag var nere nu i september ,-på Flyinge plantskola -vilket ställe !!:)
Köpte även Velvet Night -sammetsyta- mörklila botten med mörkröda strimmor ,,, tongue.gif

JO de här kajsa är mycjket mindre stakväxande än Palace P -särskilt Amber Wawes är lite kinkig o vill ha väldränerat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon