Kajsa
Så har vi då fått till bilderna, har slitit här mitt i natten med alla nr. på bilderna. Maken har tagit dom flesta bilderna, han gillar att fota. En del nya rosor ville inte blomma denna sommar, utan har bara vuxit, dom återkommer vi till nästa år, och en del nysatta i höst. biggrin.gif
Barbie X
Fantastiska bilder, Kajsa!
Och vilka rariteter till växter du har. wub.gif
" Fuchsia Brookwood Joy " fastnade jag speciellt för. Var fick du tag på den? Ja, egentligen ville jag nog ha alltsammans! laugh.gif

Trevlig tisdag tillönskar B.
kerstin z5-6
Ljuvliga rosor !
Tycker du att fägen på dina bilder stämmer ? I så fall skiljer sig tex Winnipeg Parks , Adelaide >H mfl mycket ,mellan din o min trädgård . Vore kul att veta om det är så.
Avundas dig all fina z 3-4 sorter , som jag får slita för mycket med för att de ska klara sig här
Vilket namn är den 2 meter höga felmärkta köpt som ? Jag tycker den ser ut som Alexander Mackenzie ??

ps.Du har döpt om den käre Herr Louis Bugnet -till Louise smile.gif
kristerh
Ser att du oxså gillar orkideér rolleyes.gif det blir lätt en sjukdom man vill ha fler o fler tongue.gif
Dina kenneth schubert är de flerstänglade?, jag köpte några sådana vilande men de verkar bara vara enstänglade.
krister
yla
oj man blir ha galen o tur är det då att jag inte har en sådan tomt att de går me alla dessa vackra för jag ha r ju inte råd wub.gif rolleyes.gif
men jag får ju titta på alla vackra här smile.gif
Kajsa
CITAT (kristerh @ 26-10-2004, 09:52)
Ser att du oxså gillar orkideér rolleyes.gif det blir lätt en sjukdom man vill ha fler o fler tongue.gif
Dina kenneth schubert är de flerstänglade?, jag köpte några sådana vilande men de verkar bara vara enstänglade.
krister

Köpte den förra året och då var det en stängel, men så blommade den om i sommar med två stänglar, den ena grenade sig på fyra, ja den blommar ännu i topparna den bara fortsätter att växa ut och så kommer nya blommor, lustig och vacker färg.
Kajsa
CITAT (Barbie X @ 26-10-2004, 08:50)
Fantastiska bilder, Kajsa!
Och vilka rariteter till växter du har. wub.gif
" Fuchsia Brookwood Joy " fastnade jag speciellt för. Var fick du tag på den? Ja, egentligen ville jag nog ha alltsammans! laugh.gif

Trevlig tisdag tillönskar B.

Fuchsian Brokwood Joy har jag köpt på Rockdala, alla fuchsior är köpta där. Det kommer ny katalog i Januari, full av drömmar den kan du beställa www.rockdala.com Köper även dom flesta pelargoner där.
Maria i Helsingborg
oldwolfie skrev;
CITAT
oj man blir ha galen

Ja, visst blir man helt sjuk!?
Åh herreg_d inte mer nu, Kajsa..........jo förresten - ös på bara! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Kajsa
KERSTIN, tack för synpunkter, " könet" är ändrat på Louis Bugnet biggrin.gif Färgerna kan dom inte bli lite olika med bilder, Winnepeg Parks har jag på tre ställen, favoritros och den är så där röd hos mig. Så du tror höga rosen är Alexander Mackenzie det har även jag trott, men Flora Linnea var osäkra när vi skickade över bild, den är nu flyttad till kanten av grönsakslandet. Ska nog knäcka gåtan nästa sommar.
Kajsa
Maria, jo hela lönen går till växter, går i trasor biggrin.gif
Boxer
Ajjj! *trillade av stolen*

wacko.gif

Jag visste inte att Göteborgs botaniska ligger i Västerås???? wink.gif

Vilken kunskapsbank du, och många andra med dig här inne, måste vara.
Exotic
Kajsa vad snygga bilder av vackar blommor och din Fuchsia Golden Treasure var bara så snygg rolleyes.gif

Köpte en stor i sommars men så blåste den omkull och massor av grenar rökkkkk *Grrr*

Exotic
kerstin z5-6
smile.gif jag tror det är Alexander M pga att min är två meter och enligt kanadensiska odlare är det inte särskilt ovanligt ohmy.gif

Mina ser ut såhär

Winnipeg parks
Och

Adelaide Hoodless

Vilka var det som inte hann blomma hos dej denna sommar ?
Kajsa
Jo du har nog rätt Kerstin, och Flora Linnea var måttligt roade av att hjälpa mig eftersom den inte var köpt där. Dom som inte ville blomma i sommar var Tuscany som jag flyttade en ggn, Balsgårdsrosen Anna, kanske för dom är rotäkta, Irma köpte jag som ett stort ex. på Åsby trädgård så den låg ett år före. Den jag sörjde mest var Honorine de Brabant en strimmig Bourbonros som fick knoppar, som frosten tog. Suck vänta ett år till mad.gif

EXOTIC
hoppas inte hela plantan behöver dö för att grenar går av, lite tröst är att man ändå stubbar ner dom inför vinterförvaringen. Golden Treasure har jag haft flera år, den är en överlevare. Du vet väl att den trivs i solen.
tomba
underbara rosor! men kolla upp namnet på william baffin ska det vara buffin? sleep.gif
kerstin z5-6
nej de ska vara W Baffin -men Kajsa var trött mitt i natten .. jag vet hur länge foton tar att lägga in .. puh laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kajsa
Bokstaven är ändrad, jag var dödstrött på alla namn och siffror som Kerstin skrev, mitt i natten. Om någon annan ser fel så hör av er. Sylvia hittade namnet på en Dahlia som jag haft sedan barnen var små, den heter Jessica den gul/röda. Roligt biggrin.gif
Cilla
Kajsa, kul att se dina fina bilder!

Och inte är det lätt med könet på Louis Bugnet inte. Jag såg på min som en sträng dam med båda fötterna i jorden, aktiv, bestämd och fokuserad. Ett flor präktig blom, därefter kort vila och sedan hålla bladen mörka och i ordning. En sak i taget så blir allt ordentligt gjort, tycktes hon säga.

Men så beskrev en annan deltagare i ett rosforum sin Louis Bugnet:
..."han är självklar och stilig, snobbig med mörk kostym, vågor i håret och eau de cologne om kinderna. Han vet att jag har fallit för länge sedan."

Numera har min buske konverterat från sträng dam till en snobb med våg i hår. tongue.gif
Mia, zon 3
Vilka bilder du har Kajsa! Och vilka växter.....
Måste bara fråga - fuchsian Preston Guild, är den så blå som på bilden? Har letat efter en fuchsia som ska se ut precis så, men hittills har de visat sig bli ceriserosa några timmar efter att de slagit ut....
Jag har en spikfuchsia som ser ut precis som den du har på bild, min är köpt som Gartenmeister Bonstedt (eller var det Bonstadt?). Kan det vara rätt namn kanske?
Kajsa
Roligt Cilla, så det är inte bara jag som trott att det skulle vara Louise Bugnet, Kanadarosorna har mycket herrnamn har jag sett. Men nu vet vi det är en Herre, en stilig sådan. biggrin.gif vit skjorta och lila slips biggrin.gif
Kajsa

MIA
Nej, den höll färgen bra länge och den var så här blå, efter ett tag när den började vissna gick den över i rosa/lila syns på bilden. Köpt hos Rockdala under namnet Preston Guild, fanns på bild i förra årets katalog. Den blev hög ca 80 cm och blommorna spottade fram, hoppas den överlever i garaget.
Cilla
CITAT (Kajsa @ 28-10-2004, 16:33)
Roligt Cilla, så det är inte bara jag som trott att det skulle vara Louise Bugnet, Kanadarosorna har mycket herrnamn har jag sett. Men nu vet vi det är en Herre, en stilig sådan. biggrin.gif vit skjorta och lila slips biggrin.gif

biggrin.gif Kul! Ja, så kunde rosorna beskrivas i plantskolorna...

Herr Louis Bugnet.
Självklar och stilig ros, snobbig med mörk kostym, välstruken skjorta med lila slips, vågor i håret och eau de cologne om kinderna. Han vet att varje ägare faller snabbt och djupt.

Fröken New Dawn
Romantisk dam som i ungdomen öppnar sig rodnande långsamt och blygt, och som mogen plutar i vitt med med ljuva lockar, alltid glänsande nagellack och sensuellt röda klor.
Under den skira ytan en envishet som antingen får henne att stå still, eller att växa mot alla odds. Vistas gärna i lätt skugga för att behålla färgen.

...osv!

Vore kul att höra vilka personligheter ni tycker att era favoritrosor har!
kerstin z5-6
Duchesse de Buccleaugh -En sann grevinna som strålar i sammetspurpur och under ungdomens förmiddagsljus bär vinrött för att senare i sin vackraste blommning mörkna till midnattslila -Vill ha ljus luft och utrymme -
Kväver snabbt de små perenna uppkomlingar som tror att de ska kunna stjäla hennes stjärnstatus smile.gif
Unn
Här blev det ju poetiskt värre biggrin.gif !
Kan ju inte låta bli att brodera ut gångna sommarens favorit; Empereur du Maroc´, (remontant från 1858):

Med ett hov av oskuldsfulla fnittriga och rodnande jungfrur omkring, framträder denne orientaliske härskare som en stramt tyglad mörk arabisk fullblodshingst. Han viskar om mystik och glömda sagor från tusen och en nätter. Hans andedräkt lovar rökelse, guld och myrra. Blommorna går från det mörkaste röda vin till så sammetssvart som den nordafrikanska natten. Nyckfull, kinkig och frusen, men värd varenda minut av extra omsorg...

Och nu skulle jag ju haft en bild - men faktum är att han inte går att återge, han måste upplevas! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon