Full version: Mammas favorit!
Tante Morgan
Som den nyblivna högskolestdent jag nu är har tagit mitt pick & pack, och flyttat hem till mina föräldrar på Gotland.ohmy.gif
För att inte bli skogstokig började jag gräva en rabatt på baksidan som det nu är dags att fylla.
Spaljen är konstruerad och redo för en klätter-ros. mamsingens favorit pastoralis ska det bli och hennes gamla exemplar från den gamla planteringen på framsidan ska flyttas dit så snart den gått i vila.
Nu vill vi ha en eller ett par till i den nya fina rabatten men det finns inga plantor att få tag i!!:blink: wink.gif
De lokala odlarna och växthuset har antingen inte hört talas om den eller kan inte få hem den....sad.gif
Han ni några tips!!!??
Ska försöka med sticklingar så som beskrivits i en tidigare tråd i denna avdelning, ( mycket informativt!! wub.gif ) men det kommer ju ta lite tid ...

Jag ska fixa in lite bilder på projektet så snart jag även fixat in ett bildbehandlingsprogramm i kära mammas dator, så ni får kika hur det går...

Mvh Morgan
kerstin z5-6
Pastoralis kanske finns här -de har bra postorder
Rosenposten
Vaaarning utfärdas -de har sommar där -o mycket rosor man vill ha smile.gif

Kan den ha ngt annat namn ?

help me find roses finns den inte på -är namnet lokalt ?? Bild ?
Tante Morgan
Tack för ditt svar Kerstin!

Har varit och kollat på rosenposten men fick inget napp...inte på roslistan heller.

Jag vet inte om det är ett lokalt namn. Vi tog med den (en blomma från den..) till den stösta trädgårdshandelns rosexpert här på ön och det var han som kallade den så.
De skulle upprepa sina försök att beställa den, så tydligen ska den finnas. Nånstans... huh.gif

Ska leta i fotolådorna och se om det finns nån bild...

Nu har vi planretat om det gamla exemplaret i alla fall. Den ser ut att fylla upp rätt bra, det var skönt! Då är det inte panik att hitta en till just nu.
rolleyes.gif
Har vi inte hittat nån till i vår får det bli några klematisar bredvid så länge!!
biggrin.gif
kerstin z5-6
Det som är så intressant med Gotland ( som jag ännu inte fått besöka:() smile.gif är just era unika egna rosor -med gårdsnamn -Egna kloner av rosor.
jag måste dit i sommar!
Hoppas du hittar din sökta ros -Annars måste du sticklingsföröka och bevara den på gården :)Finns det någon plantskola du rekommenderar på Gotland ?
Hälsar Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon