Full version: woodland
-asno-
Kanske kom det här inlägget fel, men hur gör man ett woodland? Har en plätt under några vildväxande lövträd där det skulle bli så vackert med lite planterat, men det är ju fullt av rötter och svårt att gräva. Ska man marktäcka och fylla med jord blir det ju jord upp efter trädens stammar och det gillar de väl inte? Att bara plantera där jag tänkt mig är nog inte så bra för det är förståss en hel del ogräs där också.

/Åsa
Maria R
Har du "Perennboken med växtbeskrivningar"? Om inte så föreslår jag att du införskaffar denna! Den innehåller väldigt bra beskrivningar av perenner och i boken finns också ett inspirerande kapitel om hur man anlägger ett Woodland wub.gif

Hälsningar Maria R
Sylvia
Här kan du också läsa om woodland: Woodland
-asno-
Hmmm Jag får nog ge upp tanken på att anlägga med redan befintliga träd. Det blir till att tänka om smile.gif

/Åsa
Maria R
Nej nej nej -tänk inte om! har du befintliga träd så utnyttja dem för allt i världen! Det du kan göra är tex att stamma upp dem och på så sätt få ett krontak via träden och en markzon där du planterar woodlandväxter, samt den viktiga rymden där emellan. Du kan dessutom plantera klätterväxter som du leder upp i träden.

Nej, du kan inte fylla på med jord upp efter stammarna på träden, det tycker inte träden om. Men mellan träden kan du ju säkert fylla på med lite jord och i denna plantera marktäckare, som myskmadra, vintergröna, spetsmössa och andra som trivs i halvskugga och sprider sig bra. Hasselört! Du måste ha hasselört, för den är så snygg!
Det finns en blåsippa, vad heter den du igen? som är otroligt vacker -den har så fina blad. Kom igen -det är säkert nån som vet vad den heter -Ungersk blåsippa? Sedan kan du satsa på lite högre grupper med funkia, daglilja och andra woodlandperenner, förslagsvis vid trädens fötter. Om det inte går att gräva kan du säkert bygga upp en mindre planteringsyta, med torvblock på en "tårtbit" invid trädet för perenner.

Många här tycker att det räcker alldeles utmärkt att täcka med tidningspapper, lägga på ny jord och plantera i denna. Antingen gör du så, eller så satsar du på markduk för att komma tillrätta med rotogräs som kanske finns i marken i dagsläget innan du planterar.

Hälsningar Maria R
-asno-
Jaha, då tänker jag om igen då laugh.gif Har stått bland ogräs och enstaka vildrosor i sommar och sett ljuset strila mellan löven och tänkt att här vill jag sitta på en bänk och filosofera. Hasselört, jag har provat men det gick inget vidare, kan det bero på att jag har zon 7 tro?
Nästa sommar ska här pillas och täckas och plantera rolleyes.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Träden - lägg stora, nåja bärbara stenar runt trädens rötter på markduk -på så vis -inget ogräs där -Fyll på grus emmelan -plantera småväxter i jordfickor med grus
Bygg låga torvpartier där du önskar mer jorddjup -Fyll på området med grusgångar -gör grusdjupet xtra djupt på vissa ställen -plantera penstemoner i gruset på soliga platser
Andra växter som funkar i silande skugga
Lötnantshjärtan -vita
Bergvallmo -går ju överallt smile.gifsmile.gif
hasselört är ingen hit pga sin ohärdighet -i z7 , men snyggare finns -vad sägs om denna sockblomma ? Liten Sockblomma-Epimedium grandiflorum ´Nanum´en pärla ! "vitblommande

Vidare Hosta , Heucera särskilt de silverbladiga- silver scrolls tex
Brunnera m Jack Frost " måste ha växt -illblå förgätmigej på våren snyggt bladverk hela sommaren , Pulmonaria -lungört särskilt de silverbladiga
Knäa ! ursnygg och hög i skugga likaså det rosa älggräset , Porslinsanemon,

Atyrium nipponicum var pictum (metallica) " ormbunke du inte kan vara utan , Mertensia , vitsippor och snödroppar , Kornell vitvariegerad lyser upp om du vill ha en färg på något större i buskväg .
Roddar -PMA Tigerstet borde trivas i torvparti i lugn o ro blad träden
Finns huuur mycket som helst smile.gif
Ps glöm inte vårlökar-tex krokus- en masse -området är kanske mer solbelyst under våren - smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon