netaave
Jag köper fabriksgjorda värmeljus som man får anta innehåller samma mängd ljusmassa.
Jag tänder en grupp om tre eller fler, men dom slocknar aldrig samtidigt, ett brinner dessutom alltid betydligt längre än dom andra.
Varför? rolleyes.gif
cic
Har inte en susning.. Kan bara konstatera att det är likadant hos mig. tongue.gif
Yin o Yang
Ett av livets olösta mysterier wink.gif . Har samma erfarenheter tongue.gif , inte bara av att det blir så om ljus står tillsammans utan även om jag tänder ljus i olika ljuslyktor blink.gif
kristerh
Jag har märkt att om det drar lite så brinner ljuset upp fortare wink.gif wink.gif
fast om de står i en grupp... det kanske drar lite extra på nåt ljus wink.gif
om de står i grupp kanske de värmer varandra så att de ljusen som står längst inne brinner fortast?? nåt ljus kanske står lite snett så att stearinet rinner av,(behövs inte mycket lutning för att veken skall brinna av fortare.) vilda spekulationer rolleyes.gif
krister
Gossen Ruda
Det finns så många faktorer som kan spela in. En del har nämnts tidigare. Jag kan tillägga att ljuset brinner snabbare ju längre veken är. Hur lång den är/blir beror på hur böjd den är osv...
Sollan
Jag har en annan fundering...
Hur kommer det sig att om man stoppar i 6 par matchande strumpor i tvättmaskinen så kommer det ut 5 1/2 par...? wink.gif
Kakaduan
Jag har en ljusstake från IKEA - en glaskub med ett plåtlock som man placerar 5 värmeljus i. De brinner fortare än värmeljus i andra ljusstakar. Antagligen för att luften i kuben värms upp och de då brinner ner fortare. Tror också att det i mitten brinner ner fortast. Min förklaring blir yttre förhållanden som temperaturer, omgivning, drag, etc som några ovan är inne på.

Kakaduan
Fredi
CITAT (Sollan @ 26-10-2004, 10:21)
Hur kommer det sig att om man stoppar i 6 par matchande strumpor i tvättmaskinen så kommer det ut 5 1/2 par...? wink.gif

Det vet jag!

De flyttar till en annan planet! Det är en planet som bara är befolkad av udda sockar. Allt enligt Douglas Adams (rip).
Boxer
Hur kommer det sig att om man stoppar i 6 par matchande strumpor i tvättmaskinen så kommer det ut 5 1/2 par...?  ;)

Det är Staffan Västerberg som gör handdockor av dom. wacko.gif
Sylvia

Detta är också ett välkänt mysterium. Det har alltid funnits Strumpätande Tvättmaskiner och kommer säkert alltid att finnas också.
Men lösningen till detta problemet är enkel: skaffa en tvättpåse, d v s en sådan där nätpåse med blixtlås! Då kan inte tvättmaskinen äta upp dina strumpor och dom håller också ihop.
Sollan
Jo, jag har konstaterat att jag har ett monster i tvättstugan...
Det kanske finns en strumphimmel för alla uppätna strumpor. Fast - då måste de spöka - för de dyker ju upp så småningom. Om inte förr, så när man har slängt den udda strumpan... blink.gif
netaave
Jag samlar udda strumpor med en gummisnodd runt underst i byrån, lite då och då kan jag para ihop, men långt ifrån alla.
Sylvia
CITAT (netaave @ 26-10-2004, 18:35)
Jag samlar udda strumpor med en gummisnodd runt underst i byrån, lite då och då kan jag para ihop, men långt ifrån alla.

Jag har också en Udda Strump-låda, den är fortfarande halvfull trots att jag numera kör med en tvättpåse... har slutat hoppas att maken till dessa någonsin skulle dyka upp!
lotta_
Ja, det är konstigt att eländet med udda strumpor aldrig tar slut. När våra udda har legat länge utan att hitta sin parkompis så kastar jag dem. Sedan är det jämna par i 1-2 veckor och så börjar uddaleken igen. Verkar vara så i alla hem. Märkligt! wink.gif
CarinaA
Jodå, "uddaleken" har jag här hemma också.... Tar aldrig slut fast man tyckt man väntat länge med att kasta den udda strumpan.
Jag har faktiskt hittat nån strumpa som legat i ett påslakan, otroligt nog. Näe, jag tvättar inte dem ihop, men antagligen har strumpan varit kvar i maskinen eller mer troligt, har mina barn lämnat strumpan bland sängkläderna vid sänggåendet nån gång. Ibland har det funnits en strumpa i ett par jeansben...
Som sagt, det verkar som de flesta av oss kan den "leken"... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon